האם IDE של האחים עופר ותשובה - מונופול בהתפלה?

הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן הורתה לפתוח בבדיקה בנושא ■ בנוסף תבדוק הרשות אם התנהלותה של IDE במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק עלתה כדי ניצול כוח מונופוליסטי לרעה

הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן הורתה לפתוח בבדיקה האם יש מקום להכריז על חברת IDE (הנדסת התפלה) כמונופול בתחום התפלת מי הים, כך נודע ל"גלובס". בנוסף תבדוק הרשות אם התנהלותה של IDE במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק עלתה כדי ניצול כוח מונופוליסטי לרעה. במכתב, ששלחה רונית קן לח"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, קובעת: "נוכח חשיבותו הציבורית של העניין פתחה הרשות בבחינת הסוגיה המורכבת על היבטיה העובדתיים והמשפטיים".

חברת IDE בשליטת כי"ל של האחים עופר וקבוצת דלק של יצחק תשובה זכתה בדצמבר, עם האצ'יסון-ווטר, במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק בהצעה שהיתה נמוכה בהרבה מהציפיות. המתקן, בהספק 150 מיליון מ"ק, יהיה מהגדולים מסוגו בעולם. כבר היום שותפה IDE ב-50% בחברות המפעילות את שני מתקני ההתפלה הגדולים בישראל, באשקלון ובחדרה. בסך הכל יספקו מתקני ההתפלה של IDE כ-75% מכלל תפוקת מי הים המותפלים. שיעור זה יגדל ליותר מ-90% אם לא יוקם מתקן התפלה נוסף באשדוד על ידי מקורות. IDE נחשבת לחברה מובילה בעולם בתחום ההתפלה ומפעילה מאות מתקני התפלה ברחבי העולם.

קירשנבאום, חברת ועדת הכלכלה של הכנסת, פנתה לקן לפני כחודש בטענה כי IDE זכתה במכרז לשורק בזכות מחיר "טורפני".

בתשובתה מציינת קן כי קיבלה פניות נוספות באותו נושא. לדבריה, "הסוגיה שעליה הצבעת בפנייתך היא אחת מכמה סוגיות שעניינן השלכות אחזקותיה של קבוצת דלק בספקיות המקומיות של גז טבעי בישראל על פעילותה בכמה מקטעים בתחומי האנרגיה והתשתיות ועל התחרות במקטעים אלה, ובכללם ייצור החשמל, חלוקת גז טבעי ושיווקו ועוד".