התיאבון לסיכון: שיעור נכסי הסיכון בגמל עלה ל-30% ברבעון הראשון

שוק הגמל בשיא של 289 מיליארד שקל ■ דש מובילה את הגיוסים ■ אנליסט החלה שוב לגייס ■ גדלים הפדיונות בפסגות: 425 מיליון שקל ברבעון

על רקע הערכות כי באפריל יציגו קופות הגמל תשואה שלילית, לראשונה מסוף 2008, נמצא היקף הנכסים בשוק הגמל בשיא של כל הזמנים. כלל ביטוח ואנליסט חוזרות לגייס, פסגות ממשיכה לפדות ודש כבר מעל נכסים של 20 מיליארד שקל. כך בסיכום הרבעון הראשון של 2010 בשוק הגמל, מנתוני הגמל נט לחודש מארס שהתפרסמו בסוף השבוע.

היקף הנכסים נמצא בשיא והגיע ל-289 מיליארד שקל. השוק צומח על בסיס תשואה בלבד ומתחילת השנה עמדה הצבירה השלילית (הפקדות פחות משיכות) על 450 מיליון שקל, אך עד עתה התשואה גבוהה יותר מהצבירה השלילית. שיעור נכסי הסיכון משיך לעלות והגיע ל-30% בהשוואה ל-28% בדצמבר ול-25% בספטמבר 2009. שיעור האחזקה של קופות הגמל במניות עמד בסוף מרס על 23.7% בדומה לשיעורו מתחילת 2008.

המגייסת הגדולה ביותר, כרגיל בשנתיים האחרונות היא דש בניהולו של קובי לוינסון. ברבעון הראשון גייסה דש 269 מיליון שקל כאשר מחצית מהגיוס הוא על בסיס העברה מקופות של גופים אחרים. נכסי דש חצו את רף ה-20 מיליארד שקל. במקום השני ילין לפידות עם גיוס של 104 מיליון שקל כאשר היקף הנכסים מתקרב ל-3 מיליארד שקל. במקום השלישי IBI עם צבירה של 112 מיליון שקל, צמיחה בשיעור של 10% מהנכסים, אחריו מגדל ביטוח שגייסה 108 מיליון שקל ומנורה מבטחים (75 מיליון שקל).

כלל ביטוח עברה לראשונה מזה שנה לצבירה חיובית. קופות כלל גייסו 21 מיליון שקל מתחילת השנה לאחר שבחודש מרס לבדו העבירה כלל מקופות אחרות 101 מיליון שקל. מרס הוא חודש השיא של כלל גמל מאז ומעולם, הישג הנובע משילוב של קמפיין פרסומי, תוצאות מצוינות של תמר ומבצעי מכירות אגרסיביים לסוכני ביטוח.

גוף נוסף שעבר לצבירה חיובית הוא אנליסט שצבר 9 מיליון שקל אחרי כמעט שנתיים רצופות של פדיונות. גם כאן השתלבו התוצאות הטובות של אנליסט בשנה האחרונה שמתחילות לחלחל לתודעה, לצד אוריינטציה שיווקית שמביא המנכ"ל איציק שנידובסקי.

בצד הפודה נמצאת פסגות. החדשות הטובות הן שככל הנראה לא מדובר בתגובה לפרשת הרצת ניירות ערך בה חשודים בכירי בית ההשקעות, החדשות הרעות הן שפדיונות בהיקף של 425 מיליון שקל ברבעון אחד, אינן עניין שרועי ורמוס יכול להתעלם ממנו, בייחוד שבמרס כבר החלו מעברים של עמיתים לקופות של גופים אחרים. עוד בצד הפודה מגדל שוקי הון (181 מיליון שקל), מיטב (170 מיליון שקל), אקסלנס (102 מיליון שקל) והדס ארזים (66 מיליון שקל).

קופות הגמל
 קופות הגמל