ניצחון למאור: בנק ישראל לא ימנע מינויה לדירקטורית וליו"ר

בבנק ישראל סבורים כי במצב העניינים הנוכחי אין חלופה טובה יותר מאשר מאור ■ גורמים בבנק ישראל דוחים את "הפרסומים הלא מבוססים בכלי תקשורת שונים לפיהם בבנק ישראל מתכוונים להתערב במינויה" ■ עו"ד מרגלית נוף: "הטענה שוועדת המניות בידיים של מאור זה שטויות"

דרכה של גליה מאור לתפקיד יו"ר בנק לאומי סלולה. ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל לא ימנע את מינויה של מאור לדירקטורית ולאחר מכן ליו"ר. בבנק ישראל סבורים כי במצב העניינים הנוכחי אין חלופה טובה יותר מאשר מאור בכדי להחליף את איתן רף. ההערכות הן כי מאור תעבור ללא בעיות את תהליך בדיקת הנאותות (FIT & PROPER) של בנק ישראל, הנדרש מכל דירקטור.

גורמים בבנק ישראל דוחים את "הפרסומים הלא מבוססים בכלי תקשורת שונים לפיהם בבנק ישראל מתכוונים להתערב במינויה של מאור לדירקטור". הגורמים מבהירים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי בפיקוח על הבנקים טרם גיבשו את עמדתם. עוד מדגישים בבנק ישראל כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא יידרש לסוגיות המשפטיות לגבי מינויה של מאור הנמצאות במחלוקת וכי אלו יוכרעו במקום אחר.

המנדט של חזקיהו הוא לדון בכשירותה של מאור לתפקיד דירקטור וזאת רק לאחר האסיפה הכללית בה היא צפויה להיבחר לדירקטור. בנוסף יידרש חזקיהו להביע את חוות דעתו כאשר ועדת המניות תבוא להתייעץ איתו לגבי מינויה של מאור לתפקיד היו"ר. אמנם בבנק ישראל לא מאושרים מהמעבר המהיר של מאור מתפקיד מנכ"ל לכיסא היו"ר אבל אין איסור על כך ואם כבר זו בעיה ציבורית.

גליה מאור סטנלי פישר / צלם: תמר מצפי

כביש עוקף צינון

אתמול התברר כי מאור עקפה את סוגיית הצורך שלה בצינון של שנתיים בין תפקיד מנכ"ל לתפקיד דירקטור לאומי . סוגיה זו שנויה במחלוקת ונתונה לפרשנויות משפטיות סותרות. בעוד היועץ המשפטי של משרד האוצר, יואל בריס, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, סבורים כי אין לתת למאור פטור מצינון, עו"ד דליה טל ופרופ' יובל לוי סבורים כי אין צורך בצינון וכי למאור "כישורים מיוחדים".

מאור הגישה לוועדת המניות שתי בקשות למועמדות. מועמדות ראשונה כבעל מניות, זאת מתוקף סעיף 87 בתקנון הבנק הקובע כי כל בעל מניות יכול להציע את עצמו לתפקיד דירקטור בבנק. מאור מחזיקה 0.02% ממניות בנק לאומי (291 אלף מניות בשווי של 4.6 מיליון שקל). מועמדות שנייה היא כמועמדת מן המניין דרך ועדת המניות העליונה בראשות שולמית ולנשטיין. בעוד שמועמדות רגילה מחויבת בצינון של שנתיים במעבר בין מנכ"ל ליו"ר, הרי מועמדות עצמית לא מחייבת צינון, וזאת על פי חוות דעת משפטית שניתנה למאור.

היום הודיעה שוב תנועת אומ"ץ כי תעתור לבג"ץ כנגד מינויה של מאור. גורמים משפטיים שאינם קשורים ללאומי העריכו היום כי אם בג"ץ יפסול את מועמדותה של מאור דרך ועדת המניות, תוכל מאור להגיע לאסיפה כללית דרך מועמדותה העצמית. במקרה זה מאור, הזוכה לתמיכה רבה בקרב בעלי המניות של הבנק, תיבחר ללא קושי מיוחד.

במקרה ומאור תיפסל, תציע ועדת נוף מועמד חליפי לדירקטוריון, ואז תבחר האסיפה הכללית 5 מתוך שבעה מועמדים, בהם מאור ודוד קליין אותו מציע שלמה אליהו.

בתוך כך במשרד ראש הממשלה מתנגדים למינויה של מאור ומביעים תמיכה בשר האוצר יובל שטייניץ. "אני משוכנע שהוועדות והגופים הממנים לתפקידים בכירים בבנק לאומי יפעלו על פי החוק. חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ושל היועץ המשפטי למשרד האוצר הן ברורות", כך אומר היום אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. "אני בטוח שכל המעורבים במינוי היו"ר לבנק לאומי יפעלו על פי החוק".

"אומרים שמה שלא מקולקל אין מה לתקן. בתקופת הפרטה לא עושים זעזועים"

"הטענה שוועדת המניות בידיים של גליה מאור אלה שטויות שאי אפשר לתאר אותן". כך אומרת עו"ד מרגלית נוף, יו"ר ועדת המניות של בנק לאומי, שסימנה אתמול את דרכה של מנכ"לית לאומי, גליה מאור, לתפקיד היו"רית, לאחר שאישרה את מועמדותה לדירקטוריון.

נוף לא היתה מוכנה להתייחס לשאלה אם הוועדה דנה במועמדותם של שלושת המועמדים האחרים: משה טרי, אורי יוגב, ואיזי תפוחי.

לדברי נוף, הוועדה מקבלת את הגמול שלה מחברת נכסים מ.י, שהיא היא גם הגורם שאמור לשלם עבור חוות הדעת של לוי. לדבריה, באופן רגיל היתה פונה לנכסים מ.י כדי לבקש מהם אישור מוקדם לתשלום על חוות הדעת של לוי, ואולם בלוח הזמנים שהוכתב לוועדה לא היה לכך זמן, ולכן בכוונתה לפנות לנכסים מ.י לאשר את התשלום בדיעבד.

לדבריה, נכון לעכשיו הוועדה עדיין לא קיבלה את דרישת התשלום, אבל "אני מניחה שיש כללים לתשלום לעורכי דין חיצוניים".

לדברי נוף, "הכול היה דחוף. ההליך שהתחיל בו שלמה אליהו הכניס סדר זמנים שמוכתב לפי חוק של 21 יום. הימים האלה הסתיימו אתמול והיינו צריכים לבחור את המועמדים של המדינה עד תום המועד. קיימנו דיונים, ישיבות, ועלה נושא הצינון. היינו מודעים לזה, הייתה לנו גם פרשנות שהגענו אליה וגם שמענו שניתן לפרש את החוק בדרך אחרת, כך שחוק הצינון לא רלבנטי. לא רצינו לקבל חוות דעת של עורך הדין של הבנק. המשרד של פרופ' יובל לוי הוא בעל מוניטין מוכח ומוכר בתום הזה, מקצועי, והמומחיות שלו זה חברות ובנקאות. רצינו חוות דעת של משרד מהשורה הראשונה".

מה לגבי זה שיובל לוי משמש עוה"ד של לאומי קארד?

"כשאני פניתי אליו לא ידעתי את זה. אחר כך הוא אמר לי שהוא עורך הדין של לאומי קארד. הייתי צריכה לקבל החלטה מהירה. הייתי זקוקה לחוות דעת מהיום להיום, אז אמרתי לעצמי שאני סומכת על המשרד המכובד הזה ובעל המוניטין, שייתן חוות דעת כזו בלתי תלויה שהוא יעמוד מאחוריה.

"הוא צריך לעמוד מאחורי חוות הדעת, אחרת הוא עלול להתבזות. אמרתי לו, שאני סומכת עליו ונתתי לו אור ירוק. מרבית המשרדים הגדולים מקושרים עם הבנקים או עם הטייקונים שהם בעלי מניות בבנקים, או שהם לווים של הבנקים. זה קשור לשלמה אליה וזה לבנק, וזה לאחר. אי אפשר לעשות חקירה על כל אחד.

הגעתי למסקנה שאני חושבת שהיא נכונה וקיבלתי חוות דעת מלומדת. אני חושבת שהיא נכונה, בנסיבות העניין גם מאוד רלבנטית, והחלטנו כפי שהחלטנו".

מה דעתך על הטענות שה"וועדה בידיים של מאור".

"זה שטויות שאי אפשר לתאר אותן. אנו כל כך שומרים על המרחק הזה: לא יושבים בבנק, לא מקבלים שום דבר מהבנק. פעמיים בשנה אנו מתייצבים לקבל דוחות הכספיים ואין לנו שום דבר. הם רוצים לבקש משהו, הם פונים אלינו לבקש אישור. בכל נושא שבא לאסיפה הכללית אנו צריכים להצביע, לא רק לגבי מינוי דירקטורים. הם רוצים לדון בזה קודם, לשמוע את דעתנו. אנו הרבה פעמים דוחים את מה שהם מציעים. זה לא פשוט. כל הנושא של בונוסים - את חושבת שאנו מאשרים? אנו רואים תמיד את ההיבט הציבורי. טובת הבנק וטובת הציבור".

טובת הבנק וטובת הציבור הנחו אתכם במקרה הזה?

"בוודאי. זה עמד לנגד עינינו: הרציפות הניהולית, הניהול התקין של הבנק. התוצאות מדברות בעד עצמן. זה הבנק שהפך להיות הראשון בין הבנקים, התוצאות שלו טובות. את המשברים הוא עבר בשלום. זה מה שחשוב: יציבותו של הבנק.

"אומרים שמה שלא מקולקל אין מה לתקן. תקופת הפרטה זו לא תקופה שעושים בה זעזועים. הלא מי שייקנה את המניות סומך על הניהול התקין שהוא טוב ונותן לו תשואה. אלה הדברים החשובים וזה היה לנגד עיננו".