ייצוגית: הכללית גבתה כסף מניצולי שואה אף שקיבלה החזר מגרמניה

בבקשה לתביעה ייצוגית ב-700 מיליון שקל נטען כי קופ"ח כללית גבתה מניצולי שואה תשלום על טיפולים רפואיים במשך 43 שנה, והסתירה מהם כי קיבלה עבורם סכומי-עתק מגרמניה שהיו אמורים לפטור אותם מהתשלום

שירותי בריאות כללית גבתה מניצולי שואה תשלום בגין טיפולים רפואיים במשך 43 שנה, והסתירה מהם כי באותו הזמן היא קיבלה בעבורם סכומי-עתק מרשויות הפיצוי הגרמניות, שהיו אמורים לפטור אותם מהתשלום - כך נטען בבקשה לאשר תביעה ייצוגית בסך 700 מיליון שקל, שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בחיפה.

התובעת, גאולה בויטלר, ניצולת שואה בת 90, המבוטחת בכללית מאז 1946, טוענת באמצעות עוה"ד עופר ועמנואל סולומונוב, כי לפני כשנתיים נודע לה במקרה כי מאז 1967 מקבלת הכללית מדי שנה מרשויות הפיצוי הגרמניות מיליוני שקלים, בכפוף להתחייבות לשאת בעלויות הטיפולים הרפואיים שנגרמו לניצולים עקב פעולות הנאצים ועוזריהם בתקופת השואה.

לדברי התובעת, הכללית הסתירה ממנה את היותה זכאית לפטור וגבתה ממנה תשלומים שונים בעבור טיפולים רפואיים.

בתביעה נטען כי "ניצולי שואה רבים, שקיבלו רנטה מגרמניה והיו חברים בקופת-חולים כללית, הלכו לעולמם מבלי לדעת על דבר זכאותם למימון הטיפולים הרפואיים, וכיום נותרו יורשיהם".

גלגול אחריות

התובעת טוענת כי במסגרת דיוני וועדת החקירה הממלכתית בנושא סיוע לניצולי השואה, בראשות השופטת בדימוס דליה דורנר, מסרה הכללית כי רק 11% מניצולי השואה, הזכאים לפטור מתשלום עבור טיפולים רפואיים, מקבלים אותו, וכי אין לה מידע באשר ליתר הזכאים. לדברי התובעת, בכך "גילגלה הקופה את האחריות לפתחם של ניצולי השואה והרשויות הגרמניות".

התובעת מציינת כי היא פנתה לקופה בבקשה לקבל את המגיע לה, והוצע לה פיצוי של כ-18 אלף שקל, אך היא דחתה את ההצעה. לטענתה, "בעצם נכונות הקופה לשלם את הפיצוי האמור היא הכירה בזכותה, ולו מטעם זה ראויה התביעה להתקבל".

לדברי התובעת, היא מייצגת 8,766 ניצולי שואה, שכל אחד זכאי לקבל פיצויי של כ-79 אלף שקל.

השופט אלכסנדר קיסר הורה לכללית להגיש בתוך חודש את תשובתה. (38325-03-10).