גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדחתה תביעת הדיבה של קציני המשטרה נגד השופט ורדי זיילר

המחוזי דחה את תביעת הדיבה בסך 350 אלף שקל שהוגשה נגד ראש ועדת הבדיקה הממשלתית בפרשת האחים פריניאן, השופט בדימוס ורדי זיילר, בעקבות השתלחותו הבוטה בקציני משטרה בראיונות עיתונאיים

350 אלף שקל, לא פחות, תבעו קציני המשטרה לשעבר יורם לוי ורובי גלבוע מהשופט בדימוס ורדי זיילר. זיילר עמד בראש ועדת בדיקה ממשלתית, שחקרה במשך שנה את פרשת האחים פריניאן ורצח השוטר לשעבר צחי בן-אור. בסופו של דבר פירסמה הוועדה דו"ח שגרם לפרישתו של משה קראדי מתפקיד המפכ"ל עוד באותו יום. על לוי וגלבוע הצביעה הוועדה כאשמים בקשרים לא הולמים עם גורמי פשע, בעודם לובשים מדים. בסופו של דבר הם הודחו מהשירות.

זה לא היה סוף פסוק, לא מבחינתם ולא מבחינתו של זיילר. ביום פרסומו של הדו"ח, לפני קרוב ל-3 שנים, הוא קיים מסיבת עיתונאים ששודרה בשידור חי, ובה השמיע התבטאויות קשות בעניינם של לוי וגלבוע. במקביל הוא גם העניק לעיתונים ראיונות נרחבים.

בעקבות הדברים שאמר זיילר במסיבת העיתונאים ובראיונות הגישו נגדו לוי וגלבוע תביעת לשון הרע, באמצעות עו"ד בעז בן-צור, בטענה כי הגם שהדו"ח עצמו נהנה מחסינות - דבריו של זיילר מחוץ למסגרת הדו"ח אינם נהנים מהגנה כזו.

מה בדיוק אמר שם זיילר? "לפי מה שראיתי - הפכנו לסיציליה", הוא הכריז, "מאפיה היא ארגון פשע המצליח לחדור אל תוך רבדי השלטון. אם יורם לוי יושב בתוך יחידה מרכזית במשטרה ולוקח תיק שיש בו אוצרות החוצה והתיק מתפורר, החשד הוא שיושב נציג של הפושעים בתוך המשטרה. אם החשד הוא אמיתי, ואם זו נחלת חלקים נרחבים במשטרת ישראל - זה משטר רשע, משטר מאפיונרי".

ועוד אמר: "באחת הטיוטות שלא פורסמו דימיתי את המצב למערכת מחשבים ענקית ששני וירוסים נכנסים לתוכה ומחסלים אותה. הבעיה היא שנכנסו וירוסים פוגעניים למערכת, ואיש במשטרה לא פעל. לא היה שום אנטי-וירוס. לא היתה מערכת חיסונית".

דווח הוגן ונכון

מדינת ישראל התייצבה בנעליו של זיילר, והסכימה לקבל על עצמה את תפקיד הנתבעת, מאחר שלטענתה קמה לזיילר חסינות מכוח פקודת הנזיקין, היות מבחינתה גם במסיבת העיתונאים והראיונות שבאו אחריה פעל זיילר כיו"ר הוועדה. בהמשך ביקשה המדינה לסלק על הסף את התביעה, מאחר שדבריו של זיילר היוו "דיווח נכון והוגן" על הדברים הכלולים בדו"ח עצמו - שעליו, כאמור, חלה חסינות.

לפני כ-3 חודשים החליט השופט יחזקאל קינר מבית משפט השלום בראשון-לציון לדחות ברובה את בקשתה של המדינה, ומבין ההתבטאויות של זיילר, הוא הותיר 4 קטעים שלדבריו אינם מהווים דיווח נכון והוגן, ולפיכך לא יימחקו מכתב התביעה. עורכות הדין שירלי אנגלרד וכרמית בן-אליעזר מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי) עירערו על החלטה זו, ולפני ימים אחדים פירסם השופט אברהם יעקב מבית המשפט המחוזי מרכז את החלטתו בעניין.

השופט יעקב קיבל במלואו את ערעורה של המדינה, וקבע כי כל 4 הקטעים שבמחלוקת מהווים דיווח נכון והוגן מפיו של זיילר על תוכנו של הדו"ח. בעקבות זאת סולקה כליל תביעת לשון הרע של לוי וגלבוע נגד המדינה.

זיילר, למשל, נשאל במסיבת העיתונאים אם הוועדה בראשותו מצאה כי המשטרה מושחתת. "קטונתי מלתת הגדרות לבני אדם", ענה זיילר, "לא השתמשנו במילה 'מאפיה'. אבל המאפיה מכניסה אנשים לצמתים מתוך המשטרה ואחר-כך הם עושי דבריה. אם החשדות נגד יורם לוי נכונים - וזה תמיד נשאר באם - והוא נכנס לצומת כפי שנכנס, זו תחילתה של משטרה מושחתת מאוד, שמקעקעת משטרות ומשטרים".

התובעים טענו כי הדברים הללו מציגים את הקורא הסביר כמי שמונה למפקד ימ"ר דרום על ידי המאפיה, והוא היה עושה דברה. בית משפט השלום הסכים שאכן לא מדובר בדיווח נכון והוגן על תוכנו של דו"ח הוועדה. ואולם בית המשפט המחוזי מצא דמיון בין דברים אלה לפסקה שהופיע בדו"ח: "משמעות החשדות הללו, אם יש בהם ממש, היא חלחול של בכירים בעולם העברייני ללב העשייה המשטרתית. אין צורך בהכברת מילים כדי לומר כמה קשים דברים אלה ומה קורה למשטרים ומשטרות שהפשע חדר לצמתים מרכזיים שלהם".

"דיווח נכון והוגן", הסביר השופט יעקב, "איננו בחזרה מדויקת על מילות הפרסום, אלא במתן תמונה כללית התואמת את רוחו של דו"ח הוועדה".

דימויים ציוריים

אשר לדימוי הווירוסים, בית משפט השלום קבע כי הקורא הסביר מייחס אותו ללוי וגלבוע עצמם, כלומר שהם כביכול שני הווירוסים שחדרו לשורות המשטרה, כפי שווירוסים חודרים למערכת מחשבים ומשבשים את פעולתה.

"הדימוי שנקט יו"ר הוועדה הוא אכן ציורי ואיננו מופיע בדו"ח", פסק בית המשפט המחוזי, "אולם משמעותו היא לתאר מערכת גדולה המתקשה להתמודד עם חדירתם של גורמים שליליים הפועלים להריסתה מבפנים. עניין זה, השיתוק שאחז במנגנוני המשטרה, אכן עלה בדו"ח. אינני מייחס חשיבות לדימוי כזה או אחר שנקט יו"ר הוועדה. יש לראות את משמעות הדברים ואת היות הפרסום משקף בצורה נכונה והוגנת את מה שעולה מן הדו"ח".

דבריו של השופט יעקב הם חדשות טובות לא רק לשופט זיילר, ולא רק למדינת ישראל שהתייצבה להגן עליו, אלא גם לחופש העיתונות בכללותו. נכונותו של בית המשפט המחוזי להינתק משפתו הציורית של זיילר - שמא הוא והשופט בדימוס מישאל חשין יתיישבו ויכתבו יחדיו ספרי הרפתקאות? - ולחפש את המשמעות הכוללת העולה מהדברים, ואז להשוותה לדברים שנאמרו במסגרת הזוכה לחסינות שיפוטית מפני תביעת לשון הרע, מרחיבה את חופש העיתונות בדיווח על הליכים משפטיים, למשל.

כך, ניתן יהיה לפרסם פראפראזות, מפי דוברים המעורבים בהליך השיפוטי או מפי העיתונאים עצמם, על דברים חמורים וקשים - ובלבד שאותם דברים חמורים וקשים נאמרו במסגרת הליך שיפוטי, הזוכה כשלעצמו לחסינות.

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך השתנתה אף היא, מ״יציבה״ ל״שלילית״ ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק