וול סטריט סגרה ברמות הגבוהות ברקע נתוני מאקרו חיוביים

S&P 500 עלה ב-1.45% ■ אובמה: הגירעון ב-2010 לשיא של 1.6 טריליון ד' ■ 220 מהחברות ב-S&P 500 פירסמו דו"חות ו-78% מהן עקפו התחזיות ■ סרגון קפצה ב-10% ■ אמזון איבדה 5.3%

ערב של עליות שערים בוול סטריט ביומו הראשון (ב') של שבוע וחודש המסחר, הסתיים ברמות הגבוהות של הערב והתנהל בסימן נתוני המאקרו. לפני פתיחת המסחר פורסם כי הצריכה הפרטית עלתה בדצמבר זה החודש השלישי ברציפות זאת בעוד שההכנסה עלתה בשיעור חד יותר, מה ששולח את שיעור החיסכון הפרטי לרמתו הגבוהה ביותר מאז יוני. העלייה בצריכה שאחראית לכ-70% מצמיחת התמ"ג עשויה להצביע על המשך הצמיחה בארה"ב בחודשים הקרובים. לאחר פתיחת המסחר פורסם גם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני שעלה הרבה מעל לציפיות בינואר לרמות הגבוהות ביותר זה 5 שנים. נזכיר כי בסיום השבוע ממתינים בשוק לפרסום נתוני התעסוקה.

גם דיווחי החברות המשיכו לזרום לשוק, כשהשבוע מצטרפות למדווחות חברות ישראליות מובילות דוגמת סרגון, אלווריון, פריגו, רדוור ועוד חברות שיפרסמו את תוצאותיהן לרבעון הרביעי ולכל 2009.

נציין, כי השבועיים החולפים ריכזו את רוב הדיווחים של החברות המובילות - 220 מתוך החברות ב-S&P 500 כבר פירסמו ו-78% מהן עקפו את תחזיות האנלסטים. החל מהיום המשקיעים יתמקדו יותר בזירת המאקרו ופחות בדיווחים הרבעוניים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הגיש היום לקונגרס את הצעת התקציב לשנת הכספים 2011, שמסתכמת ב-3.8 טריליון דולר. ההצעה צופה גירעון בסך 1.3 טריליון דולר. הגירעון החזוי בסוף שנת הכספים הנוכחית, שתסתיים ב-30 בספטמבר, צפוי להגיע לשיא של 1.6 טריליון דולר - כ-11% מהתמ"ג, והגירעון הגדול ביותר אי פעם. אובמה מציע להוציא מיד 100 מיליארד דולר על מימון חוק לעידוד התעסוקה, שיכלול קיצוצים במס לעסקים קטנים, פרישת "רשתות ביטחון" חדשות למובטלים וסיוע לשלטונות ברמת המדינות, המחוזות והערים.

ביום שישי המסחר ננעל בירידות שערים, שחתמו שבוע וחודש שליליים מעבר לים: בסיכום שבועי המדדים איבדו עד 2.4% ובסיכום חודש ינואר המדדים נפלו בשיעור מירבי של 5.4%. באסיה נרשמה היום מגמת מסחר מעורבת וכך נסחרים גם המדדים המובילים באירופה עם פתיחת המסחר בוול סטריט לאחר שאת הבוקר פתחו במגמה שלילית.

תנודתיות לכל הפחות ואכזבה לכל היותר

אם מהחלטת הריבית האחרונה עלו רמזים כלשהם על העלאת ריבית עתידית (מכך שלא כל חברי ועדת השוק הפתוח של ה'פד' הצביעו בעד השארת הריבית על כנה "לתקופה ממושכת"), היום אמר ג'יימס בולארד, נגיד הפדרל ריזרב של סנט לואיס, כי "ארה"ב הצליחה להתחמק ממלכודת דפלציונית הדומה לזאת אליה נקלעה יפן, אך עדיין לא הגיע הזמן להעלות את הריבית". כן אמר, כי "במהלך שנת 2009 התעסקנו בלי הפסקה עם סכנת הדפלציה (ירידת מחירים), אך הסכנה התפוגגה".

לאחר זינוק של 64% במדד הדאו ג'ונס בראלי שהחל במארס 2009 ועד סוף ינואר, שהתאפשר הרבה הודות לחבילות התמריצים הגדולות של הממשל האמריקני, רוב המשקיעים לא מאמינים כי קצב העליות הזה יימשך עוד הרבה זמן וחלקם אף חוששים לגבי ההתאוששות הכלכלית. עם זאת, למרות שהשבוע החולף הסתיים בירידות של כ-6% מהשיא של מארס, חלק מהאנליסטים מאמינים כי המגמה השלילית הסתיימה, אך חלק גם צופים כי השוק צפוי השבוע להיתקל בתנודתיות לכל הפחות ואכזבה לכל היותר.

"התנהגות השוק בשבוע-שבועיים האחרונים מאשרת כי תהליך ההתאוששות הוא, וימשיך להיות, איטי", אמר ג'ים הולצמן, יועץ כלכלי ב-Legend Financial. "המשקיעים מודאגים מתיקון כלפי מטה, ביחס לרמות השיא בשנה שעברה", הוסיף.

