מחקר בכנסת: ועדת בכר הזניקה ב-58% דמי ניהול קופות הגמל

המסקנות של מרכז המחקר של הכנסת תואמות את בדיקת "גלובס" מלפני חודשיים בקרנות הפנסיה ירדו דמי הניהול ורובם מתחת לשיעור המרבי ■ העליות בדמי הניהול מיוחסות לרוב קופה"ג שנמכרו בשנים האחרונות על-ידי הבנקים, בין השנים 2009-2005

"העברת קופות הגמל מהבנקים לידי חברות הביטוח ובתי השקעה לא הובילה עד כה לירידה בדמי הניהול, אלא להיפך, גם אם לוקחים בחשבון את השינוי בתשואות". כך טוען מחקר בנושא דמי הניהול בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה.

את המחקר ביצע מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לקראת דיון שהתקיים אתמול (ד') בנושא בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בראשות ח"כ חיים כץ.

המחקר מאושש ותומך בממצאי הבדיקה המיוחדת שערך "גלובס" בנובמבר האחרון, לפיה ועדת בכר הטילה למעשה נטל כבד על הציבור, הגדילה בעשרות אחוזים את דמי הניהול שהוא משלם בגמל, והעבירה עושר מהחוסכים למנהלי הגופים המוסדיים.

שכלול השוק

כך, ולא בפעם הראשונה, עלה נושא התייקרות דמי הניהול בקופות הגמל על הפרק, כאשר במרכז המחקר של הכנסת סייגו וקבעו בנוסף כי "יחד עם זאת, יש לזכור שלהמלצות ועדת בכר היו גם תוצאות כלכליות נוספות, בעיקר שכלול שוק האשראי, יצירת תחרות לאשראי הבנקאי וגידול בהשקעות ובתוצר".

נציין כי למול התייקרות דמי הניהול בקופות הגמל, בכנסת מצאו כי דמי הניהול בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות דווקא ירדו בשנים האחרונות, כשהם רחוקים מהמגבלה החוקית.

במרכז המחקר של הכנסת מציינים כי שיעור דמי הניהול ברוב קופה"ג שנמכרו בשנים האחרונות על-ידי הבנקים, עלה משמעותית ובשיעור מצטבר של 58% בין השנים 2009-2005 - ובעיקר לאחר שהוצאו מידי הבנקים. זאת לעומת עלייה בשיעור של כ-50% בכלל קופה"ג בתקופה זו, ולעומת עליות מתונות יותר, ואף ירידות, בחלק מקופות הגמל העצמאיות שנבדקו.

עם זאת, חשוב להזכיר כי לפני שהקופות הבנקאיות עברו לידי בתי ההשקעות וחברות הביטוח, דמי הניהול בהן היו נמוכים משמעותית מדמי הניהול שהיו נהוגים אצל הגורמים הפרטיים - שגם כיום גובים ככלל דמי ניהול גבוהים יותר מאשר בקופות שנרכשו מהבנקים.

במרכז המחקר של הכנסת מציינים כי למרות העלייה בדמי הניהול, דמי הניהול הממוצעים בקופה"ג נמוכים משמעותית מהשיעור המרבי המותר לגבייה (עד 2% מהצבירה בשיעור שנתי), כשדמי הניהול הממוצעים בענף הגמל הם בשיעור של 45% מהשיעור המרבי המותר.

עם זאת, מסייגים בכנסת, הממוצעים מוטים כלפי מטה, בשל שתי סיבות: האחת, קופה"ג המפעליות והשנייה, בקופות רבות יש הסכמים קבוצתיים המוזילים את העלות עבור קבוצת עמיתים מאורגנת. "משמעות הדבר", מציינים במחקר, "היא כי דמי הניהול הנגבים מהחוסך הפרטי גבוהים לרוב מדמי הניהול הממוצעים, שכן כוח המיקוח שלו קטן יחסית".

כך או אחרת, בעבודת המחקר שביצעה הכנסת גורסים בין היתר, כי הנתונים מלמדים שהוצאת הקופות מהבנקים לא בהכרח השיגה ניהול איכותי יותר לקופות, כשלפחות חלק מעלות השיווק וסוכני הביטוח מגולגלת על הלקוח דרך דמי הניהול.