גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הפורנו סימנה את התלת-מימד כיעד הבא שלה

תעשיית הפורנו נחשבת לאחת המאמצות הראשונות של טכנולוגיות מתקדמות ■ היא דחפה קדימה את פורמט VHS בקלטות הווידיאו, את ה-DVD, האינטרנט והבלו-ריי - ועכשיו כבר מפתחים שם תכני תלת-מימד לסלון הביתי

מבט על לאס-וגאס לפני כשבועיים הראה מי למעשה מוביל את תעשיית הטכנולוגיה בעולם: בעוד שבצד אחד, בתערוכת האלקטרוניקה הגדולה CES, הציגו חברות ענק כמו פנסוניק וסוני דגמים ראשונים של טלוויזיות תלת-מימד - מעבר לכביש, בתערוכת הבידור למבוגרים AVN, כבר הוצגו סרטי פורנו ראשונים בטכנולוגיה החדישה שיהיה ניתן לצפות בהם בבית.

זו לא תהיה הפעם הראשונה שתעשיית הפורנו מקדימה לאמץ טכנולוגיה מתקדמת. גם האינטרנט, הבלו-ריי, ה-DVD ואפילו קלטות הווידיאו הישנות נהנו מתמיכתו של שחקן משמעותי זה.

תעשיית הטכנולוגיה הלכה תמיד לצד תעשיית הפורנו. שתי התעשיות מצאו תמיד נקודות ממשק, כשכל אחת מקדמת את השנייה. דוגמה בולטת לכך היא עולם האינטרנט, שגילה לאנשים כמה קל לצרוך תוכן למבוגרים בכל מקום שבו יש חיבור לרשת ומעט פרטיות. לא פלא אם כן שתעשיית הפורנו היא אחת הרווחיות ביותר בעולם האונליין.

בחזרה ללאס-וגאס. שתי התערוכות, CES ו-AVN, מתקיימות זו לצד זו כבר תקופה ארוכה. הדבר אינו מקרי. הקהל הגברי שמציף את תערוכת הגאדג'טים הוא ככל הנראה גם קהל של צרכני פורנו בחלקו. ההזדמנות של התעשייה לחלוק את החידושים עם הקהל הזה, שזה עתה סיים לראות את הטלוויזיות ונגני הבלו-ריי החדשים, הוכח בינתיים כמוצלח. "פורנו הוא המנוע הסודי שדוחף אימוץ של טכנולוגיות, כולל משחקי וידיאו", אמר בעבר העורך הבכיר של מגזין "פלייבוי", סקוט אלכסנדר.

"זה נראה מובן מאליו. הדבר הראשון שאנחנו עושים אחרי שאנחנו ממציאים מכונה והופכים אותה לרווחית, היא להשתמש בה לצפייה בפורנו", כתב דיימון בראון, מחבר הספר "פורנו ופונג: איך GTA, טומב ריידר ומשחקים סקסיים אחרים שינו את התרבות המודרנית", בבלוג שלו. לדבריו, "בכל טכנולוגיה חדשה הפורנו תקע את הדגל שלו שם ראשון, או לפחות זמן קצר אחרי".

שיפור באיכות המציצנות

תערוכת CES האחרונה סבבה בעיקר סביב התלת-מימד. ענקיות הטכנולוגיה הציגו את החידושים שלהן בתחום, אך הבעיה הגדולה כרגע היא היצע תכנים לא גדול ממש לפורמט. חברת שידורי הלוויין Direct TV תתחיל לשדר ביוני הקרוב 3 ערוצי תלת-מימד - ספורט, דוקומנטרי וסרטים. סוני מתכננת להשיק ב-2011 ערוצי טלוויזיה בתלת-מימד ביחד עם דיסקברי ו-imax, ולחגיגה צפויים להצטרף גם שידורי המונדיאל בקיץ על-ידי ערוץ ESPN. המבחר המצומצם יחסית לא צפוי עדיין להוביל צופים רבים לאמץ את הטכנולוגיה בסלון הביתי שלהם.

אך יש תקווה: תעשיית הפורנו כבר סימנה את התלת-מימד כיעד הבא שלה, דבר שמבטיח כמעט שהטכנולוגיה נמצאת כאן כדי להישאר. אחת הסיבות לכך היא ירידה של עשרות אחוזים במכירות כותרי ה-DVD למבוגרים, בעקבות מעבר לצריכת תכנים דומים באופן חוקי או לא חוקי דרך האינטרנט, והצעת סרטים למבוגרים ישירות בטלוויזיה (VOD) או בכבלים.

הדבר לא יקרה מיד, בעיקר בגלל שיקולי עלות, כפי שמציינים מפיקים בתחום. להערכת גרהם דייוויס מסטודיו אלגנט אנג'לס, הפקת סרט פורנו בתלת-מימד יקרה משמעותית מהפקת סרט פורנו רגיל, שעלותה 25-40 אלף דולר.

אלי ג'ון, מייסד דיגיטל פלייגראונד, מעריך כי סרט פורנו בתלת-מימד עולה ב-30% יותר מאשר סרט רגיל, אך חושב כי ההשקעה כדאית, מאחר שסרט בתלת-מימד מגביר את תחושת המציצנות ונותן לצופה הרגשה כאילו הוא נמצא באותו חדר עם השחקנים - דבר שבסרטים מסוג זה מחדד את החוויות.

רוב סמית', מנהל הפקות בקבוצת האסלר וידיאו, משדר מעט פסימיות. "אנחנו רוצים לעשות הפקות תלת-מימד, אך לא מרגישים שחדירת מסכי הטלוויזיה הגיעה לכמות שאנחנו צריכים בבתים. אני מקווה שעד הרבעון הרביעי של 2010 תהיה הצדקה לעשות הפקות בתלת-מימד".

איפור מיוחד לבלו-ריי

פורמט בלו-ריי, המציע צפייה בתוכן וידיאו באיכות גבוהה (HD), מציג עוד תחום שבו תעשיית הפורנו הראתה כי ידה על העליונה. בתחילת 2007, באמצע המאבק העיקש שניגר בין טכנולוגיית הבלו-ריי של סוני לבין טכנולוגיית HD-DVD של טושיבה, יצאה סוני בהצהרה כי תאסור על הפצה של סרטים כחולים דרך הפורמט שלה. לכולם היה ברור כי ההתחסדות של סוני לא תחזיק מעמד זמן רב. איסור כניסה של תעשייה שמגלגלת עשרות מיליארדי דולרים בכל העולם אל תוך פורמט טכנולוגי, עשויה לקבור אותו באופן כמעט מיידי.

ואכן, בכירי סוני הבינו מהר מאוד כי אם לא יירדו ממגדל השן ויתקנו את הטעות שעשו, גורל הבלו-ריי יהיה כגורל פורמט קלטות הווידיאו בטאמקס, שכשל כישלון חרוץ בתחילת שנות ה-80 מול פורמט ה-VHS, שזכה לנאמנותה של תעשיית הפורנו. גם ה-DVD זכה לעדנה כבר בתחילת דרכו, כשסרטים כחולים הפכו לעניין שבשגרה עוד בטרם הוליווד נכנסה עמוק לתחום.

הכמיהה לטכנולוגיה בתעשייה הזו כה גדולה עד שבתערוכת הבידור למבוגרים בלאס-וגאס הוצעו למכירה ערכות איפור מיוחדות לשחקניות פורנו שרוצות להסתיר פגמים המתגלים ברזולוציות הגבוהות שמספק פורמט בלו-ריי. אחת הבעיות בפורמט HD היא שרואים בו כל נמש וכל שערה, ואיפור רגיל כבר לא מתאים לטכנולוגיה זו.

השמרנות של אפל

נוסף לאמצעי הבידור הסלוניים אומצו במהרה על-ידי תעשיית הפורנו העולמית. גם הסלולר הולך יד ביד עם התעשייה זמן רב. בישראל, למשל, מספקות חלק מהמפעילות הסלולריות אפשרות לצפות בתוכני וידיאו למבוגרים באמצעות הטלפון בפורטלי דור שלישי.

מי שמחזיק באמתחתו טלפון חכם יכול גם ליהנות מאפליקציות בתחום, אבל לא בכל מקום. בעולם האפליקציות ל-iPhone של אפל, הפתיחות לתכנים פורנוגרפיים אינה גדולה. אפל מאפשרת להעלות לחנות האפליקציות שלה רק אפליקציות פורנו רכות, שכוללות נשים בלבוש מינימלי או עם צנזורה.

גוגל, לעומתה, משדרת יותר חופשיות, כדרכה. לפני מספר חודשים ניתנה אפשרות לבעלי טלפונים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, להוריד מאתר האינטרנט את חנות MiKandi, שמאפשרת כניסה לפורטל סקס עם מגוון של אפליקציות בתחום. MiKandi היא חנות עצמאית של שלל אפליקציות פורנוגרפיות, שבעתיד צפויה להיפתח גם למערכות הפעלה סלולריות נוספות מלבד אנדרואיד של גוגל.

הכסף הגדול צפוי להוביל את היצרניות לפתוח את חנויות האפליקציות ליישומי פורנו נוספים. ברגע שייפרץ הסכר, אנו צפויים לראות את המפתחים משתמשים ביכולות המתקדמות של הטלפונים גם בתחום זה. ה-iPhone, למשל, כולל מגוון רחב של טכנולוגיות, בהן מצפן, חיישן תנועה, מיקרופון והתקן GPS, שמשמשים באפליקציות שונות ומשונות, מנשיפה למיקרופון לצורך ניפוח מכונית ועד ניעור הטלפון לצורך ניעור קובייה.

יהיה מעניין לראות אילו רעיונות יהיו למפתחי האפליקציות בתחום התכנים למבוגרים לשימוש ביכולות אלה ואחרות.

אלטרנטיבה רובוטית

ענף הרובוטים עדיין לא זכה להצלחה המקווה, על אף שכבר עשרות שנים רואים פיתוחים שונים וחלקיים בתחום. תעשיית הפורנו עשויה, ככל הנראה, לקרב את הציבור לרובוטים באמצעות רוקסי, רובוטית סקס בעלת אישיות, שנחשפה בתערוכת AVN בתחילת החודש.

רוקסי מגיעה עם כיסוי דמוי עור ואינטליגנציה מלאכותית, שכוללת מבחר של כמה אישיויות, מבחורה נועזת ועד לביישנית. "היא לא יכולה לשאוב אבק או לבשל, אבל היא יכולה לעשות כל דבר אחר שתרצו", אמר מפתח הרובוט, דגאלס היינס, לסוכנות הידיעות AFP.

כך, עם רובוטים, סרטים, אפליקציות ומגוון טכנולוגיות אחרות, תעשיית הפורנוגרפיה משמשת כבר שנים כאחד המאיצים המשמעותיים של תעשיית האלקטרוניקה הבידורית. בחלק מהמקרים, היא אף יכולה לעזור לטכנולוגיות שעדיין לא הצליחו לזכות לחשיפה אצל קהל גדול מאוד.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שברו שיאים

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה