גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משירי ארץ אהבתי

יותר מ-1,200 לחנים, רבים מהם לשירים שהפכו לאבני דרך במוזיקה הישראלית, כתב המלחין סשה ארגוב, שהשנה ימלאו 15 שנים למותו. בפסטיבל ימי זמר, שיתקיים בחול המועד בחולון, יתקיים לזיכרו מופע מחווה מיוחד, בהשתתפות אמנים ותיקים וצעירים, מששי קשת ועד איה כורם

לפני 15 שנים הלך לעולמו המלחין סשה ארגוב בגיל 81. מבצעים, כותבים ומלחינים רבים רואים בתאריך מותו נקודת מפנה קריטית בתולדות המוזיקה המקומית, ומאמינים שעם מותו (ובמידה רבה גם מותו של משה וילנסקי שנתיים מאוחר יותר), הסתיימה גם התקופה היפה ביותר בתולדות הזמר העברי.

ארגוב, שנולד במוסקבה, היה ילד פלא. בגיל ארבע החל לנגן על פסנתר, בגיל שש החל ללמוד מוזיקה, ובגיל עשרים עלה לארץ והתחיל להלחין. עם זאת, נהג תמיד לראות ביצירותיו תחביב שפרנסה בצדו, ועסק למחייתו בעבודות נוספות, בטענה שמוזיקה הוא רוצה ליצור מתוך הנאה בלבד.

ארגוב חתום על יותר מ-1,200 לחנים, ובין השאר שיתף פעולה עם כותבים כמו חיים חפר, ע. הלל, עמוס אטינגר, יהורם טהר-לב ונתן אלתרמן, שאליו חבר בין השאר גם ליצירת המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר". עוד בחייו זכה ארגוב לשורה ארוכה של אלבומי הצדעה, עליהם חתומים אמנים כמו קובי רכט, עדנה גורן, אריק איינשטיין, מתי כספי ואורה זיטנר, שהייתה במשך שנים רבות המבצעת המועדפת עליו.

במופע המחווה "זמר מפוחית", שיועלה בסוף השבוע הבא במסגרת אירועי פסטיבל ימי זמר בתיאטרון חולון, יבצעו ממיטב שיריו של ארגוב נתן דטנר, שגם ינחה, אלון אולארצ'יק, שלומית אהרון, ששי קשת, איה כורם, מיקה קרני, מיטל טרבלסי ויעל צבי. בין השירים שיבוצעו: "אליפלט", "כשאור דולק בחלונך", "שיר משמר", "אדוני השופט", "ככה סתם", "הבלדה על נערי שגדל", "שיר ערש", ו"הרעות".

"התחושה העולה בי בכל פעם שבה מוזכר שמו של סשה ארגוב היא הערצה מטורפת", מודה מנחה המופע, נתן דטנר. "האיש ידע להלחין נכסי צאן ברזל וכל ניסיון שלו היה קליעה בול. הוא היה מלחין מאוד מורכב, אבל עם חוש נדיר ללהיטים, ולא התפלאתי כאשר בערוב ימיו התרחש החיבור המופלא שלו עם מתי כספי, המזכיר אותו מהרבה בחינות. ראיתי בזה, במידה מסוימת, טקס העברת הלפיד שלו לנציג הדור הבא.

"פגשתי אותו רק פעם בחיי. הוזמנתי לבצע שני שירים בפינת המוזיקה בעונה הראשונה של 'זהו זה', ואחד מהם היה של ארגוב. היות שנאמר לי שהוא לא אוהב כשמבצעים שירים שלו לא כהלכה, אזרתי אומץ והתקשרתי אליו, וביקשתי שיקדיש לי שעה מזמנו ויעבוד איתי על השיר. הוא הסכים, הגעתי לביתו, והפגישה זכורה לי כחוויה מרגשת בחברת איש צנוע ונטול מניירות".

"הפכנו לשבט אבוד"

"כשאני שומע את השם 'סשה ארגוב', אני נזכר מיד בתקופה הרבה יותר יפה ונאיבית שלצערי איננה עוד", אומר ששי קשת, "תקופה שבה מוזיקה ישראלית הייתה באמת ישראלית, ולא ים-תיכונית. איבדנו את זה, צר לי. הפכנו לשבט אבוד, והתרבות שהביאה לנו אנשים כמו ארגוב אבדה גם היא. הוא היה יהודי חם ואיש מיוחד במינו עם חוש הומור דק נפלא שתמיד הצחיק אותי עד דמעות. ביקרתי אותו בביתו כמה וכמה פעמים, וכל ביקור היה חוויה. במיוחד כאשר היה מנסה ללמד אותי שיר ליד הפסנתר, כי כישרונו כמלחין היה לא ייאמן, אבל זמר גדול הוא לא היה, בלשון המעטה. בעקבות מותו נפער חור ענק במוזיקה הישראלית, ואני לא רואה מישהו שיכול למלא את החלל הזה".

"גדלתי על השירים שלו ושל משה וילנסקי. זו המוזיקה הקלאסית שלי", אומרת מיטל טרבלסי, "ארגוב הוא סמל של תקופה, ולשמחתי היה לי הכבוד לפגוש אותו אישית פעם אחת במופע מחווה שעשו לו במועדון צוותא. אחרי ההופעה הוא ניגש אליי והחמיא לי על שירתי והציע להלחין לי. הוא דיבר כאילו אני זו שאעשה לו טובה אם אסכים לבצע שיר שלו. חודש אחרי אותו מפגש הוא נפטר לפני שהספקנו להיפגש, אבל נשאר לי הזיכרון החם הזה, שתמיד מרגש אותי".

"סשה ארגוב ואבא שלי הם בעיניי, מוזיקלית, אותו הדבר", אומר אלון אולארצ'יק, "גם אבי היה מוזיקאי ומלחין, והסוג הזה של מוזיקה מזוהה אצלי עם ילדות. עלינו לארץ מפולין בשנות ה-50, כאשר סשה ארגוב כבר היה אחד המלחינים המובילים בארץ. אבא שלי אפילו עבד איתו על הגרסה המקורית של 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר'. ארגוב היה מלחין מוכשר להפליא, וכשאני שומע לחנים שלי כמו 'שעשועי כאילו' אני מבין עד כמה ההשפעה שלו עליי הייתה משמעותית".

"כשאני שומעת את הלחנים של סשה ארגוב אני קולטת שנולדתי בדור הלא נכון", אומרת מיקה קרני, "אני מרגישה כל-כך שייכת לתקופה שהוא מייצג, שבפועל מעולם לא חוויתי. כל-כך מתאים לי לבצע שירים כאלה, וכאשר אני שומעת אותם אני נתקפת געגועים ולא יודעת אפילו למה. להגיד שהוא היה מלחין מוכשר זה לתמצת משהו מאוד מורכב, כי הוא היה הרבה יותר מזה. כולם מכירים את שיריו ואוהבים אותם, למרות שהלחנים מאוד מורכבים. זה חיבור ייחודי שרק בישראל יכול להיות כמוהו".

שמונה שירים בלילה

"הייתה לו יכולת נדירה לא רק להלחין בצורה מופלאה, אלא גם לתת חשיבות עליונה לטקסטים", אומרת שלומית אהרון. "הוא בחר את המילים של מיטב משוררי ופזמונאי התקופה, וכל לחן שלו נוצר מתוך חיבור טוטאלי למילה הכתובה. חיבור שלעתים קרובות חסר לי בפזמונאות העברית העכשווית, למרות שאני חושבת שגם כיום עושים פה דברים יפים מאוד. סשה ארגוב היה, בפשטות, דור אחר".

"באופן טבעי, הקהל הרחב מכיר את שיריו של סשה מהתקופה הפופולרית שלו משנות ה-40 ועד ה-70", מסכם המנהל המוזיקלי של המופע, רפי קדישזון. "ידועה הרבה פחות העובדה שבזקנתו מעיין היצירה שלו התגבר. בשנות ה-80 הוא חיבר כמה יצירות נפלאות, רק שנחשב באותה תקופה מיושן לטעמם של האמנים והעורכים המוזיקליים, ושירים אלה התקשו לזכות בתשומת הלב הראויה.

"כשכבר היה חולה, ולא יכול היה לנגן בפסנתר בעצמו, סשה היה מתקשר אליי לפעמים ואומר: 'רפי, הלחנתי בלילה שמונה שירים חדשים. תבוא לנגן אותם'. שמונה שירים בלילה זה קצב מדהים גם למלחינים צעירים בהרבה. להגיד שהוא בן לדור הענקים זה מובן מאליו, אבל לארגוב היה גם יושר אמנותי נדיר. זו לא הייתה פוזה. באמת לא עניין אותו עד כמה שיר שלו יצליח, או האם זמר זה או אחר יסכים לבצע אותו. הוא נשאר נאמן לעצמו עד הסוף, ולכן גם התעקש לא להיות תלוי במוזיקה לפרנסתו והיה הולך מדי יום לעבוד בחנות הספרים שלו. הוא לא רצה להגיע למצב שייאלץ להלחין שיר רק בגלל אילוצים כספיים. כל אחד משיריו הרבים הולחן מהלב והנשמה, ואולי זה הייחוד הגדול ביותר שלו".

מופע המחווה לסשה ארגוב, "זמר מפוחית", יתקיים ביום ו' 2.4, ב-21:30, באולם תיאטרון חולון

פסטיבל ימי זמר: שלל מחוות ומופעים

יותר מ-20 מופעים, חלקם בבכורה, ייכללו בתוכנית של פסטיבל ימי זמר 2010, המציין 15 שנים להיווסדו. רשימת המופעים, שעליה אחראית המנהלת האמנותית נעמי אטיאס, כוללת בין השאר הענקת פרס מפעל חיים ומופע מחווה, "עוד תראי את הדרך", לשיריה של הפזמונאית שמרית אור, מופע מחווה לבועז שרעבי, מופע משיריו של חנוך לוין, ומחווה לעיר חולון החוגגת 70 שנה.

פסטיבל ימי זמר ייפתח ביום ד' 31 במרץ, חול המועד פסח, ויסתיים במוצ"ש ה-3 באפריל. כל המופעים יתקיימו במתחם תיאטרון חולון.

מלחין נוסף שיזכה למופע מחווה בפסטיבל, בשם "דרישת שלום", הוא יאיר קלינגר. בין האמנים שיבצעו משיריו: רוחמה רז, סקסטה, סילבן ויאיר, טל סונדק וההרכבים ארבע לב אדום והרעננים. הזמרים-מוזיקאים גרי אקשטיין ואפרים שמיר, ילידי חולון, יזכו לתעודות הוקרה על פועלם התרבותי.

רשימה חלקית של מופעים נוספים שיועלו בפסטיבל: עלמה זהר מארחת את גבע אלון, מאיר בנאי מארח את מיכה שטרית ודניאל זמיר, שלומי שבן מארח את יוני רכטר, ודנה ברגר ואיתי פרל בבכורה למופע המשותף מארחים את קורין אלאל. בנוסף יתקיימו בכל ימי הפסטיבל ברחבת הכניסה לתיאטרון חולון מופעי שירה בציבור פתוחים חינם לקהל הרחב.

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס