"איראן נתקלת בקשיים מפתיעים במאמציה להעשיר אורניום"

הערכות בוושינגטון: כשלי ציוד וקשיים אחרים עשויים לשבש את תכניות טהראן להאיץ במידה דרמטית את יישום תכניתה הגרעינית ■ וושינגטון פוסט: דרישות ישראל מהמערב לפעול נגד ההתחמשות הגרעינית של איראן נעשו פחות קולניות בחודשים האחרונים ■ חבלה בנאטאנז, או הונאה איראנית?

איראן נתקלת בקשים מפתיעים במאמציה להעשיר אורניום. לפי הערכות חדשות בוושינגטון, כשלי ציוד וקשיים אחרים עשויים לשבש את תכניות טהראן להאיץ במידה דרמטית את יישום תכניתה להתחמשות גרעינית, כך מוסר הבוקר (ה') ה-"וושינגטון פוסט".

פקידי ממשל לשעבר ומומחי גרעין עצמאיים אמרו לעיתון, כי הקשיים הטכניים הנמשכים עשויים לעכב, אם כי לא לבלום, את התקדמות איראן לקראת יכולת גרעינית-צבאית. עיכוב כזה יעניק לארה"ב ובעלות בריתה זמן רב יותר לפעולה דיפלומטית לסיכול התכנית הגרעינית האיראנית.

דרישות ישראל מהמערב לפעול נגד ההתחמשות הגרעינית של איראן נעשו נעשו פחות קולניות בחודשים שחלפו, אומר וושינגטון פוסט.

למרות הרטוריקה המתלהמת של איראן, הצביעו דו"חות או"ם בשנה שחלפה על ירידה ביכולת הייצור של המתקן המרכז להעשרת אורניום, ליד נאטאנז. הערכות חדשות, שמבוססות על ניתוח נתונים פנימיים בדו"חות צוותי המשקיפים של או"ם בשלוש השנים האחרונות, מצביעות על כך שהבעיות הטכנולוגיות של איראן עמוקות יותר מכפי שסברו תחילה.

לפחות עד סוף 2009, היו ביצועי המתקן הגרעיני בנאטאנז כה גרועים, עד שאין להוציא חבלה כאחד הסברים האפשריים לירידה בתפוקה, לפי טיוטת מחקר מאת דייוויד אולברייט, נשיא המכון למדע ולביטחון בינלאומי. העתק של הטיוטה הגיע לפוסט.

בעוד שאין הוכחות מוצקות לכך שאכן אירעה חבלה, המחקר מודה בקיום אפשרות שהבעיות בנאטאנז נגרמו ע"י גורם חיצוני. "ידוע היטב שסוכנויות המודיעין של ארה"ב ואירופה מנסות להשתיל ציוד פגום או עם 'באגים' בתוך רשתות ההברחה של איראן, טוען המחקר.

המחקר טוען, כי יותר ממחצית מ-8700 הצנטריפוגות בנאטאנז לא פעלו בסוף 2009 ומספר הצנטריפוגות הפעילות הלך וקטן בהדרגה, מ-5000 במאי עד לקצת יותר מ-3900 בנובמבר. יתר על כן, תפוקת הצנטריפוגות הפעילות, לכאורה, היתה מחצית מהמצופה.

"איראן נעה מהר מדי כדי להתקין את הצנטריפוגות במקום לפתח את היכולת לתפעל אותן באופן אמין", נאמר במחקר.

"הצנטריפוגות שבידי איראן מתקלקלות בקצב מהיר יותר מהצפוי"

ניתוח נפרד של פדרציית המדענים האמריקנים מתאר אף הוא את הביצועים הכושלים בנאטאנז ומציין כי הכשלים הנמשכים עשויים להגביר את רצונה של איראן להגיע לעסקה עם המערב. לדברי אנליסט בכיר בארגון, נראה שמנהיגי איראן מיהרו להפיק אוראניום מועשר מסיבות פוליטיות.

"הם ממש נאבקים להעתיק טכנולוגיה אירופית בת 50 שנה והם באמת עושים עבודה גרועה", אמר האנליסט, דייוויד אולריץ'.

הממצאים האלה עולים בקנה אחד עם הערכות רבות של פקידים אמריקניים ואירופיים לשעבר, וכן של אנליסטים. כולם אומרים, שהצנטריפוגות שבידי איראן מתקלקלות בקצב מהיר יותר מהצפוי, גם אם מביאים בחשבון שהאיראנים משתמשים במודל אירופי עתיק ובלתי אמין.

לדברי כמה פקידים, הבעיות בצנטריפוגות מחוללות חשיבה מחודשת לגבי המיידיות והדחיפות של האיום הגרעיני האיראני, למרות שאיראן מפגינה יכולות טכנולוגיות מרשימות, כגון תכנית הטילים שלה.

אך אנליסטים גם מזהירים, שאיראן עדיין מסוגלת להפיק מספק מועשר כדי לייצר ארסנל קטן של נשק גרעיני, אם אכן תחליט לעשות זאת. היא מתכננת להקים 10 מפעלים חדשים להעשרת אוראניום. ביום ב' הודיעה טהראן, כי היא תגדיל את רמת ההעשרה של חלק מהאורניום שבידיה, מ-3.5% ל-20%. אוראניום מועשר ברמה של 90% מתאים לייצור נשק גרעיני.

כמה פקידים אמריקניים מציעים ערוץ חשיבה אחר: הם אינם מוציאים מכלל אפשרות ששחיקת התפוקה בנאטאנז אינה אלא הונאה איראנית, מאמץ להסות את יכולותיה האמיתיות של טהראן, עד הניסוי הגרעיני הראשון.