הרשתות הפרטיות יעתרו לבג"ץ נגד ההסכם הקיבוצי: הצרכן ישלם את המחיר

רני צים, מבעלי רשת כמעט חינם: "שופרסל ורבוע כחול רצו ליצור מצב שהרשתות הפרטיות יהיו כבדות מבחינת עלויות" ■ החלת תנאי ההסכם הקיבוצי תביא לפגיעה ישירה ברווחיות התפעולית של הרשתות הפרטיות

"צו ההרחבה יוביל לעליית מחירים, שזה מה ששופרסל ורבוע כחול רצו להשיג. מישהו יצטרך לשלם את עליית המחיר ובסופו של דבר הצרכן ישלם אותה, כמו בכל דבר. שר התמ"ת גלגל את העלות לצרכן בדלת האחורית. שופרסל ורבוע כחול רצו ליצור מצב שהרשתות הפרטיות יהיו רשתות כבדות מבחינת עלויות ושיהיה קשה להן להתנהל בשוק. בשלב הזה הן הצליחו אבל אנחנו ניגש לבג"ץ" - כך אומר היום (ד') רני צים, מבעלי רשת כמעט חינם.

אמש חתם שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, על צו הרחבה להסכם הקיבוצי הכללי בענף רשתות שיווק המזון. משמעות הצו הלכה למעשה היא כי רשתות השיווק הפרטיות יחויבו להעניק לעובדיהן את ההטבות החלות על עובדים בהסכם קיבוצי, לרבות הסדר פנסיה מלא, קרן השתלמות, משכורת 13, תוספת שכר של 1% לשנה, צבירת ימי מחלה עד 480 יום, ימי חופשה מיוחדים ועוד.

אמש קיימו התייעצות ראשונה הרשתות מחסני כמעט חינם, יינות ביתן, רמי לוי שיווק השקמה, מחסני השוק, ויקטורי וסופר דוש, שבה הוחלט לערער על ההחלטה. "הצו יעלה משמעותית את עלויות השכר ויש החלטה להילחם בו בכל הכוחות. אם צריך להרחיב את הצו אז שיפילו את זה על כל המשק. לא יכול להיות שליצרנים אין הסכמים קיבוציים וכעת יחילו הסכמים רק על רשתות המזון, וכל זה רק בגלל ששופרסל ורבוע כחול החליטו להילחם בנו", אומר בעלי אחת הרשתות שהשתתף בהתייעצות.

ברשתות הפרטיות חוזרים היום על הטענה, כי הרחבת הצו תסייע לשופרסל ולרבוע כחול במאבקן ברשתות הפרטיות. "מה המטרה של שופרסל ורבוע כחול? להזיז אותנו מהדלת שאנחנו עומדים בה ומפריעים להם. אנחנו (הרשתות הפרטיות, א"ח) ה'שוט' להורדת המחיר לצרכנים. ברגע שלא יהיה את השוק הפרטי, הרשתות הגדולות ייהנו מזה בצורה מטאורית וזו המטרה שלהן, לא להרוויח 250-300 מיליון שקל אלא להרוויח 500 ו-600 מיליון שקל, כי לא תהיה להן תחרות".

"שופרסל ורבוע כחול רוצות לבלום את ההתפתחות של הרשתות הפרטיות. מה הם השיגו לאותו עובד? 200 שקל בחודש? למה לא מעלים את שכר המינימום ב-50%? בגלל שהם רוצים שהמסכנים יהיו תלויים בהם, בחברי הכנסת", אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

למה שלא תעלה את שכר המינימום אצלך?

"כי יש לי תחרות. אני לא יכול להעלות לבד. איך אני אוכל להתחרות?"

בהתייחס להשפעת הצו על התחרות, אומר הממונה על יחסי העבודה במשרד התמ"ת, עו"ד שלמה יצחקי, "אחת המטרות של צו הרחבה היא שלא תהיה תחרות על עלות העבודה, כי זו תחרות שהעובד משלם עליה. מציאות ללא צו הרחבה היא מדרון חלקלק שיפגע בסופו של דבר בעובדים".

פגיעה ברווחיות התפעולית

החלת תנאי ההסכם הקיבוצי צפויה להביא לפגיעה ישירה ברווחיות התפעולית של הרשתות הפרטיות, הגבוהה בשיעורה מהרווחיות התפעולית של שופרסל ורבוע כחול. "אין לנו את המנגנונים הגדולים שיש לרשתות הגדולות כמו מחסנים לוגיסטיים וכדומה. אצלן, עוד לפני שהן מתחילות לתמחר את המוצר על המדף, המוצר עולה להן 11%. וזה לא קיים ברשתות הפרטיות וזה מטריד אותן", אומר צים.

לדברי צים, עלות השכר השנתית ברשת מחסני כמעט חינם עומדת על כ-60 מיליון שקל והיא צפויה לעלות בשיעור של 6%-10%. לדברי לוי, עלות השכר השנתית ברשת רמי לוי שיווק השקמה עומדת על 90 מיליון שקל בשנה וזו צפויה לגדול בשיעור של 4.5% ולעמוד על תוספת של 4 מיליון שקל בשנה.

בהתייחס לנתוני הרשת בתשעת החודשים הראשונים של 2009, הרי שמכך משתמע כי הרווחיות התפעולית של הרשת תרשום שחיקה של 4.4% ואילו שיעור הרווחיות התפעולית יירד ב-0.3%. "לעלות השכר יש משמעות כבדה אצלנו. אם עלות השכר עד היום הייתה סדר גודל של 6% וזה יעלה ל-8% מהמחזור, זה משנה את כל הפאזל. זהו ההישג הגדול של שופרסל ורבוע. ברגע שאתה מעלה שכר, אתה מקטין רווחיות ובאופן אוטומטי אתה צריך להעלות מחירים, וזה הקושי. נהיה חייבים להרים את הרווחיות על מוצרים לידרים שעבדנו עליהם במחירים נמוכים.האפשרות השנייה היא לבוא לספקים וללחוץ אותם במחירים כדי שזה יתחלק גם עליהם אבל כמו שאני רואה היום את השוק, מאוד קשה לגעת בספקים", אומר בעל אחת הרשתות.

תגובת שופרסל לא נתקבלה עד לסגירת הגיליון. את תגובת רבוע כחול לא ניתן היה להשיג.