"יש תופעת עדר בבורסה; המסר של פישר - 'עצרו לחשוב'"

גלובס tv ביום שבו הבורסה שוברת שיאים, יוסי פרנק מנסה לצנן את הרוחות בראיון לגלובס TV ■ "הבורסה עולה בלי שום אבחנה; מה יקרה בארה"ב כשהממשל יפסיק להזרים?" ■ מעריך שהאוצר יפעל לחיזוק הדולר

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, מזהיר היום (ג') בראיון לגלובס TV מפני "תופעת עדר" בבורסה בת"א, ביום שבו מדד המעו"ף שבר את השיא ההיסטורי וטיפס מעל 1,240 נק'.

"יש כאן סימנים בולטים של תופעת עדר", אמר פרנק. "הבורסה עולה בלי שום אבחנה; אנחנו רואים הרבה מאוד חברות שב-2009 פרסמו דו"חות בעייתיים וזה לא בא לידי ביטוי בציבור".

פרנק טוען כי לצד האופטימיות של המשקיעים יש להסתכל גם על חצי הכוס הריקה, קרי על הבעיות העומדות בפני הכלכלה העולמית בהמשך הדרך.

"בארה"ב, שהיא מנוע הצמיחה מספר 1 בעולם, אנחנו רואים סימנים גוברים והולכים של התאוששות כמעט כל הפרמטרים", אמר פרנק. "אבל גם שם עולים לא מעט סימני שאלה; מה יקרה לכלכלה כשייפסקו ההזרמות מהממשל? התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ל-4% והפסימיים יאמרו שזה מעיק על גיוס החוב של ארה"ב. באירופה אני אפילו לא רואה חצי כוס מלאה, הבעיות שם רק הולכות ונערמות. יוון בקושי הצליחה לגייס הון כדי למחזר חלק מהחובות שלה. 75% מהאוכלוסיה ביוון מתנגדים לכל רפורמה כלכלית, שהיא התנאי הבסיסי של סיוע קרן המטבע, ואילו ראש הממשלה היווני הכריז בסוף השבוע שהמשבר הסתיים. זה קצת אבסורד".

פרנק התייחס גם להעלאת הריבית במשק על ידי בנק ישראל בשבוע שעבר, ואמר כי פישר מנסה לאותת למשקיעים בבורסה כי היא רותחת, כמו גם מנסה לשפוך מים צוננים על שוק הנדל"ן הלוהט.

"נגיד בנק ישראל מסתכל על 2 שווקים - הנדל"ן והבורסה. הנדל"ן רותח והנגיד מרגיש חובה לשפוך קצת מים כדי לצנן את ההתלהבות, וזה כמובן רק על ידי העלאת הריבית. בתחום הבורסה כמובן שיש כאן רתיחה והיא לא ממש מוצאת חן בעיני הנגיד. ברבעון הראשון של 2010 גויסו למעלה מ-8 מיליארד שקל בקרנות האג"ח הקונצרניות. הציבור רוצה יותר סיכון. מה שפישר מנסה לומר לנו כאן זה: 'עצרו לחשוב'", אמר פרנק.

העלאת הריבית הביאה גם להיחלשות הדולר מול השקל, מרמה של כ-3.75 שקלים לפני ההעלאה לכ-3.69 שקלים היום. בנק ישראל התערב היום בשוק המט"ח ורכש עשרות מיליוני דולרים, אך פרנק סבור שהתערבות זו כבר לא יעילה ומעריך כי בקרוב גם משרד האוצר ייכנס לתמונה

"התערבות בנק ישראל - אבד עליה הכלח", ציין פרנק. "אני מניח שגם הנגיד וגם האוצר מסתכלים בעיון רב על מה שקורה בייצוא. הם מסתכלים על שער הסל ולנוכח כל מה שקורה - אם כוחות השוק לא יפתרו את בעיית הסל בעצמם אני מניח שבקרוב נראה צעדים נוספים על מנת לאושש את סל המטבעות".