"מעצבן לקרוא שהוא קונה שחקנים במיליונים - ואני עומדת להיזרק מהדירה; הפועל ת"א זה גם שלי"

כאילו שהתסבוכת של מוני הראל ואמנון ברזילי במטיס קפיטל לא מספיקה, נכנסת לתמונה גם אשתו של הראל, נטלי: "אני מבקשת הלוואות מחברים ומשפחה, וההורים שלי קונים לי מזון" ■ הראל, המתגוררת בדירה שכורה במגדלי Yoo: "בדירה שקנינו בפרויקט מנהטן השקענו 2 מיליון דולר. רק במטבח שמנו 700 אלף, כל בלטה עלתה 2,000 דולר"

סאגת מבנה השליטה בחברת ההשקעות מטיס קפיטל הולכת ומסתבכת. לצמד בעלי השליטה בחברה, אמנון ברזילי ומוני הראל, חובות בבנקים, שאותם הם נדרשים כעת לשלם, כשבמקביל הם מקיימים מגעים למכירת מניות השליטה בחברה.

לאלה התווספה לאחרונה פרשה נוספת, עם הגשתה של תביעה נגד הראל, יבואן נעלי "ניו באלאנס" ומבעלי מועדון הכדורגל של הפועל ת"א, ואשתו, נטלי, הנדרשים כעת לפנות את דירתם השכורה המפוארת, בפרויקט מגדלי Yoo בתל אביב.

בתביעה שהוגשה בבית משפט השלום בעיר, נטען כי עם חתימת חוזה השכירות בוצע על ידי בני הזוג תשלום מראש, לחצי שנה, בסך של 30 אלף דולר, אך התשלום השני, בסכום דומה, לא התקבל בחודש ינואר.

הראל, שטען באמצעות בא כוחו, עו"ד אבנר זינגר, כי עזב את הדירה, גורס כי יש לנקוט בהליך לפינוי הדירה, בבחינת הקטנת הנזק (התביעה נוקבת בקנס של 300 דולר לכל יום איחור בפינוי הדירה).

לעומת זאת, אשתו, נטלי, שעדיין מתגוררת במקום, אוהבת את רעיון הפינוי מהדירה הרבה פחות. "מעצבן לקרוא שהוא קונה שחקנים במיליונים להפועל תל אביב ואני עומדת להיזרק מהדירה", היא אומרת בראיון ל"גלובס". "אני מבקשת הלוואות מחברים ומשפחה וההורים שלי קונים לי מזון. אבל אני לא דואגת, אנחנו לא חיים ברפובליקת בננות והוא יצטרך לשלם את השכירות".

נטלי הראל / צלם: תמר מצפי
 נטלי הראל / צלם: תמר מצפי

בתקופות שלפני הגשת תביעת הפינוי כנגדה, מספרת נטלי, היא "גיהצה" להערכתה כ-120 אלף שקל בחודש בכרטיסי אשראי, ויחד עם הוצאות נוספות הגיע סכום הוצאותיה החודשי ליותר מ-200 אלף שקל.

מלבד אחזקותיו של הראל במטיס קפיטל, בחברת סילון יבואנית נעלי הספורט ובהפועל תל אביב, פורסם בעבר כי הוא רכש חצי מקומה 27 בפרויקט מנהטן הסמוך למגדלי Yoo , באמצעות קבוצת רכישה. נטלי, שכאמור מתגוררת כיום בדירה שכורה, מספרת כי בדירה בפרויקט מנהטן "השקענו שני מיליון דולר. רק במטבח שמנו 700 אלף, וכל אריח עלה 2,000 דולר".

אגב, בקומה ה-30 באותו בניין מתגורר ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, שקנה גם הוא חצי קומה. קינן, ידידו של הראל, הוא אוהד של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, ואפילו יושב בתא הכבוד במשחקי הקבוצה.

מה לגבי ההחזקות של בעלך בהפועל תל-אביב?

"בקרוב אבדוק מה הפועל ת"א שווה וננסה לממש כל מיני דברים. אם זה שווה משהו, ואין עליה חובות, אז בוודאי. הפועל תל אביב זה גם שלי - אני יכולה לבקש עיקולים של משכורות, שידורים, את כל הדברים האלה, אבל אני רוצה להיות חכמה יותר, לראות שיש שם כסף בקופה".

עו"ד איתמר כץ, המייצג אותה בתביעת הפינוי נגדה, מוסיף בעניין ההחזקות בקבוצת הכדורגל כי "כרגע מה שמעניין אותנו זה נכס, ולא נטל".

איך את מרגישה בימים אלה?

"גרוע. אני לא יודעת לאן ללכת. לא רק שאתה לא משלם שקל על השכירות, אתה גם מנתק לנו פה מדי יום חשמל ומים וארנונה, וכל יום אני אומרת 'אוקיי, מי הולך לנתק לי מה?' פדיחה. מי עדן, הוט, דלקן, דברים מזעזעים".

מטיס קפיטל עסוקה באחרונה בניסיון להתפרק מנכסיה כדי להחזיר חובות. לא מזמן חתמה החברה על הסכם למכירת מלוא החזקותיה (50%) בחברת יפנאוטו , יבואנית מכוניות סובארו, לשותפה גד זאבי, תמורת 120 מיליון שקל במזומן ובמניות. בנוסף, דיווחה לאחרונה על מו"מ למכירת החזקותיה בחברת פטרו-גרופ, בעלת כ-350 תחנות דלק בארה"ב. היום הודיעה מטיס כי מו"מ זה הסתיים ללא תוצאות.

