תנועת אומ"ץ עתרה לבג"ץ נגד מינויה של גליה מאור ליו"ר לאומי

לטענת אומ"ץ, "מילות החוק ברורות ואוסרות על מינויה של מאור - כעובדת הבנק ועל כן כמי שיש לה זיקה ברורה לבנק - כדירקטורית" ■ "לטענה כי שיקולים של כשירות מיוחדת גוברים על האיסור - אין על מה לסמוך"

עתירה ראשונה הוגשה הבוקר (ד') לבג"ץ נגד הכוונה למנות את גליה מאור ליו"ר בנק לאומי . עמותת אומ"ץ עתרה נגד ועדת ולרשטיין, הממנה את ועדות המניות של הבנקים ושל בנק לאומי, וכן נגד שר האוצר יובל שטייניץ, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו, בדרישה לבטל את ההמלצה למנות את מאור לדירקטורית בבנק, מאחר שמינוי זה עומד בניגוד להוראות הצינון שבחוק המניות הבנקאיות.

עוד מבוקש בעתירה צו ביניים שימנע את הבאת ההמלצה על מאור בפני האסיפה הכללית של הבנק, עד להכרעה בעתירה בבית המשפט.

בעתירה מפורטת חוות הדעת של היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד יואל בריס, שנכתבה על דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים-פיסקליים, עו"ד אבי ליכט, שבה, לטענת אומ"ץ, "נאמר במפורש כי ועדת המניות של הבנק איננה יכולה לבחור בגליה מאור לתפקיד דירקטור בבנק, משום שהיא איננה עומדת בדרישת חוק המניות הבנקאיות". חוק זה קובע כי "לא ימונה לדירקטור חיצוני יחיד שיש לו במועד המינוי או בשנתיים שקדמו למועד המינוי זיקה לחברה קיום יחסי עבודה, קיום קשרים עסקיים או מקצועיים דרך כלל או שליטה או כהונה כנושא משרה".

לטענת עו"ד שמואל שנהר, בא-כוחה של אומ"ץ, "מילות החוק עד כאן הן ברורות ואוסרות על מינויה של מאור, כעובדת הבנק ועל כן כמי שיש לה זיקה ברורה לבנק, כדירקטורית בבנק לאומי. לטענה כי שיקולים של כשירות מיוחדת גוברים על האיסור, אין על מה לסמוך. שיקולים אלה יכולים להתגבר על האיסור רק אם למועמד יש זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר או לסגן השר. סעיף זה מתמודד עם הסכנה שבמינוי פוליטי ואין הוא רלוונטי לענייננו. אין כל הוראה המאפשרת מינוי של מועמד לתפקיד דירקטור שיש לו זיקה לבנק, כמו שיש לגליה מאור, כאשר למועמד כזה יש כישורים מיוחדים לתפקיד".

אומ"ץ מוסיפה וטוענת כי מינויה של מאוד לתפקיד דירקטורית וכיו"ר הדירקטוריון נגוע בניגוד עניינים. זאת, בשל הוראת חוק החברות הקובעת כי הדירקטוריון יתווה את מדיניות החברה ויפקח על ביצוע תפקיד המנהל הכללי ופעולותיו. "מה לנו ניגוד עניינים מובהק יותר בין כהונתה של מאור כמנכ"ל הבנק ובין כוונת הוועד הציבורי וועדת המניות למנותה כדירקטור וכיו"ר הדירקטוריון האמור לפקח על המנכ"ל וכל זאת מהיום למחר. הרי מטבעו של הפיקוח שהוא צופה גם פני עבר, כדי להסיק מסקנות מדרכי ביצוע תפקידו של המנכ"ל, להפיק לקחים וכדי לקבוע את מדיניות הבנק לעתיד".

בעתירה נזכרים גם דבריו של פרופ' מיגל דויטש, שפורסמו אתמול ב"גלובס", כי בין החשש לניגוד עניינים לבין שאלת הכישורים המיוחדים "אין ולא כלום". "אין ספק שבחירתה של גליה מאור כדירקטורית, מתוך כוונה ברורה להביא לבחירתה ליו"ר הדירקטוריון של הבנק", נטען בעתירה, "נגועה בחשש לניגוד עניינים וכל מי שאמון על קיום החוק והדין בישראל חייב לצפות פני העתיד ולמנוע את המהלך הזה".