המשקיעים הסולידיים מגדילים חשיפה בתיקים לאפיק המנייתי

מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון מצביע על תשואות של 0.7%-3.1% בחודש פברואר

האתנחתא שלקח השוק מהראלי החיובי בינואר השנה, לא מנעה מהמשקיעים להגדיל את רמת החשיפה שלהם לאפיקים מוטי סיכון. כך עולה מניתוח התיקים המנוהלים החודשי אותו מבצעת קלי שוקי הון, שבניהולו של אבי מנדה. מדד מנהלי התיקים של קלי מצביע על המשך המגמה החיובית בתיקים המנוהלים בחודשיים הראשונים של השנה, שהתבטאה בתשואה כוללת של 1.8%-2% במסלולים השונים. מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון עוקב אחר ביצועיהם של שבעה מנהלים מובילים בשוק המקומי, המנהלים כ-80% מהיקף הנכסים המנוהל בתעשייה.

"שתי מגמות בולטות מאפיינות את שוק התיקים המנוהלים מתחילת השנה", אומר מנדה. "הראשונה, הגדלת הסיכון בתיקים, בייחוד בקרב המשקיעים הסולידיים והשנייה, הגדלת הפעילות בשווקים הזרים על חשבון זה המקומי".

לדברי מנדה, משקיעים המנהלים תיקים סולידיים החלו להעלות את רמת החשיפה שלהם לאפיק המנייתי, לשיעור של כ-15%-20% מרמה של ללא מניות כלל. הגורם העיקרי לכך הוא המשך סביבת הריבית האפסית, שמעודדת משקיעים לחפש אלטרנטיבות גם במחיר של סיכון גבוה יותר בתיקים. "לצערנו, זה קורה רק לאחר שהשוק כבר עשה כברת דרך כלפי מעלה", מוסיף מנדה.

כמו כן, הוא מציין, לבתי השקעות מסוימים בשוק מדיניות עקבית של הסטת הנכסים להשקעות בחו"ל, כשאת הפרשי המטבע מגדרים באמצעות חוזים עתידיים שעלותם נמוכה יחסית.

הבעיה, עם זאת, היא שעיקר ההשקעות בחו"ל אותן מבצעים בתי ההשקעות נעשות באמצעות קרנות הנאמנות של הבית, בהן דמי הניהול גבוהים יחסית ופוגעים בתשואה האבסולוטית של התיק המנוהל, על פי מנדה.

חוששים מעליית ריבית

באשר לאפיק הסולידי בתיקים, מנדה מציין כי האסטרטגיה המובילה בקרב בתי ההשקעות באפיק האג"ח הממשלתיות הוא ניהול מח"מ סיננטי. כלומר, מנהלי התיקים מחזיקים עבור המשקיעים שלהם גם אג"ח קצרות וגם אג"ח ארוכות, כך שבממוצע המח"מ הוא בינוני אך חשוף פחות לעליות ריבית בטווח קצר ובינוני, מה שמצביע על חששות המנהלים מעליית ריבית קרובה.

בסיכומו של חודש פברואר, המשקיעים יכולים להיות שבעי רצון מביצועי המנהלים, שהניבו להם במהלכו תשואה שנעה בטווח של 0.7%-3.1%. במסלולים הפופולריים ביותר, המאפשרים חשיפה של 20% ו-30% למניות, נרשמה תשואה של 1.2% ו-1.4%, בהתאמה.

בבחינת הביצועים לאורך 12 החודשים האחרונים, משקיעים במסלול ללא מניות כלל זכו לתשואה של 12.8%, בעוד שמשקיעים במסלולים של 20% ו-30% מניות ראו תשואה של 22.9% ו-27.2%, בהתאמה. למשקיעים במסלול האגרסיבי ביותר, המאפשר חשיפה מלאה למניות, נרשמה תשואה פנטסטית של 66.4%.