גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בירה, כדורסל, ושבבים גנטיים

מהבר במבשלת הבירה שלו, חיים אוחיון מנהל את המיזמים שלו. רגע אחד הוא מדבר על הבירה החדשה שהולכת לשטוף את רחובות ת"א, ורגע אחר על הצ'יפ הגנטי שהוא מפתח לאיתור וטיפול במחלות. ובין כל אלו יש את קבוצת הכדורסל שלו, והחיזור אחרי רענן כץ שלא יגיע בטעות לידיים של דני קליין וירושלים. ואם על הדרך אפשר להוציא את אבנר קופל משלוותו, אז בכלל טוב לו

הביקור של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן במפעל ג'י.ג'י. איי (גליל גנטיק אנלאסיס) באזור התעשייה של קצרין אמור היה להתחיל כבר לפני שעה, אבל לוח הזמנים של הפוליטיקאים שמבקרים ברמת הגולן מכתיב איחור. גם האיחור הזה לא משנה במשהו את החיוך והפאסון שיושבים בטבעיות אמיתית על חיים אוחיון. אוחיון הוא בעלי ג'י.ג'י.איי ומהר מאוד מתברר שהנונשלנטיות שבה התקבל אצלו האיחור של ליצמן מוכיחה את עצמה: את האישור שביקש לקבל מליצמן על המוצר שמפתחים המדענים במפעל שלו, אכן השיג אוחיון בסופו של דבר.

יום קודם ביקר אצל אוחיון אורח אחר, רענן כץ. את כץ לקח אוחיון לסיור באזור בין היוזמות הכלכליות המשתנות שלו. התפקיד שממלאים ליצמן וכץ בחייו של אוחיון הוא זהה: הוא משתמש בשניהם כאמצעי לקידום החזון שלו. אבל בזמן שהחיבור של אוחיון לליצמן הוא תועלתני-ביורוקראטי - סגן שר הבריאות מופקד על מתן אישורים לשירותים רפואיים - הקשר שלו עם כץ שונה בתכלית והוא כולו מותנה רגש וחיבור חברי. אפשר בקלות לומר שכץ הוא ליטראלי הדוד האהוב של אוחיון מאמריקה. אם על הדרך ירוויח מזה מוצר אחר שתחת בעלותו של אוחיון - הפועל גליל-גלבוע או המיזם הנדל"ני תיירותי שהוא מבקש להקים באגמון החולה ושבו עניין את כץ - מה טוב.

המוח של אוחיון לא מפסיק לייצר רעיונות. אם באגמון החולה מתכנן אוחיון בית מלון, מרכז קונגרסים ולהיט אטרקטיבי בדמות כדור פורח שייקח את המבקרים לטיול בשמי הגליל והגולן, אז בג'י.ג'י.איי פיתחו המדענים של אוחיון צ'יפ שיזהה מחלות גנטיות אצל נבדקים.

ממתין ל-RK

אוחיון הוא אסטרטג מופלא של קיצור תהליכים. ואם הדרך להפוך את הפועל גליל-גלבוע לקבוצה הישגית מצריכה השקעה נוספת שאוחיון לא מתכוון או לא יכול להביא לבד, אז רענן כץ הוא אנזים פוטנציאלי מצוין להאצת התהליך. בינתיים אתם מקבלים העונה פרומו להשקעה אפשרית כזאת, כשעל הגב של גופיות שחקני הגליל מתנוססת הפרסומת RK, ראשי התיבות של רענן כץ, בתמורה לכמה מזומנים. "גם לבקשתו של רענן שמתי את זה, בדיוק כמו שאני עושה עם בית ההשקעות אלטושלר-שחם, מה ההבדל? לא היה נראה לי שאדם כמוהו יכול לחלוף מהכדורסל בלי להשאיר אחריו חותם ממשי".

"היינו חברים עוד כשרענן היה במכבי", מספר אוחיון, "הוא אדם נחמד ופתוח, פיו ולבו שווים, ויש לי המון אמפתיה אליו. בנו לו תדמית לא חיובית במדורת השבט, שלא בצדק. הבנאדם הזה יותר ממתאים למכבי, גם כי הוא אוהב כדורסל וגם כי הוא רוצה להיות מוביל. זה בדיוק מה שאני אומר לו כל הזמן: שהמקום שלו במכבי, ואם לא אז אצלנו. כץ בחן אפשרות להיכנס שותף למיזם באגמון החולה והקשר בינינו, ובינו לאזור שלנו, יצר מחויבות להשקעות משותפות גם מחוץ לכדורסל. הטלפון שלו פתוח לכל הצעה שלי, וגם להיפך. אני אגיד לך יותר מזה, עומק הקשר בינינו הוא כזה, שברגע שאגיד לו 'בוא תיכנס לביזנס שלי', הוא נכנס. עד כדי כך".

על העובדה שיום קודם הסתובב כץ אצל דני קליין (מאה ושמונים מעלות מאוחיון ואדם שהאובססיה שלו לשמעון מזרחי מעוורת אותו מלראות שהוא בדיוק כמוהו, רק כושל) ואנשי הפועל ירושלים, לא משנה מילימטר בפאסון של אוחיון, זולת חצי חיוך קטנטן בזווית הפה שמסגיר בדיוק מה חושב אוחיון על סיכויי הליהוק האפשרי של כץ לגיבור הפרק השלישי בטרילוגיית המטורללים שמחזיקים את הפועל ירושלים בחיים. "הזמינו אותו, שלא יבוא?", מעיר אוחיון על הביקור של כץ בירושלים.

מכבי וצ'אושסקו

הדיאלוג המעמיק בין אוחיון לכץ מגיע בחלון הזדמנויות שספק אם היה כמוהו בכדורסל הישראלי ליצירת אלטרנטיבה למכבי. לטענתו, חלק מהמעמד שנוצר למכבי נבע מההתרפסות של יריבותיה משך השנים. אוחיון הוא לא מהטיפוסים המתרפסים, בוודאי לא בתחומים האחרים שהוא מושקע בהם. "חלק מהאידיאולוגיה שלי היא לוקאלית. בגלל זה אני מתעקש לייצר פה את הבירה שלי, למקם פה את הפיתוח הגנטי שלי, ואיתם את כל יתר העסקים שלי. המטרה שלי היא לעשות את הבירה הכי טובה והגנטיקה הכי טובה. להוכיח שאפילו שאנחנו רחוקים ממרכז הארץ, נעשה את זה הכי טוב".

זה הפתיח, ההרמה להנחתה שתבוא עכשיו: "אבל צריך להבין שכל הדרמה ביחס למכבי מתחוללת במדינת תל אביב, בין העסקנות לתקשורת. בקבוצות שום דבר מזה לא מורגש. המצב של מכבי קצת מזכיר את צ'אושסקו שגם כשהעם היה נגדו, יצא למרפסת והבטיח נקניקיות חמות. ככה הוא קנה אותם כל השנים, אבל זה כבר לא עבד יותר והם הרגו אותו. מכבי צריכים לבנות את עצמם מחדש. הפגיעה בהם עד עכשיו היא רק תדמיתית. הם הצליחו לייצר הפרדה בהשפעה על המגרש. מכבי עדיין במקום אחר לחלוטין מיתר הקבוצות. הגעתי לכדורסל לפני שבע שנים ממקום של חזקים שעוזרים לחלשים. אבל בכדורסל בארץ זה הפוך. כל החלשות נשכבו על הגדר בשביל החזקה. כל הסביבה העסקית היתה במקום אחד.

"אני לא מאשים בזה את מכבי, אלא את הסביבה. בשבילי קבוצה היא חלק ממחויבות לסביבה. אני מאוד רוצה אליפות, אבל לא הולך להשתגע כדי לחרוג מהתקציב כמו שעושות קבוצות אחרות. גם אם רענן כץ ייכנס כשותף או כמשקיע בקבוצה, לא יהיה לנו תקציב בלתי מוגבל. במקרה כזה, אני אגביל את התקציב רציונלית".

על בירה ו-DNA

כשאוחיון נכנס לכדורסל, הסביבה הגיאוגרפית שלו היתה הגליל העליון. לפני שנה וחצי לקח אוחיון את הקבוצה והעתיק אותה גיאוגרפית לעמק יזרעאל, והיום הקבוצה משחקת בגן נר. המיזם הזה, שהיה מזוהה כל כך עם הגליל, שזכה באליפות (1993) ובגביעים (1988, 1992), התנתק מהקהילה שלו והמשיך הלאה. כולם ניבאו לו אז קבורה ונטישת קהל עד התפיידות. אבל בפרספקטיבה של שנה וחצי, הקבוצה לא רק ששרדה את המעבר, היא במגמת עלייה.

"אני מאוד רוצה כדורסל בגליל, אבל אין לי יכולת לעשות את זה לבד. חמש שנים החזקתי את הקבוצה לבד, אבל לא קיבלנו עזרה מהמועצה האזורית. לא עזבנו לעמק כתוצאה ממשבר מול הקהל, אלא בגלל המנהיגות פה. האחריות על הסביבה היא לא רק שלי, אלא גם של נבחרי הציבור. בסופו של דבר, הכל שאלה איך אתה עושה את המעבר. הקבוצה עברה יחד איתי, קטש נשאר מאמן, עמית גל מנהל ועם הכי הרבה שחקנים מהתנועה ההתיישבותית. ברגע ששמרנו על הצביון והחזון של הקבוצה, הכל נשאר אותו דבר. הקהל הבין אותנו, הוא לא הרגיש נבגד ורובו הולך איתנו גם היום".

העיסוק של אוחיון בהפועל גליל מסתכם בשלוש-ארבע שיחות טלפון ביום שהוא עושה עם עמית גל וקטש או כמו שהוא מגדיר את זה: "אני לא מעורב יותר מדי, אבל מושקע מאוד". אבל עזבו אתכם מהשטויות. עם כל הכבוד לכדורסל, הדברים הרציניים והחשובים באמת בחיים הם אלכוהול, ובנאדם שהוא בעלים של מבשלת בירה ושמנהל את העסקים השונים שלו מהפלאפון בזמן שהוא יושב על הבר במבשלת ושותה בירה בלי הכרה - בנאדם כזה לא יכול להיכשל עסקית.

גם את האנלוגיות שלו לכדורסל אוחיון לוקח מהבירה שהוא מייצר. "את הבירה שלנו אנחנו עושים לפי חוק הטוהר הגרמני. הם שמרו כל השנים על הדרך שלהם לעשות בירה. שים מים, לתת, כשות ושמרים, וזו הדרך לשמור על בירה איכותית. כל מה שהוא לא זה, הוא לא בירה. אותו דבר זה קבוצת כדורסל. יש לה DNA וחזון, ועל ה-DNA הזה צריך לשמור. ה-DNA שלנו הוא קבוצה צעירה. כשהלכנו נגד ה-DNA שלנו, נכשלנו".

לחמם את אבנר

שבוע מאוחר יותר. כמה ימים אחרי המונולוג אפשר היה לקבל תצוגת תכלית לתפיסה של אוחיון וחוסר ההתקפלות שלו בפני מה שהוא קורא מדינת תל אביב. אוחיון לא היה מסוגל לתפוס, ובצדק, איך יושב ראש המינהלת בה שותפה גם הקבוצה שלו, תפקיד נייטראלי על פניו, מתערבב בניסיונות של דני קליין להביא את כץ להפועל ירושלים. זה שירושלים לא רואה גמר פיינל פור כבר כמה עונות, לא הטריד את אבנר קופל, יושב ראש המינהלת. את אוחיון כן. הוא מנסה במאמץ לייצר אלטרנטיבה אמיתית, בזמן שכל מיני פוליטיקאים עם ג'ל שמנוני בשיער, מנסים לקצר תהליכים לאחרים שמתמחים בעיקר בבכיינות.

אוחיון לא יכול היה לתפוס את זה. אחרי שבע שנים שבהן אף אחד לא הצליח לערער את שיווי משקלו של קופל כיושב ראש המינהלת, אוחיון הצליח לעשות את זה בישיבה שנמשכה פחות משעתיים. "אני אסיים את תפקידי בחודש מאי", איים קופל אחרי שאוחיון האשים אותו שהוא "מסדר" את רענן כץ להפועל ירושלים, וכולנו בכינו איתו.

כך סיים אוחיון את יומו בתל אביב לפני שחזר לעוד כוסית בירה במבשלה, והשאיר את מר קופל להתבוסס באיומי התחזיקו אותי.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות