עובדי נמל אילת: רוצים 15% מהמניות בהפרטה

שווי ההטבה לעובדים נאמד ב-20 מיליון שקל ■ אבי אדרי, בכיר בהסתדרות: "עובד שיש לו בעלות בחברה דואג לה וקשוב לה יותר"

עובדי חברת נמל אילת דורשים 15% ממניות החברה שתופרט, כך נודע ל"גלובס". שווי ההטבה נאמד ב-20 מיליון שקל, בהתבסס על הערכת שווי שביצעה ב-2008 חברת הייעוץ תאסק. הדרישה הועלתה בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין נציגי העובדים וההסתדרות, לנציגי האוצר ורשות החברות.

בהחלטת הממשלה ממאי 2009 נקבע כי ב-2010 יתבצע השלב הראשון בהפרטת חברות נמלי חיפה ואשדוד, שבו יימכרו עד 15% ממניות החברות בדרך של הצעת מכר לציבור או בדרך של הצעת מכר בשילוב עם גיוס הון. מאוחר יותר החליטה ועדת השרים לענייני הפרטה כי שלב זה יושלם עד ה-17 בפברואר, אך כיום ברור שההפרטה לא תבוצע לפני סוף השנה. על-פי הסכם הרפורמה בנמלים, שנחתם בין האוצר, ההסתדרות ועובדי הנמלים ב-2005, שמורה לעובדי הנמלים שמורה הזכות לרכוש 10% מהמניות שיונפקו (כלומר 1.5%) בהנחה של 30%.

הדרך שבה יופרט נמל אילת לא נקבעה בהחלטת הממשלה, אולם על-פי המתווה שהתגבש באוצר יימכרו מניות חברת הנמל לגורם פרטי, תוך מתן עדיפות לגוף המתמחה בהפעלת נמלים. החברה המופרטת תקבל זיכיון להפעלת הרציפים למשך 15 שנה. שווי הזיכיון נאמד ב-140 מיליון שקל, כך על-פי הערכת שווי שביצעה תאסק ב-2008.

סימני שאלה

הסיבה לבחירה בדרך זו של הפרטה היא סימני השאלה הרבים סביב עתידו של נמל אילת. בין היתר קיימות יוזמות להפוך את הנמל לנמל תיירותי או להעביר לשטחו את הנמל הצבאי. מצד שני, מימוש התכנית לבניית קו רכבת לאילת עשוי להגדיל משמעותית את חשיבותו הכלכלית של הנמל.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר היום ל"גלובס" כי בשלב זה של המו"מ, מוקדם להעריך מה תהיה התמורה שיקבלו העובדים ובאיזו דרך. יחד עם זאת, אדרי מודה כי אחזקת מניות על ידי העובדים היא מודל טוב לדעתו: "אני חושב שראוי לתת לעובדים בעלות בחברות, כי אומרים שעובד שיש לו בעלות כזו דואג יותר לחברה וקשוב למתרחש בה. בארקיע, למשל, העובדים מחזיקים 30% מהחברה, וזה בהחלט מוכיח את עצמו. הם אפילו ביקשו בעצמם בהזדמנות מסוימת להפחית בשכרם בגלל מצב החברה, וזה משהו שלא קורה בשום מקום עבודה".

יו"ר חברת נמל אילת, עו"ד יאיר חזן, אמר היום ל"גלובס" כי "אינו רואה סיבה שלא להיענות לדרישת העובדים, לאור התנאים הדומים שהובטחו לעובדי הנמלים בחיפה ובאשדוד".