עולם הפוך: ארדואן תוקף ישראל, תעש משביחה טנקים לטורקיה

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי שני, בטקס מסירת הטנק האחרון: "זהו טנק הטוב מסוגו והוא ישרת היטב את הצבא הטורקי באתגרים העומדים לפניו"

דווקא ביום מתקיים טקס חגיגי לסיום פרויקט השבחת הטנק הטורקי, בוחר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לצאת בביקורת חריפה על ישראל ולכנות אותה "האיום הגדול ביותר לשלום האזור במזרח התיכון".

בטקס שנערך היום (ד') בעיר קייזרי שבטורקיה, צוין באירוע מיוחד סיום פרויקט הטנק הטורקי המשותף למשרד ההגנה הטורקי, התעשייה הצבאית ואלביט ומסירת הטנק האחרון במסגרת פרויקט השבחה רחב היקף.

בפרויקט הושבחו על-ידי התעשייה הצבאית 170 טנקים מדגם M60A1 לרמה מקבילה לרמתם של טנקי המערכה המתקדמים בעולם. מדובר בפרויקט השבחת הטנקים הגדול מסוגו בעולם.

הטקס התקיים בראשות שר ההגנה הטורקי ובכירים נוספים מצבא טורקיה. מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי שני, יצג את מדינת ישראל בטקס. את תעש ייצגו היו"ר אבנר רז, והמנכ"ל אבי פלדר, ואת אלביט ייצג נשיא אלביט, יוסי אקרמן.

כמו כן השתתפו בטקס תא"ל (מיל) דוד אנגל אשר לווה את הפרויקט מטעם משרד הביטחון, תא"ל ירון לבנת ראש מנהלת הטנק (מנת"ק) ונציגים נוספים של תעשיות ישראליות וזרות ששימשו כקבלני משנה של התעשייה הצבאית בפרויקט.

פרויקט השבחת הטנק הטורקי נחתם במרץ 2002 בהיקף של 687.5 מיליון דולר במסגרתו התחייבה התעש להשביח 170 טנקים תוך שדרוג תשתיות וכ"א של הצבא הטורקי וכן להעביר ידע לייצור חלקן של מערכות הטנק לתעשיות ביטחוניות טורקיות.

תעש שימשה כקבלן ראשי בפרויקט, ואלביט מערכות סיפקה את כל מערכות האלקטרוניקה והאלקטרו-אופטיקה לפרויקט (בקרת צריח, בקרת אש וכו'). חלקה של אלביט מערכות היה 190 מיליון דולר.

בפרויקט נטלו חלק, כקבלני משנה של תעש וחוץ מאלביט,ששימשה כאמור כקבלן משנה עיקרי - אורדן, אורלייט, ועשרות חברות נוספות מהארץ וחברות מחו"ל שהעיקריות שבהן הן חברת MTU וחברת RENK מגרמניה.

שיתוף פעולה ייחודי התקיים עם התעשיות הטורקיות אסלסן ו-MKE אשר כלל בין היתר העברת ידע לייצור ותחזוקה.

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי שני, אמר בטקס: "פרויקט זה הינו ייחודי בהיקפו בשתי המדינות , אשר רתמו למשימה את מיטב כוחותיהם. כקצין שריון ברוב הקריירה הצבאית שלי, אני מאמין שזהו טנק הטוב מסוגו, וישרת היטב את הצבא הטורקי באתגרים העומדים לפניו. את הידע והמיומנויות שנרכשו בפרויקט זה, נוכל להרחיב בפרויקטים הבאים אשר אני מאמין שיתרמו לביטחון שתי המדינות".

מנכ"ל תעש, אבי פלדר, שהיה מיוזמי הפרויקט ואשר ליווה אותו מתחילתו, אמר באירוע כי "בפרויקט זה באים לידי ביטוי יכולות הניהול והביצוע של החברה בפרויקטים מורכבים המחייבים שיתוף פעולה והתאמה לדרישות המבצעיות של הלקוח. תעש גאה במוצר הסופי ובטנקי המערכה המתקדמים שיקלטו בצבא תורכיה".