בלגן בלשכת נתניהו: פרסמה מכרז לטיסה לארה"ב - וביטלה את הנסיעה כחלוף שלוש שעות

(עדכון) בלשכת ראש הממשלה הסבירו כי הבית הלבן הודיע ליועץ לביטחון לאומי, פרופ' עוזי ארד, כי בדיוני הכנס תעלה דרישה מצד מדינות מוסלמיות, לחייב את ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני - ובכדי למנוע מבוכה הוחלט לשלוח את השר מרידור במקום נתניהו

יום לאחר חשיפת "גלובס" פרסמה לשכת ראש הממשלה מכרז להטסת ראש הממשלה ופמלייתו לוושינגטון בשבוע הבא - אך כחלוף כשלוש שעות ביטלה לגמרי את נסיעת נתניהו.

אתמול נחשף כי בניגוד למקובל, ובפעם השנייה בתוך מספר שבועות, הזמינה לשכת בנימין נתניהו טיסה מחברת אל על בעלות של מיליון דולר בלא שניתנה הזדמנות לחברות תעופה ישראליות אחרות להתמודד במכרז.

בלשכת ראש הממשלה הסבירו כי הבית הלבן הודיע ליועץ לביטחון לאומי, פרופ' עוזי ארד, כי בדיוני הכנס תעלה דרישה מצד מדינות מוסלמיות, לחייב את ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

לאחר התייעצויות שקיים נתניהו אמש עם שרים בכירים, עם ראשי זרועות הביטחון ועם ד"ר שאול חורב, מנכ"ל הועדה לאנרגיה אטומית, הוחלט כי הוא לא ייסע לוועידה, אך ישראל תשגר את השר לענייני מודיעין, דן מרידור. זאת, לאחר שהוחלט כי לא ראש הממשלה יתייחס לדברים בפומבי, אלא דרג מיניסטריאלי.

בירושלים סיפרו אתמול, כי נתניהו אישר את בואו לוועידה, לאחר שהאמריקאים הבהירו, דרך מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, כי לא יאפשרו להעלות לדיון את שאלת הגרעין הישראלי בצוותי העבודה. אתמול בשעה מאוחרת, הגיעה הודעה הפוכה, שגרמה לנתניהו להחליט על ביטול הנסיעה.

מוקדם יותר היום, עם פרסום המכרז, נראה היה כי זה מותאם לכאורה למידותיה של אל על, כיוון שחברות התעופה התבקשו להציע הצעות נדרשות לבצע טיסה ללא חניית ביניים.

יממה קודם לכן, בעקבות פניית "גלובס", נמסר מלשכת ראש הממשלה כי הלשכה לא מצאה לנכון לפרסם מכרז משום שאל על היא החברה היחידה המצוידת במטוסים שאינם נזקקים לחניית ביניים לצורכי תדלוק. ומכאן שאל על היא החברה הישראלית היחידה העומדת בתנאי זה.

גורמים בענף התעופה העריכו עם פרסום הידיעה אתמול כי הסכום אותו דורשת אל על עבור הטסת ראש הממשלה העומד על כמיליון דולר, גבוה משמעותית מעלותה הריאלית של טיסה כזו. במכרז שהוציאה לשכת ראש הממשלה בעבר לטיסת רה"מ לארה"ב, בו זכתה חברת ארקיע, גבתה ארקיע ממשרד רה"מ כחצי מיליון דולר בלבד.

אלא שבטיסתו האחרונה של רה"מ לוושינגטון לפני חג הפסח לא פורסם מכרז, וגם טיסה זו בוצעה על ידי אל על בתמורה למיליון דולר. אז טענו במשרד ראש הממשלה כי העדיפו את אל על לנוכח העובדה שארקיע מבצעת עצירת ביניים לתדלוק. מבדיקת "גלובס" עולה כי עצירת ביניים מאריכה את הטיסה ב-45 דקות בלבד אולם מחירה, כאמור, נמוך בכחצי מיליון דולר.