"הדעה הרווחת לגבי קובי בן-גור היתה שצריך להיזהר ממנו"

כך אמר משה כוכבי, ששימש כבכיר בפקיד שומה ת"א 1, בעדותו בתיק המינויים ברשות המסים ■ "בן-גור התרברב שהוא מכיר את כל צמרת הרשות. הדעה הרווחת היתה שיש לו קשרים ושהוא יכול לעזור בקידום אם יעזרו לו"

"ידעתי שקובי בן-גור הוא חבר של איתן רוב, וחשבתי שהוא יוכל לעזור לי בקידומי" - כך אמר משה כוכבי, ששימש כממונה משאבי אנוש במשרד פקיד שומה תל-אביב 1 ברשות המסים, בעדותו בתיק המינויים ברשות.

לדברי כוכבי, "זה לא סוד שאני כל הזמן רציתי להתקדם ברשות המסים. אני לא איש מקצוע, אני מבין רק בענייני ניהול ומשאבי אנוש. כשאתה לוקח עובד כמוני מבחר התפקידים הוא מאוד מצומצם, אני יכול להיות רק במחלקת משאבי אנוש".

"חשבתי שטוב יידעו באגף שאני מתאים לתפקיד מנהל משאבי אנוש", הסביר כוכבי. "אמרתי: אני אחכה להזדמנות. לצפות שקובי בן-גור ייתן לי את התפקיד זו לא דרכי. אני אגיד גם למה: יש דעה רווחת אצלנו, האנשים המקצועיים שעובדים במשאבי אנוש, שאם מישהו מבחוץ מנסה להתערב - הוא רק מזיק. אני הלכתי במוטו הזה".

למרות זאת, כוכבי הודה כי ציין בפני בן-גור כי הוא מעוניין בתפקיד ורואה את עצמו כמתאים לו, אך "באותה נשימה אמרתי לו גם שזה לא רלוונטי כרגע כי התפקיד לא פנוי".

במהלך עדותו של כוכבי השמיעה לו התביעה שיחה בינו לבין בן-גור, שבמהלכה נשמע בן-גור מבקש כי ידחה עבורו דיון בשומה שנקבע לו במשרד פקיד שומה תל-אביב 1.

לדברי כוכבי, "באותה תקופה קובי התמודד במרכז הליכוד על תפקיד. מאחר שסרק את כל הארץ, היה לו קשה להגיע לאותם דיונים. אמרתי שאראה את הרכז ואגיד לו. דברים כאלה נעשים מדי יום ביומו..."

לדבריו, למרות שהבטיח לבן-גור כי ידבר עם הרכז, הוא ניסה "למשוך" את העניין עד לרגע האחרון, ובעצם לא פנה. "קיוויתי שבן-גור בעצמו יפנה לרכז ויבקש דחייה", אמר כוכבי. "למה לא לומר לו :'לא פניתי'? אני אדם לא בוטה, יש לי הדרך האלגנטית שלי לרצות את כולם, ואני עושה את זה בדרך שלי".

במקרה נוסף ביקש בן-גור את התערבותו של כוכבי לקבל דחייה, בשל מחלה בה חלה. בהמשך נשמע בן-גור כשהוא מבקש מכוכבי כי ינסה לבטל לו את דיון השומה כליל. "אתה לא מבין", נשמע בן-גור בשיחה, "אני לא רוצה בכלל את הדיון הזה". בתשובה נשמע כוכבי עונה לו כי הדיון אולי יידחה, אך הוא יהיה חייב להתקיים.

בשיחה אחרת נשמע בן-גור מבשר לכוכבי על כך שאורנה בכר תמונה לסגנית פקיד השומה שלו. כן הוא מזכיר לו כי דיבר איתה על כוכבי, "והיא אמרה שהיא מכירה אותך".

בתשובה לשאלת התביעה מדוע לדעתו בן-גור דיווח דווקא לו על מינוייה הצפוי של בכר, השיב כוכבי: "כי אני עובד המשרד, וקובי בן-גור רוצה להראות שהוא יודע מי הולך להיות סגן פקיד השומה אצלנו במשרד. אולי הוא רצה להראות לי שהוא יודע מי הולך להיות. אולי זו היתה יותר רברבנות מאשר תכל'ס. באותו רגע גם במעגל שלי ובמעגל היותר קרוב שלו הוא היה מספר שעזר פה ועוזר שם. אמרתי: עוד אחד שמייחס לעצמו ידע מה הולך להיות".

עוד סיפר כוכבי כי בן-גור עזר גם לאשתו, העובדת ברשות המסים, בסכסוך שהתגלע בינה לבין פקיד השומה תל-אביב 4, אבנר עופרי. לדבריו, "אחרי כל זה קובי אמר לי: תדע לך שבגללך רבתי עם אבנר עופרי'".

עוד סיפר כוכבי כי הדעה הרווחת לגבי בן-גור היתה ש"צריך להיזהר ממנו". לדבריו, כל ההתנהלות של בן-גור "הריחה לי לא טוב. הוא התרברב שהוא מכיר את כל צמרת רשות המסים. הדעה הרווחת היתה שיש לו קשרים ושהוא יכול לעזור בקידום אם יעזרו לו".

בין היתר סיפר כוכבי כי היה במסיבה שערך בן-גור לכבוד חבר משותף להם, וראה שם את סילבן שלום, שהיה אז שר האוצר, ואת משה טרי, שהיה אז יו"ר רשות ניירות ערך.

התביעה מיוצגת בתיק זה בידי עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל, יוסי אלון ועמרי קופלר; ג'קי מצא מיוצג בידי עוה"ד נבות תל-צור וטל שפירא; קובי בן-גור מיוצג בידי עוה"ד משה ישראל ואייל בסרגליק; יורם קארשי מיוצג בידי עו"ד איתן מעוז; ושמואל בוברוב מיוצג בידי עו"ד רותי ליטבק.