אפרתי דחה את התנצלות עו"ד פישר; דורש להעמידו לדין משמעתי

עו"ד רונאל פישר העביר בהוראת הלשכה מכתב התנצלות לשופט חנן אפרתי בגין ביקורתו על פסיקתו בפרשת יעקב העליון ■ ואולם, השופט סבור כי לא מדובר בהתנצלות כנה ובלתי מסויגת: "לא ניכר כי פישר מכיר בטעותו"

שופט השלום בתל-אביב, חנן אפרתי, ומנהל בתי המשפט, משה גל, עומדים על כך שעו"ד רונאל פישר יועמד לדין משמעתי בלשכת עורכי הדין, בעקבות ביקורתו החריפה על אפרתי בפרשת יעקב העליון.

ל"גלובס" נודע כי אתמול (ד') העביר פישר מכתב התנצלות לשופט אפרתי, בעקבות הוראת ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכה, ואולם לדעת אפרתי לא מדובר בהתנצלות כנה ובלתי מסויגת, והוא החליט שלא לקבלה. פישר נמנע לפי שעה מלמסור את תגובתו על הדברים.

"יצא ידי חובה"

כותרת המכתב שהעביר פישר ללשכת השופט אפרתי היא "החלטת ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין" - ולא "התנצלות" כפי שציפו בהנהלת בתי המשפט. גם נוסח המכתב לאקוני וצמוד בדייקנות לנוסח החלטת ועדת האתיקה: "בהתאם לסעיף 2 במכתבה של ועדת האתיקה", כתב פישר, "הריני מתנצל התנצלות כנה וללא הסתייגויות".

לדברי גורמים במערכת בתי המשפט, השופט אפרתי רגז כשקרא את נוסח ההתנצלות ששיגר אליו פישר. בעקבות זאת פנה אתמול מנהל בתי המשפט ליו"ר ועדת האתיקה הארצית בלשכה, עו"ד דרור ארד-איילון; ליו"ר ועדת האתיקה המחוזית, עו"ד אפרים נוה; ולמנכ"ל לשכת עורכי הדין, לינדה שפיר; בדרישה מחודשת להעמיד לדין את פישר.

"קריאת מכתבו של עו"ד פישר מלמדת כי הלה ביקש לצאת ידי חובתו כמי שקיים את החלטת הוועדה, ותו לא", כתב עוזרו של מנהל בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר. "מכתבו איננו מעיד על כוונה כנה ואמיתית להתנצל על הדברים שאמר, נשוא התלונות שהוגשו לוועדה. מן המכתב לא ניכר כי פישר מכיר בטעותו, מביע חרטה על הדברים שאמר או לוקח אחריות לעוגמת-הנפש הרבה שנגרמה לשופט אפרתי בעקבות הדברים שאמר ופרסומם ברבים. משכך, אין בה משום תיקון העוול שנגרם".

מעשה מגונה

לפני ימים אחדים פורסם בלעדית ב"גלובס" כי ועדת האתיקה המחוזית של הלשכה הורתה לפישר להתנצל "התנצלות כנה ומפורשת ללא כל הסתייגות" בפני השופט אפרתי, בעקבות התבטאויותיו של פישר במעמד מתן גזר הדין במשפטו של לקוחו, יעקב העליון. רק לאחר ההתנצלות אמורה ועדת האתיקה, בראשות עו"ד אפרים נוה, לדון אם ניתן לפטור את פישר מהעמדה לדין משמעתי בעקבות ביקורתו הבוטה נגד בית המשפט.

באפריל 2009 גזר השופט אפרתי על העיתונאי והסופר יעקב העליון שנת מאסר בעקבות הרשעתו ב-4 עבירות של בעילה אסורה בהסכמה של קטינה בת 14 ובמעשה מגונה בבת 21.

פישר, סניגורו של העליון, אמר בתום הדיון כי "הכרעת הדין היא המעשה המגונה היחיד בכל הדבר הזה", והוסיף כי מדובר בהכרעת דין של "כיכר העיר", ולכן "טוב שיש ערכאת ערעור עם שופטים ראויים".

בעקבות זאת פנה השופט גל ללשכת עורכי הדין בטענה כי מדובר בעבירה אתית.