מסתמן: במקום ריבית על זכות בעו"ש - הטבות אחרות מהבנקים

כך יתבקשו הבנקים לעשות במסגרת פשרה המתגבשת בין יו"ר ועדת הכלכלה למפקח על הבנקים ■ לבקשת פישר, הושהה קידום הצעת החוק

מתגבשת פשרה סביב הצעת החוק המחייבת את הבנקים להעניק ריבית ללקוחות בעלי יתרת זכות בחשבון העו"ש: יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), נענה לבקשת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והסכים להשהות בכמה שבועות את קידומה של הצעת החוק הקובעת כי הבנקים יחוייבו להעניק ריבית על יתרת זכות בחשבון העו"ש, שהיתה אמורה לעלות היום לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה.

בשבוע שעבר נפגש אקוניס עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. המפקח על הבנקים העביר ליו"ר ועדת הכלכלה את בקשתו של הנגיד לעכב בכמה שבועות את קידום החוק. בזמן הזה צפויים הבנקים לגבש ולהציג בפני אקוניס חלופות להטבות לבעלי יתרת זכות בחשבון העו"ש.

יש לציין כי אקוניס נענה לבקשתו של פישר על אף שבוועדת השרים לחקיקה הסתמן רוב להצעת החוק. על פי הערכות, לו היתה עולה ההצעה היום להצבעה, היא היתה זוכה לתמיכת הממשלה והיתה עוברת להמשך מסלול החקיקה.

יש לציין כי בכנסת הקודמת הוגשה הצעת חוק זהה על ידי אורית נוקד ואמנון כהן. ההצעה עברה בקריאה טרומית תחת התניה כי הדבר יובא להסכמה בשיתוף עם בנק ישראל. המפקח על הבנקים קבע אז כי חיוב הבנקים בחקיקה במתן ריבית על יתרת הזכות בחשבונות עובר ושב יפגע בתחרות הבין בנקאית. במכתב ששלח אז חזקיהו לנוקד, הבהיר כי בנק ישראל מתנגד להצעת החוק וקבע כי הצעה אינה ישימה ויש בה קשיים "שראוי להימנע מהם" ולכן יש להותיר את ההחלטה האם לתת את השירות לבנקים עצמם כחלק מהטבות ללקוח.

בכנסת הנוכחית הגיש אקוניס יחד עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ומרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן, את ההצעה מחדש בתקווה כי יצליחו להגיע לפשרה עם הבנקים.