גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני הבישולים לפסח: איך בוחרים סירים ומחבתות?

לאחרונה הפכה קניית הסירים והמחבתות למדע מדויק ■ על רקע מתקפת הציפויים והעיצובים שמתחרים על התבשילים לחג, "גלובס" מספק מורה נבוכים לבשלנים - ובודק כמה יעלה להצטייד בסט סירים מהדור השלישי

במה תטגנו את המצייה? האם על מחבת בציפוי קרמי, טפלון, אלומיניום או טיטניום? ההיצע הגדול של המחבתות והסירים מבלבל, במיוחד לאור הפרסומים בשנים האחרונות לגבי סכנות כאלה ואחרות שבשימוש בטפלון, במיוחד כזה שנשרט.

המהומה סביב הטפלון קמה ב-2006 בארה"ב, בעקבות כתבה ש"האשימה" את ציפוי הטפלון כמסרטן, בשל פליטת גזים וחומרים בעת חימום המחבת.

הטפלון - שם גנרי שתבעה היצרנית "דו-פונוט" - הוא עדיין הציפוי המוכר ביותר. מדובר בתרכובת בעלת רמת חיכוך נמוכה שמאפשרת טיגון בפחות שמן.

דני זיגרייך, יבואן כלי בית ויו"ר ארקוסטיל העולמי, מנפץ את המיתוס: "רק בחום של 500 מעלות יש אפשרות לפירוק החומר האמור. ביצענו בדיקה עם כימאים שהגיעו למסקנה שאין סכנה בשימוש בטפלון".

כך או כך, החומר השנוי במחלוקת הוא PFOA, וה-FDA האמריקני אף צפוי לאסור את השימוש בחומר הזה כבר בשנים הקרובות.

עם זאת, לאור הסיקור התקשורתי, לא פלא שרוב היצרנים דואגים להדגיש כי מוצריהם אינם מכילים טפלון. יצרנים רבים אף פיתחו ציפויים ייחודיים, והתחליף המוכר ביותר כיום הוא הציפוי הקרמי. ציפוי אחר, המתחדש כיום, הוא ה"הארד-אנודייז", שמקשיח את סירי האלומיניום באמצעות תהליך ייצור ייחודי. יתרונותיו הם פיזור חום אחיד ועמידות לאורך זמן. סירים כאלה מציעות אקרוסטיל, סולתם-רדד ועוד.

ציפויים נוספים כוללים טיטניום ויציקות ברזל, המשמשות לכלים כבדים המתאימים לבישול ארוך, אלומיניום, ונירוסטה - אחד החומרים הנפוצים ביותר לייצור כלי בישול.

בארץ אין תקינה הבודקת את ציפויי הכלים, בשונה מארה"ב ומאירופה - מה שמוביל לשוק פרוץ: "היבואנים לא מתעמקים בחומרים ובציפוי המחבת אלא בעיקר בסוגיית המחיר", אומר דייזריך. "בשל היעדר בדיקה מוסדרת של משרד הבריאות, בחנויות בארץ אפשר למצוא גם מחבתות ממתכת שעשויה להיות רעילה. הצרכנים לא יודעים מה הם קונים. רובם מחפשים סיר כבד כערובה לסיר איכותי, מתוך הנחה שהמשקל משקף את עובי הסיר, ובעיקר את התחתית, אלא שיש שמשלבים ברזל בסיר לשם אשליית המשקל, ולצרכן אין כל דרך לדעת את זה".

מה זה ציפוי קרמי?

מדובר למעשה בתערובת המבוססת על חומרים טבעיים והמכילה סלעים גרוסים חול וגרניט. בדרך כלל מוצרים אלה מתאפיינים בצבעוניות עליזה.

תחת ההגדרה "ציפוי קרמי" נכללים מגוון מותגים הנבדלים במספר שונה של שכבות ובגימור. בארץ מוכר בעיקר המותג נאופלם, שמוצריו כוללים שבע שכבות. עוד אפשר למצוא בחנויות את המחבתות הקרמיות של BIALETTI, הכוללות ציפוי לבן המכיל חלקיקי סיליקון, את מוצרי סולתם-רדד המכילים ציפוי זהב בהתזת ננו, ועוד.

הציפוי הזה אינו חדש, אולם פרץ לענף כלי הבית בסערה. זיגרייך ממשיך בניפוץ המיתוסים: "ציפוי קרמי, שבעקבות דרישת הצרכנים גם אנחנו משווקים כיום, נתפס כבריאותי, ואני סבור שמדובר בגימיק. הוא מאבד מקסמו לאורך זמן.

"בארצות כמו סין ויפן, שבהן נהוג לבשל בטמפרטורה גבוהה, משתמשים בו כבר שנים רבות. בארצות מערביות אין לו יתרון ואין הוכחות ליכולות הבריאותיות שהוא לכאורה מספק", אומר גיל ואקס, מנכ"ל מסלמני גרופ יבואנית מוצרי Tefal.

אריאלה לב-ארי, מנהלת השיווק בנאופלם ישראל, משיבה: "הציפוי הקרמי, שבניגוד לטפלון ולאלומיניום לא פולט דבר בחימום - גרם למהפכה, ולא בכדי. מדובר בדור השלישי של הציפויים - התחליף לטפלון".

מומחי בישול גורסים שיש להעדיף כלים שאינם מתוצרת סין, תוך העדפה ברורה למוצרים מאירופה - אלה בד"כ יקרים יותר. לטענה זו משיב זיגרייך כי "המותגים בינלאומיים מובילים מייצרים מחבתות וסירים באותו מפעל בסין, מכאן שהצרכן משלם עבור השם והמותג - ולא בהכרח עבור איכות טובה יותר". מנגד, מדגיש ואקס כי כל מוצרי טפאל מיוצרים בצרפת "ויש לכך משמעות רבה".

איך לבחור מחבת?

* מספר השכבות והרכבן: "מספר השכבות הוא ערובה לאיכות", מסבירה לב-ארי, "אולם חשוב לראות מה הן מכילות, לדוגמה גרניט שהוא חומר צפוף ויציב". נקודה אחרת שהיא מדגישה מתייחסת למבנה הכלי: "רוב המוצרים הפשוטים והמסחריים נעשים בתוך פלטה (Press), בעוד שכלי הפרימיום יעשו בתוך תבנית כיציקה בגדלים שונים. תהליך הייצור של יציקה משפר את פיזור החום, יקר ומכאן הפרמיה שהצרכן ישלם".

* עובי הדפנות והתחתית: "נתונים אלה צריכים להיות מפורטים על האריזה, וכדאי לעיין בהם היטב לפני הרכישה", מדגיש ואקס וממליץ להעדיף דפנות בעובי 0.6-0.8 מ"מ ותחתית בעובי 4-5 מ"מ.

* התאמה לכיריים: במעמד הרכישה בדקו האם תחתית הכלי מתאימה לכיריים. מרבית הכלים מותאמים לכל סוגי הכיריים, אולם מומלץ לוודא מראש.

* שיעור הניקל: בקניית מוצר מנירוסטה, ממליץ ואקס לחפש נירוסטה המכילה שיעור גבוה של ניקל (10%), כדי למנוע חלודה.

* מי היצרן? מומלץ לקנות מחברות אמינות ומוכרות ולקרוא היטב את הצהרותיהן על האריזה. נזכיר כי הכלים המיובאים מארה"ב ומאירופה עברו בקרה בארצות אלה.

* אחריות: יצרנים רבים מתפארים באחריות לכל החיים או לשנים ארוכות. אולם כדאי לשים לב מה משמעותה - האחריות של ארקוסטיל מכסה פגמי "בית חרושת" ואת טיבו של המחבת; בטפאל היא מתייחסת לעמידות ולקילופים בתחתית, ובנאופלם נוגעת האחריות לעמידות גוף המחבת, לציפוי ולידיות.

* חומרי ניקוי: שימו לב להוראות השימוש בנוגע לחומרי הניקוי ולכלים נלווים. כך תמנעו עוגמת נפש מיותרת והתנערות מכיסויי אחריות בשל "אשמה" בנוגע לתחזוקת הכלי. מכאן שמומלץ מראש לוודא, מול נציג המכירות ומול מחלקת השירות של החברה, את עמידות הציפויים לחומרים מסירי שומנים, לספוגי ניקוי ועוד.

אילו ציפויים מציעות החברות השונות?

* ציפויים קרמיים ונון-סטיק:

נאופלם: מחבתות: 200-330 שקל; סירים: 250-500 שקל

ביאלטי: מחבתות: 180-190 שקל; סירים: 290-350 שקל (DOMO)

ארקוסטיל: 115-210 שקל (סדרת BIO)

מכסף: 130-210 שקל

גרין פאן: מחבתות: 160-300 שקל; סירים: 200-380 שקל (קוק סטור)

טפאל: ציפוי נון-סטיק המורכב ממינרלים ומאלומיניום בשש שכבות. הנקודה האדומה מודיעה כי טמפרטורת הכלי מוכנה לבישול. 150-350 שקל (1 1 בהום סנטר)

* אלומיניום ונירוסטה:

קנווד: סירי SATIN מנירוסטה מוברשת (18/10): 200-500 שקל

WMF: פלדת כרום, בסיס אלומיניום. 350-760 שקל (קלאסיקה, DOMO)

Mepra: סירים המיוצרים מנירוסטה ואלומיניום, (מ-350 שקל, טולמנ'ס)

BERNDES: סירי יציקת אלומיניום הכוללים ציפוי סילבר סטון (400-1,500, שקל (קלאסיקה)

סירים מעוצבים: "אלסי" האיטלקית מציעה סירי אלומיניום בעיצוב גאספר מוריסון (מ-370 שקל) ושל גיבנוני (מ-800 שקל, טולמנ'ס.

* יציקות:

Calphalon: ציפוי 3 שכבות (240-400 שקל, KITCEHN WORKS)

LOOK: סירי החברה מיוצרים בתהליך יציקה (180-190 שקל, DOMO).

Crafond: יציקת אלומיניום וציפוי נון-סטיק. מחבתות: 145-530 שקל; סירים: 180-670 שקל (4Chef).

Le Creuset: סירים צבעוניים מיציקת ברזל (מ-920 שקל, טולמנ'ס)

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר