בנק דני מחסל את השקעותיו באפריקה ואלביט "בגלל הכיבוש"

הבנק אף הוציא את שתי החברות מרשימת ההשקעות של לקוחותיו, וזאת בשל פעילותן בשטחי הגדה המערבית ■ "אנו דואגים שהלקוחות שלנו לא ישקיעו את כספם בחברות המפרות את הסטנדרטים הבינלאומיים"

אפריקה ישראל ואלביט מערכות שוב על הכוונת: הבנק הדני Danske הודיע כי הוא יחסל את השקעותיו באפריקה ואלביט ויוציא אותן מרשימת ההשקעות של לקוחותיו, וזאת בשל פעילותן בשטחי הגדה המערבית.

הבנק הוסיף את אלביט ואפריקה לרשימת החברות שנכשלו לשמור על מדיניות האחריות החברתית בהשקעות של הבנק. שתי החברות נוספו לרשימה, הכוללת 24 חברות, בעקבות פעילותם המפרה את האמנות הבינלאומיות בתחומי ההתנחלויות והשטחים הפלסטיניים.

מדיניות ה-SRI (רש"ת: Socially Responsible Investment) של הבנק מחייבת אותו לבחון השקעות פוטנציאליות ששומרות על האמנות בינלאומיות בין היתר, בתחום זכויות האדם ותנאי תעסוקה.

לפי הדיווחים, אלביט מערכות מפעילה מערכות מעקב על גדר ההפרדה בין ישראל לגדה המערבית, ואילו אפריקה ישראל מעורבת בבניית ההתנחלויות בגדה המערבית, באמצעות חברת דניה סיבוס. בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג כבר קבע כי גדר ההפרדה אינה חוקית, בעוד שהאו"ם והאיחוד האירופי גינו מספר פעמים את ההתנחלויות בגדה המערבית.

תומאס קג'יגראד, ראש מחלקת SRI של הבנק, אמר כי הבנק דואג שלקוחותיו לא ישקיעו את כספם בחברות המפרות את הסטנדרטים הבינלאומיים.

"זה לא נוגד את החקיקה הבינלאומית לבנות בית, אבל מדיניות SRI של הבנק הולכת מעבר לזה ושומרת על אמנות ועמדות האו"ם בהקשר הפוליטי. האו"ם והאיחוד האירופי כבר הביעו את עמדתם בנושא שההתנחלויות אינן חוקיות ומהוות מכשול לפתרון בדרכי שלום. לכן, אנו רואים במעורבות בבנייתם כהפרה של מדיניות ה-SRI שלנו", אמר.

יצוין כי החלטה זו של בנק Danske באה אחרי מהלך דומה של קרנות הפנסיה של מממשלת נורבגיה אשר החליטו להוציא את אלביט בספטמבר האחרון מבין השקעותיה בשל מעורבותה בגדר ההפרדה.