עו"ד שלום זינגר, יועץ לפרויקט הולילנד, ייעץ גם לרפורמת התכנון של נתניהו

‎עו"ד זינגר מייצג יזמים וכרישי נדל"ן ■ מעורבותו ב"רפורמת המרפסת" מעלה תהיות לגבי יכולתו לייצג את האינטרס הציבורי, המנוגד לעתים לזה של היזמים

כדי להבין עד כמה בעייתית רפורמת התכנון של נתניהו, מומלץ לבחון את מינויו של עו"ד שלום זינגר לתפקיד יועץ מיוחד לרפורמה מטעם משרד ראש הממשלה.

זינגר (לא מדובר באיש העסקים שלום זינגר) שימש בעבר כיועץ המשפטי של משרד הפנים ונחשב למומחה בעל שם בתחום התכנון והבנייה, אלא שבשנים האחרונות המומחיות שלו הפכה אותו לפופולרי בעיקר בקרב יזמים וכרישי נדל"ן - כאלה שמשלמים הרבה בשביל מי שיכול להשיג להם הרבה יותר.

הריב על שכר-הטרחה

באופן אירוני, בדיקת "גלובס" מעלה כי זינגר היה מעורב בעצמו בפרויקט של הולילנד בירושלים, אותו פרויקט שנמצא בליבה של פרשת השוחד המדוברת. מסתבר כי זינגר פתח בהליכי הוצאה לפועל נגד מעורב אחר בפרויקט, שמואל דכנר, בגין 6 המחאות בסכום כולל של 314 אלף שקל, שנתן לו דכנר כשכר-טרחה על שירותים שסיפק לחברה. חלק מההמחאות בוטלו בהמשך.

דכנר פנה לבית המשפט וטען כי לאחר שהקרקעות בפרויקט נמכרו לחברת "ליקווד", היה לו ברור כי הוא לא יוכל לקבל תמורה מלאה מחברת הולילנד, וכי גם זינגר אמור לקבל שכר-טרחה מ"ליקווד" ולא מהולילנד. "לפנים משורת הדין ומתוך אצילות גרידא", מסר דכנר לבית המשפט, הוא הציע לזינגר להתחלק עימו בשכר מחברת "ליקווד", שכן זינגר היה לדבריו "מתוסכל וממורמר".

דכנר טען כי הוא הסכים לתת לזינגר המחאות מראש, לאחר שזינגר טען בפניו כי הוא צפוי להתמנות לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ולאחר מינוי שכזה לא יוכל לקבל עוד שכר-טרחה כעורך דין פרטי.

יודע לפשט הליכים

ואולם, דכנר טען כי לימים חברת ליקווד התנערה ממחוייבותה לשלם לו שכר, ומשכך הוא לא יכול היה לחלוק עם זינגר שכר שלא קיבל. דכנר אף ציין בפני בית המשפט כי הוא הגיש תביעה אזרחית נגד זינגר, כדי שישיב לו חלק מההמחאות אשר נפדו על ידיו.

בשום אופן לא ניתן לקבוע, או אפילו לרמוז, כי יש פסול כלשהו בייעוץ שנתן לכאורה זינגר לחברת הולילנד, כפי שעולה מההליך המשפטי. ואולם, העובדה שמי שהתמנה לעסוק בגיבוש רפורמה ציבורית ורגישה כל-כך הוא אותו אחד שמייצג יזמים שהאינטרס שלהם הוא הפוך במקרים רבים מהאינטרס הציבורי - היא בעייתית ואף חמורה.

נתניהו רוצה לפשט את הליכי הבנייה, ואנשים כמו זינגר יודעים בדיוק איך לעשות את זה. השאלה היא מה המחיר שישלם על כך הציבור, וכמה "מפלצות" כמו זו של הולילנד יצוצו בדרך.

עד לפרסום הידיעה לא התקבלה תגובותו של שלום זינגר.

תגובת משרד ראש הממשלה: "עו"ד זינגר כיהן במספר תפקידים במערכת הציבורית, ביניהם היועץ המשפטי של משרד הפנים. עו"ד זינגר הוא בעל ניסיון רב, עשיר ומועיל בתחומי התכנון והבנייה. עו"ד זינגר חתם על הסדר למניעת ניגוד עניינים, אשר אושר על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד שרית דנה. הסדר זה נועד להבטיח כי לא ייווצר חשש לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים של היועץ לבין הייעוץ הניתן על-ידו בכל הנוגע לתיקון לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965".