העליון: רייפמן יוכל לצאת ממעצר-הבית ל-3.5 שעות מדי יום

השופט אליקים רובינשטיין נעתר חלקית לערר שהגיש רייפמן על החלטת שופטת המחוזי חיותה כוחן להשאירו במעצר-בית מלא ■ רייפמן יוכל לצאת מביתו מדי יום בין השעות 19:00-15:30 - אך לא להגיע לחברת אמבלייז

מייסד אמבלייז, אלי רייפמן, יוכל לצאת ממעצר-הבית בו הוא שוהה מדי יום בין השעות 19:00-15:30, אך לא להגיע לחברת אמבלייז - כך קבע היום (ד') שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, שנעתר חלקית לערר שהגיש רייפמן על החלטת שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חיותה כוחן, להשאירו במעצר-בית מלא.

בהחלטה צויין כי היא "באה לאזן, מתוך הנחה אנושית כי כשאין מדובר באדם אלים או כזה המהווה סכנה בסיסית לסביבתו, יש מקום לאפשר התאווררות הוגנת".

בנוסף, רובינשטיין ציין כי מעצר-הבית הנוכחי "נראה כבעל תכלית עמומה במידה מסוימת". מצד אחד, הוא הוטל בהסכמה, בפיקוח ערבים - מזכירתו של רייפמן, בת-זוגו ובת-זוגו לשעבר, חברו ואמו, יחד עם ערבות עצמית בסך 2 מיליון שקל וכן צו עיכוב יציאה ואיסור יצירת קשר עם המעורבים בפרשה; אך מצד שני, לא הוטלו הגבלות למגע עם אנשים שאינם מעורבים, והכול - למעט המעורבים - יכולים לבקר את העורר ולשוחח עמו טלפונית.

נזכיר כי רייפמן מואשם בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף ושימוש במסמך מזויף בפרשת מניות אמבלייז. זאת לאחר שבחודש דצמבר האחרון הוא נעצר בחשד לזיוף מסמך אשר לפי טענת המשטרה שימש אותו לקבלת שתי הלוואות בסכום כולל של 6.3 מיליון דולר.

בהחלטתה שלא להיעתר לבקשתו לשחררו ממעצר-בית, ציינה השופטת כוחן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי "כתב האישום חושף רמת תחכום גבוהה שבאמצעותה הצליח רייפמן להפיל בפח לא דגי רקק, אלא אנשים היודעים דבר וחצי דבר בשוק ההון ובעסקים".

לשם השגת מטרותיו, קבעה השופטת, "הפעיל רייפמן את נשקם של הנוכלים - לשון חלקלקה, קסם אישי, עורמה ועודף ביטחון עצמי, ובכל אלה הוא התברך". לדבריה, "מתן אפשרות לרייפמן להלך חופשי בציבור באין מפריע הוא בבחינת פרצה קוראת לגנב". מעצר-בית יחסום, לדבריה, את הגישה הישירה של רייפמן ל"קורבנות פוטנציאליים".

השופט רובינשטיין יצא מנקודת הנחה כי רייפמן ניחן בקסם אישי גדול העלול להיות מופעל, ואולם, קבע, "יש מנגד טעם בטענתו, כי בציבור, ואוסיף - בקהילה העסקית אולי ביתר-שאת - ידועים כיום מצבו וההליכים המתנהלים נגדו. לכן, דומה כי הבאים עמו במגע - היכולים ממילא לבוא גם כיום לביתו ולשוחח עמו טלפונית וכן במחשב - על-פי רוב יידעו זאת".

עם זאת, קבע רובינשטיין, כי בשלב זה אין לאפשר לרייפמן, נוכח המיוחס לו והמוכר כראיות לכאורה - מירמה בסדר גודל של מליוני דולרים - לומר "עולם כמנהגו נוהג", והדבר חל גם על ניהול אקטיבי של עסקיו במקום עבודתו. על כן הגביל השופט את השעות בהן יותר לרייפמן לצאת ממעצר-הבית ואסר עליו להיכנס למשרדי החברה אותה ניהל.

רייפמן יוצג בידי עוה"ד יורם שפטל וטל מליק, והמדינה בידי עו"ד ענבר פלש. (בש"פ 1385/10)