הצריכה הפרטית ממשיכה לעלות וכך גם החיסכון

הצריכה הפרטית עלתה ב-0.2% לעומת צפי כי תעלה ב-0.3% לאחר עלייה של 0.7% (נתון מעודכן מעלייה של 0.5% ) בנובמבר. ההוצאה הפרטית טיפסה בשיעור של 0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.2%, הפער החיובי הוביל לזינוק בשיעור החיסכון של האמריקנים ל-4.8% מסך ההכנסה הפנויה - הרמה הגבוהה ביותר מאז חודש יוני 2009.

כמו כן לאחר תחילת המסחר פורסם דו"ח בנוגע להוצאות הבנייה בחודש דצמבר אשר נפלו ב-1.2% לעומת צפי כי ירדו ב-0.5%. מדובר בשיעור הירידה החד ביותר מאז אוגוסט 2003. בשנת 2009 כולה נרשמה ירידה בשיעור שיא בהוצאות הבנייה בארה"ב כאשר הירידה הסתכמה ב-12.4% ל-939.1 מיליארד דולר לעומת 1.07 טריליון דולר בשנת 2008.

במקביל פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש ינואר שזינק ל-58.4 נקודות לעומת צפי כי יעלה ל-55.5 נקודות לעומת רמה של 54.9 נק' בדצמבר. נזכיר כי קריאה הגבוהה מ-50 נק' מעידה על בהתרחבות בפעילות הכלכלית במגזר זה.

גם בימים אלה? מנכ"ל גולדמן זאקס עשוי לקבל בונוס של 100 מיליון דולר

אקסון מובייל דיווחה לפני פתיחת המסחר על ירידה של 23% ברווחי הרבעון הרביעי של 2009 ל-6.05 מיליארד דולר, או 1.27 דולר למניה, מ-7.82 מיליארד דולר, או 1.54 דולר למניה ברבעון המקביל. ההכנסות של אקסון מובייל עלו ב-6% ל-89.8 מיליארד דולר מ-84.7 מיליארד דולר. אנליסטים בוול סטריט חזו רווח נמוך יותר של 1.17 דולר למניה.

סיטיגרופ ריכזה עניין לאחר שמקורבים לבנק אמרו לבלומברג כי בכוונת הבנק לפצל מתוכו את חטיבת ההשקעות הפרטיות ששוויה כ-10 מיליארד דולר.

רויאל דאטש של (סימול RDS) ריכזה עניין על רקע הדיווחים כי היא עלולה לפטר עוד עובדים על רקע ירידה שהיא צפויה לרשום בהפקת הדלקים והנפט. החברה כבר פיטרה 5,000 עובדים בחצי השנה האחרונה.

טויוטה הודיעה כי תשלח לדילרים האמריקנים ערכת תיקון עוד השבוע לאחר שיותר מ-4 מיליון מכוניות מתוצרת החברה נקראו למוסכים לתיקון דוושת הגז.

מנכ"ל גולדמן זאקס , לויד בלנקפיין, עשוי לקבל בונוס של 100 מיליון דולר. כך מסר עיתון הטיימס שהסתמך על בנקאים שנכחו בועידת דאבוס, שוויץ. לויד בלנקפיין ובכירים אחרים בגולדמן זאקס צפויים לקבל את הבונוסים הגבוהים ביותר אין פעם בהיסטוריה של בנקאות ההשקעות, כשהם מתעלמים מהביקורת הנוקבת שמגיעה מוושינגטון בנושא. בגודלמן זאקס מכחישים את הידיעה.

לעומתו, מנכ"ל UBS (סימול UBS) אוסוולד גרובל, אמר כי לא ייקבל בונוס עבור 2009 כי הבנק לא רשם רווח. עובדים אחרים בבנק צפוים לקבל בונוס בהיקף של עד 3.8 מיליארד דולר.

UCB, חברה ביופרמצבטית מבריסל, מבטלת הסכם שיווק משותף עם טבע בתחום מוצרי הנשימה בארה"ב. UCB לא פירטה מה כולל ביטול ההסכם עם טבע, והאם היא תשלם לה פיצויים כלשהם. טבע נכנסה לתחום מוצרי הנשימה בעקבות רכישת אייווקס ב-2005, ומכירותיהם בארה"ב בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 תרמו 379 מיליון דולר להכנסות טבע.

דו"חות סרגון הכו את תחזיות הרווח וההכנסות, החברה העלתה את תחזית ההכנסות. ברבעון הרביעי החברה הרוויחה 9 סנט למניה לעומת תחזית לרווח של 7 סנט למניה. הכנסותיה ירדו ב-6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-53.4 מיליון דולר, טוב יותר מהתחזיות להכנסות בגובה 50 מיליון דולר. החברה דיווחה כי היא צופה שההכנסות לשנת 2010 יהיו גבוהות ב-30%-35% בהשוואה להכנסות שנת 2009.

נס טכנולוגיות הודיעה היום על 2 עסקאות: האחת, חתימה על הסכם מול משרד רישום המקרקעים של צ'כיה בהיקף של 19 מיליון דולר. השנייה, הארכת הסכם מיקור החוץ מול תומסון רויטרס ישראל ב-4 שנים נוספות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]