מנכ"ל הכנסת דן לנדאו מגונן על טיסות הביזנס: עונת הציד בעיצומה; תרבות פופוליסטית רומסת הח"כים

(עדכון) - בניגוד ללנדאו, פרופ' ראובן גרונאו, יו"ר הוועדה לקביעת שכר ותנאי חברי כנסת, מותח ביקורת על ההחלטה של יו"ר הכנסת רובי ריבלין לשדרג הח"כים למחלקת ביזנס גם בטיסות קצרות לאירופה: "אם מנכ"ל יכול לנסוע ללונדון במחלקת תיירות, גם ח"כ יכול"

על אף החלטתו של מנכ"ל הכנסת, דן לנדאו, כי חברי הכנסת ישודרגו למחלקת עסקים בטיסותיהם לחו"ל, הבוקר (ב') התברר כי הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים לחברי הכנסת המליצה רק לאחרונה שח"כים ישודרגו למחלקת עסקים רק בטיסות הנמשכות מעל 6 שעות.

יו"ר הועדה המיוחדת לקביעת שכר ותנאים של חברי הכנסת, פרופ' ראובן גרונאו, מתח הבוקר ביקורת על ההחלטה של יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין ומנכ"ל הכנסת, בדיון שהתקיים בוועדת הכנסת. "אם מנכ"ל יכול לנסוע ללונדון במחלקת תיירות, גם חברי כנסת יכולים", אמר גרונאו. "הופתעתי מההחלטה, ואני מניח שהדבר נעשה בשגגה ושמנכ"ל הכנסת החליט על דעת עצמו כי חברי הכנסת זכאים לנסוע גם בנסיעות קצרות במחלקת עסקים", הוסיף.

גרונאו אף אמר כי ההחלטה אינה בסמכותו של מנכ"ל הכנסת, אלא של הוועדה שבראשה הוא עומד. "הסתבר לנו שאין נוהל מוגדר לנסיעות של חברי כנסת. בנסיעות לטווח ארוך, נוסעים במחלקת עסקים ולטווחים יותר קצרים, חלקם עסקים וחלקם מחלקת תיירות, בעצם לפי החלטתם על סמך תקדימים של ממונה בכנסת על הנסיעות.

"חשבנו שלא ראוי שתהיה ועדת כנסת שתחליט בנושא. המלצנו נוהל לאמץ קריטריון שענייני שכר והטבות יש דמיון בין חברי הכנסת והמנכ"לים. מנכ"לים בנסיעות מעל שש שעות, נוסעים במחלקת עסקים. פחות משש שעות - במחלקת תיירות. המלצנו לוועדת הכנסת לפני שלושה שבועות לאמץ את ההחלטה. יו"ר ועדת הכנסת קיבל את המלצתנו וביקש זמן לחשוב ולהתייעץ ועל כן הוא לא העלה את זה בישיבה הנוכחית בדיון בוועדה", סיפר לחברי הוועדה.

ח"כ יואל חסון הציע לבדוק את הנושא תוך השוואת תנאיהם של חברי הכנסת לאלו של מקביליהם בעולם. "אנו צריכים לשים לב שלא תהיה פגיעה במעמד חברי הכנסת שהם אחד מסמלי השלטון במדינת ישראל. מדובר בנבחרי ציבור שעומדים למשפט הציבור ועליהם לשמור על איזונים נדרשים. אני מציע שייבדקו מה התנאים בפרלמנטרים אחרים במדינות המקבילות לישראל. יש כאן מגמה מסוכנת של פגיעה במעמד חברי הכנסת", אמר חסון.

דן לנדאו, מנכ"ל הכנסת, שנכח בדיון, הגן על החלטתו. "ברגע שנמצאים בעונת הציד כל תקיפה של הכנסת היא בסדר, גם בהחלטות שנועדו לשמור על כבוד האדם של חברי הכנסת. גם אם חברי הכנסת לא אומרים זאת, אני אומר שקו אדום נחצה בחסותה של תרבות פופוליסטית הופכים חברי כנסת למרמס; וכשרומסים את כבוד חברי הכנסת רומסים גם את כבוד הציבור".

ריבלין: "מה הצדקנות הזו? זה עיסוק בזוטות"

יו"ר הכנסת רובי ריבלין החליט בהחלטה מעוררת מחלוקת כי מעתה יטוסו הח"כים, גם בטיסותיהם הקצרות יחסית לאירופה, במחלקת העסקים ולא במחלקת התיירים. כך דווח בגלי צה"ל. ההערכות הן כי המהלך יעלה למשלם המסים מאות אלפי שקלים בשנה.

ח"כ שלמה מולה ממפלגת קדימה התראיין לתוכנית הבוקר בגל"צ ואמר כי "כל פוליטיקאי שהוא שליח ציבור עם מצפון אמור לצאת נגד ההחלטה. גם 10 שקלים שיוצאים ללא צורך הם בזבוז ואני חושב שאין בזה צורך. גם כך מעמדה של הכנסת יורד ואנחנו במו ידינו מביאים את השנאה של הציבור. אנחנו מתקשים להסביר מצב של כ-40 שרים וסגני שרים".

מהכנסת נמסר כי "הסיבה שחברי הכנסת יטוסו במחלקת עסקים היא שהם ממשיכים מיידית עם נחיתתם בפעילות שלשמה הם טסו. כמו כן, רבים מהם ממשיכים בפעילותם האינטנסיבית גם במהלך הטיסות".

ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת ומי שאחראי על ההחלטה לשדרוג הטיסות, אמר היום לגל"צ: "מה זה הצדקנות הזו - אתם מדברים בזוטות. אם הייתי חושב שעשיתי משהו לא בסדר, הייתי מקבל רגליים קרות, אבל לא. אני לא רוצה שח"כים יתקשרו לחברות התעופה ויתחננו לאפ-גריידינג"

ריבלין הוסיף: "מדובר בגושפנקא בלבד לנוהלים שהיו כבר קיימים. שדרוג הטיסות לח"כים נועד לתת להם נינוחות כדי שיוכלו להתחיל בסדר היום האינטנסיבי שלשמו טסו - מיד לאחר הנחיתה. לא מדובר פה על טיסות תענוגות, אלו הן טיסות עבודה לכל דבר, והן מהוות אפילו השלב הראשון בעבודתם של הח"כים בחו"ל".