מתחזקת ההתנגדות בכנסת לאישור "חוק המסתננים"

טרם אישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית, הפנימו יותר חברי כנסת עד כמה סעיפיה של ההצעה קשים וחמורים ■ החוק נועד להטיל מאסר ממושך על אזרחים זרים שנכנסים לשטח ישראל שלא באמצעות מעברי הגבול הרשמיים, וכן על המסייעים להם

מתחזקת ההתנגדות בכנסת לאישור "חוק המסתננים", שנועד להטיל מאסר ממושך על אזרחים זרים שנכנסים לשטח ישראל שלא באמצעות מעברי הגבול הרשמיים, וכן על המסייעים להם.

במסגרת דיון שנערך היום (ד') בוועדת הפנים טרם אישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית, הפנימו יותר חברי כנסת עד כמה סעיפיה של ההצעה קשים וחמורים. כך למשל, ההצעה קובעת מאסר של 5 שנים לא רק למי שסייע להסתננות, אלא גם למי שסייע למסתנן בעת שהותו בארץ. כלומר, אם נציג של האגודה לזכויות האזרח הגיש אפילו כוס מים למי שנכנס לישראל ועבר בצורת הסתננות, דינו מאסר של חמש שנים. מי שמסתנן כשלצידו אדם נוסף החמוש בסכין יחויב ב-15 שנות מאסר, ואילו אם המסתנן נמצא בחברתו של אדם המצויד בנשק חם, דינו מאסר עולם.

"הצעת חוק ההסתננות הינה הצעת חוק מסוכנת, מרחיקת לכת וחשוכה", אמר היום ח"כ דב חנין (חד"ש). חנין היה הח"כ היחיד שהתנגד להצעת החוק עוד כשעברה בכנסת הקודמת, והיחיד שהתנגד לה כשזכתה לדין רציפות בכנסת הנוכחית. לאחר אותה הצבעה על דין רציפות שעברה ביוני אשתקד, הסבירו שורה של חברי כנסת שהצביעו בעד, כי הם בעצם מתנגדים להצעה לפחות במתכונתה הנוכחית. בין התומכים דאז שחזרו בהם מהצבעתם, נמנים ניצן הורביץ (מרצ), דניאל בן סימון (עבודה), איתן כבל (עבודה), אורלי לוי (ישראל ביתנו), ואורי אורבך (הבית היהודי).

בין פליט למהגר עבודה

משרד הביטחון שיזם את ההצעה, והממשלה שתומכת בו, מחזקים את הצורך בחוק בטענה כי רוב רובם של המסתננים לארץ אינם פליטים כפי שטוענים ארגוני הסיוע וחלק מחברי הכנסת, אלא מהגרי עבודה. הבעיה היא, כך על פי מתנגדי החוק, שהצעת החוק אינה מבחינה בין פליט לבין מהגר עבודה. ח"כ אילן גילאון הציע לנתב את המסתננים כך שאלו שמהווים סכנה ביטחונית אפשרית יועברו לבדיקה, ואילו פליטים רדופים, ילדים ונשים יקבלו סיוע הומניטרי מישראל. "אם ליבה של היהדות נעוץ במצפון, אזי אין לנו זכות קיום לנוכח הגזענות הנעוצה בקרב רבים מאזרחי ישראל"- אמר גילאון, כשהוא מציין כי הוא מזועזע לשמוע כי חלק ממשתתפי הדיון נוקטים בלשון גזענית כאילו פליטים ומסתננים נושאים עימם מחלות.

יו"ר מר"צ, חיים אורון, טען כי על המדינה לעגן בחקיקה את האמנות הבינלאומיות עליהן חתמה ישראל בעניין הגנת הפליטים, וציין גם הוא שיש להבחין בין פליט למסתנן אחר.