מבדיקת "גלובס" עולה כי חברת אופקים, שבאמצעותה מחזיקים ברזילי והראל ב-47.7% ממניות מטיס, מפגרת כיום בתשלומים ואיננה עומדת בתנאי האשראי עליהם התחייבה כלפי בנק מזרחי-טפחות. יתרת החוב שבפיגור של השניים עומדת על 3.1 מיליון שקל והיא מתווספת ליתרת ההלוואה של 24 מיליון שקל, כך שבסך הכל, טוען הבנק לחוב של 27 מיליון שקל. "הנכם נדרשים לשלם ללא כל דיחוי לבנק, את מלוא הסכום בפיגור בתוספת הריבית שתצטבר עד למועד תשלומו בפועל", כתב עו"ד פיני יניב, ממשרד קנטור-אלחנני-טל, המייצג את הבנק.

במזרחי-טפחות טוענים להפרות נוספות ובכללן אי עמידה בהון עצמי מינימלי של מטיס קפיטל, היעדר יכולת לעמוד בתנאי ההלוואה כסדרם, וכרסום בשווי הבטוחות שבידי הבנק. הבנק מאיים שיפעל למימוש הבטוחות שהעמידו הערבים להלוואה: אמנון ברזילי, אחיו אסף ברזני ומוני הראל. מניות אופקים קפיטל במטיס קפיטל משועבדות כנגד האשראי שניתן לחברה.

"אני אנצח אותם באלף אחוז"

את השליטה במטיס רכשו הראל וברזילי לפני שנתיים, במסגרת הסכם היפרדות בין ברזילי ושותפו הקודם, אייל יונה, בחברת ההשקעות גמול. כנגד 42% ממניות מטיס שילמו השניים 85 מיליון שקל, ובהמשך, הגדילו את אחזקתם, כשנכון להיום הם מופסדים כ-30 מיליון שקל על ההשקעה הראשונית.

חיש מהר התגלעו בין השניים חילוקי דעות, ורק לאחר סכסוך ארוך ומתוקשר, שכלל תלונות לרשות ניירות ערך, הם החליטו שמוטב לפרק את החבילה הרחק מאור הזרקורים. לאחר שנודע לאחרונה כי השניים מנהלים מו"מ למכירת השליטה במטיס, הסכים הבנק להמתין עם העמדת החוב לפירעון מיידי, ועם פתיחת ההליכים נגד החברה ונגד הערבים לצורך גביית החוב.

בשבוע שעבר ניסה ברזילי לשכנע את הבנק לעצור את הליכי הגבייה והציע להעמיד לו בטוחה ששווייה עולה על גובה החוב. אך במזרחי-טפחות דחו את ההצעה, לאחר שגילו שם שעל הנכס רשומות זכויות לטובת מספר צדדים שלישים. ואם לא די בכך, לבנק גם התברר ששווי של הנכס נמוך מכפי שטען ברזילי.

במזרחי-טפחות טוענים גם כי ברזילי הבטיח להעביר להם סכום של 300 אלף דולר, אך לא עשה כן. "הבנק רואה בחומרה רבה את הפרת ההתחייבויות, המתווספות לשורה ארוכה של התחייבויות להעביר כספים לבנק על חשבון הפיגורים, שאף הן לא קוימו", כותב עו"ד יניב. עם זאת, הבנק מאפשר לברזילי והראל למצות את המו"מ למכירת השליטה במטיס לידי קבוצת משקיעים יהודים-אוסטרלים (משה הרשברג, והאחים לוי ומנדל מוצ'קין) ורק לאחר מכן יפעל לגביית החוב.

מאמנון ברזילי נמסר היום בתגובה לטענות הבנק כי "הגדלנו את הביטחונות לבנק ובינתיים אין שום בעיה עם החוב. שילמנו את כל הריביות וחלק מהקרן. הבאתי להם מגרש ששווה 10 מיליון דולר. יש לנו נכסים ב-40 עד 50 מיליון דולר ואין לנו מה לדאוג".

כך או כך הצרות של ברזילי לא מסתיימות ביחסיו עם מזרחי-טפחות. לבקשת בנק לאומי הטיל עליו בית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבוע שעבר צו עיקול זמני בסך של 15.6 מיליון שקל במעמד צד אחד, לאחר שהשופטת אסתר נחליאלי-חיאט קיבלה את טענות הבנק. בלאומי טענו שמכירת החזקותיו המתוכננת של ברזילי במטיס תפגע ביכולת הבנק לגבות את החוב של ברזילי כלפיו.

עו"ד בניהו לאבל, המייצג את הבנק, טען שלחברת מטיס קפיטל קיימים לכאורה קשיים בפירעון התחייבויותיה מהפעילות השוטפת שלה, היא נאלצת למכור נכסים, ואין באפשרותה לקבל מימון מהבנקים. החברה לא הצליחה לקבל מימון מבנקים או מגופי מימון אחרים ובכלל זה, אף לא כנגד שעבוד המניות הנמכרות.

על כך מגיב ברזילי: "הם פועלים בניגוד לכללים והבוקר הגשנו תצהיר לבית המשפט. הם פנו לשופט תורן שלא הבין בכלל, אבל אנחנו הולכים לפרק את כל החבילה. אני מתקוטט עם הבנק כבר שנתיים ותראה שאנצח אותם באלף אחוז. לא מגיע להם דולר אחד".

11
 11