אטיאס מיישר קו עם חזקיהו: "מה שהיה בקבוצות הרכישה לא יהיה יותר, לקבוצות האלה אין אבא ואמא"

גלובס tv שר הבינוי והשיכון דיבר היום בנעילת פסגת הנדל"ן 2010, כנס הנדל"ן השנתי של "גלובס" ■ עוד בפסגה: קונצזוס בפסגה - כצמן, יונס ופישמן בטוחים שמחירי הדירות לא יירדו האם המצב בשוק הנדל"ן גרוע משהיה ב-2007?עזריאלי על הרגע בו נולד קניון איילוןמתווכי הדירות דווקא סבורים שהאינטרנט לא מאיים עליהםלכל הידיעות מהפסגה

"הנושאים של הכנס הזה מעניינים מאוד גם אותי. שנת 2009 הייתה שנה מצויינת בענף הנדל"ן - הענף תרם הרבה לצמיחה ולהתייצבות המשק" - כך אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס במליאת הנעילה של פסגת הנדל"ן 2010 של "גלובס".

"הנושא הקשה ביותר הוא ההיצע. אם ראש הממשלה ומטה היו רוצים להוריד את מחירי הדירות, זה היה יכול להיות במחי החלטה אחת, כמו שהחליטו על רכבות. ניתן לתת הקלות במיסוי לרוכשי דירה ראשונה למגורים", אמר.

"ישנם 3 חלקים לשוק", הסביר השר בנוגע אודות שנת 2009, "שוק יד שנייה - עסקאות בכ-78 אלף יחידות דיור, דירות מקבלן - כ-24 יחידות ובנייה עצמית - כ-18 אלף".

"כמו שאתם יודעים", הוסיף, "אלה שמצליחים הם הקבלנים והיזמים אבל האזרחים עדיין מתפללים להורדת מחירים. ברור לי שהרוח ששורה פה היא שהמחירים ימשיכו לעלות וששר השיכון יכול להמשיך להגיד שהמחירים יירדו. לקחתי את זה בחשבון וזה בסדר".

"ברור לי שהממשלה במחי החלטה אחת יכולה להוריד את מחירי הדיור לדוגמה על ידי בניית קטגוריות של מיסוי מופחת אבל זה לא קורה כי הממשלה מפחדת להוריד בהכנסות", אמר.

"היום הוצאנו כ-2,800 יחידות דיור, חצי מהן באיזור הביקוש: ראשון לציון, יהוד וגם קצת באלעד, למי שחשב שאני דואג רק לחרדים. ב-6 חודשים האחרונים כ-18 אלף יחידות דיור הוצאו במדינת ישראל".

"איך שהמכירה מתבצעת, זה מוריד את הביקושים כי זה שרכש את הדירה הפסיק לחפש. מקסימום יקבל את דירתו עוד שנה - זה ממש לא נכון ששיווק הקרקעות לא יכול להוריד את המחירים. כבר בטווח הקצר בפריפריה הרחוקה, המחירים לא גבוהים בקרקע אלא יש בעיה בפיתוח הקרקע. הרבה פעמים הפיתוח לא קשור רק למשרד השיכון כי הרבה פעמים משרד האוצר מעמיס לי גשר או כביש וזה מתגלגל לפיתוח".

"אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך ולהגדיל את ההיצע", אמר אטיאס, "ואנחנו צריכים להדביק את הביקושים שהקפאת הבנייה נתנה לנו כי גם ביש"ע יש אזרחים".

קבוצות הרכישה

"אני חייב להתייחס לקבוצות הרכישה", הוסיף השר. "לפני חודשיים יצאנו בשימוע לקבוצות הרכישה, ואת הרעיון לקחתי ממשרד התקשורת. אני מוטרד מהסיפור של קבוצות הרכישה למרות שברוך השם עוד לא קרה משהו רע עם הנושא הזה. עד עכשיו הגענו להיקפים של כ-6 מיליארד שקל פעילות של קבוצות רכישה בשנה ולא ייתכן שהנושא לא יפוקח. הכי מטריד אותי זה חוסר הניסיון של חלק מהקבוצות".

"הגענו למספרי פעילות שאסור לנו כרגולטור להמתין חלילה שיקרה משהו במיוחד לאור מקרה חפציבה לדוגמה. השימוע של הקבוצות הסתיים במארס ואנחנו מעבדים עכשיו את הנתונים למרות שלא כל הגופים והקבוצות התייחסו לשימוע. המטרה שלנו לא לפגוע בקבוצות אלא להגן על הרוכשים. אנחנו חייבים להבטיח שהרוכשים יבינו את מצבם המשפטי ואת הזכויות שלהם", הוסיף.

"כמה נושאים שאנחנו רוצים לטפל בהם: ראשית, מי יכול לארגן קבוצת רכישה ובאלו היקפים. שנית, מה המידע שיש לרוכש ומה הוא חושב על מערכת הזכויות והחובות שלו - הרוכש חייב להבין שהוא יזם הקרקע, על כל המשתמע מכך. שלישית, המחיר הסופי לדירה - לא רוצה יותר את שיטת "הצ'ק הפתוח".

"דבר אחד בטוח", אמר, "מה שהיה בנושא קבוצות הרכישה לא יהיה יותר בתחום הפיקוח". "אין אבא ואמא לפרויקט בעצם ואלה הדברים עליהם נקבל החלטה. מה שיהיה - לא ימשיך. אנחנו רוצים לפקח. רוצים כלי שיוזיל מחירים אבל לא שמשפחות ייפגעו מזה - אנשים ממשכנים את חייהם סביב הדירה הזו".