שטיינמץ שווה "על הנייר" הרבה יותר מ-2 מיליארד דולר

ביום ו' מכר שטיינמץ ל-Vale את השליטה ב-BSGR תמורת 2.5 מיליארד ד' ■ עכשיו נותר לראות אם שטיינמץ יעשה מה שחלק ניכר מקהיליית שוק ההון המקומית מצפה ממנו - להיעזר בתזרים המזומנים מהעסקה הנוכחית כדי לסייע לזרוע הנדל"ן המקרטעת שבבעלותו

אם יש משהו שאפשר להגיד על בני שטיינמץ, אחד מאנשי העסקים הכי מסתוריים בארץ ואחד מהמיליארדרים הישראלים הכבדים, אזי שמדובר באיש שיודע להתאים את עצמו לשוקי ההון, וזה אומר להנפיק חברות בזמן הנכון, למחוק אותן בזמן הנכון וגם למכור אותן בזמן הנכון.

משבר האשראי חבט קשות בעסקיו של שטיינמץ, אך כמו שציינו לא פעם - מדובר באיש עסקים שנופל וקם, בעיקר הודות לפעילות הכרייה שלו במדינות עולם שלישי. ביום שישי האחרון סיפק שטיינמץ את ההוכחה האחרונה לכך.

BSGR, הקבוצה שבבעלות שטיינמץ (נקראת על שמו ומרכזת את פעילותו ברחבי העולם) הודיעה כי ענקית הכרייה הברזילאית Vale תרכוש 51% מהון המניות של BSG גינאה (חברה בת בבעלות מלאה של BSG) תמורת 2.5 מיליארד דולר, ולפי שווי של 5 מיליארד דולר - שווי ההופך את העסקה לעסקת השנה ומעמיד אותה בשורה אחת עם מכירת ישקר של משפחת ורטהיימר לוורן באפט (נמכרה גם היא לפי שווי של 5 מיליארד דולר).

בשלב הראשון יקבל שטיינמץ חצי מיליארד דולר במזומן (מה שיהפוך את BSG - שמאזנה נקי מחוב - לחברה נזילה יותר), ואת יתר הסכום - 2 מיליארד דולר - יקבל בהתאם לעמידה באבני דרך שונות.

Vale, שנסחרת בבורסת סאן פאולו לפי שווי של 156 מיליארד דולר, נחשבת ליצרנית הגדולה בעולם של עפרות ברזל אך מייצרת גם מתכות אחרות דוגמת ניקל, נחושת, זהב, אלומיניום ועוד.

במסגרת העסקה יקימו BSGR והחברה הברזילאית מיזם משותף. האחרונה תחזיק, כאמור, בשיעור של 51% מהוון המניות של המיזם (שעיקרו הפעילות של BSG גינאה), ואילו BSGR תיוותר עם 49% מההון. לדברי BSGR, הקבוצה תמשיך להיות חלק משמעותי מהמיזם ועובדיה ימשיכו לעבוד בו.

מכרות הברזל העשירים בעולם

השווי של BSG גינאה נגזר משווי עפרות הברזל המצויות במכרות שבבעלותה. BSG גינאה היא בעלת זכויות כרייה באזורי הכרייה סימנדו (Simandou - אזור הכרייה העשיר ביותר באוצרות טבע בגינאה ומהעשירים בעולם) וכן באזור זוגוטה (Zogota). טרם העסקה הנוכחית הגיעה BSGR להסכמה עם ממשלת גינאה על פיתוח מכרה זוגוטה בדרום סימנדו וקיבלה בלעדיות על יצוא עפרות הברזל ממנו דרך ליבריה.

לפי ההערכות, שווי עפרות הברזל שמצויות במכרות שבבעלות BSG גינאה עומד על 6 מיליארד דולר בקירוב, ומכאן השווי שנקבע בעסקה. שטיינמץ, דרך אגב, רכש את זכויות הכרייה באזור סימנדו לפני כשנתיים לאחר שממשלת גינאה הפקיעה אותן מידי ענקית כרייה אחרת - ריו טינטו - בטענה כי זו לא עמדה בתנאי ההסכם ביניהן. ריו טינטו ניסתה להחזיר לעצמה את אותן זכויות כרייה אך כשלה ונאלצה לראות כיצד עברו לידיו של איש העסקים הישראלי.

לפי הודעת BSGR, המיזם המשותף יעסיק 5,000 איש בקירוב. הקבוצה של שטיינמץ אף התחייבה בפני ממשלת גינאה כי תדאג לרווחת העובדים והקהילייה במסגרת בניית בתי ספר מקומיים ומתקני ספורט. עבודות הכרייה באזור סימנדו יחלו בשנת 2013 והעבודות באזור זוגוטה יחלו בשנת 2012. הכוונה של Vale היא להפיק עד 100 מיליון טון של עפרות מאזור סימנדו ועוד 25 מיליון טון מאזור זוגוטה.

חוזר להיות מיליארדר כבד

ובחזרה לשטיינמץ. העסקה הנוכחית מחזירה את איש העסקים - שבנה את הונו מעסקי היהלומים של משפחתו - לרשימה המצומצמת של המיליארדרים הישראלים. משבר האשראי האחרון, כאמור, חתך את השווי של רוב עסקיו של שטיינמץ, אך הגאות האחרונה בשוקי ההון (וכפועל יוצא הגאות במחירי הסחורות) ניפחו מחדש את שווי עסקיו.

בדירוג האחרון של עשירי העולם של המגזין "פורבס" הוצמד לשטיינמץ שווי של 2 מיליארד דולר, אך העסקה הנוכחית מוכיחה כי שטיינמץ תומחר בחסר, ולא בפעם הראשונה.

יותר מזה. BSGR כוללת פעילויות נוספות, שלאור העסקה הנוכחית סביר מאוד להניח שגם שוויין התנפח, ובמילים אחרות - שטיינמץ שווה "על הנייר" הרבה יותר מ-2 מיליארד דולר.

בין פעילויות אלו ניתן למצוא את חברת הכרייה Cunico, שאותה ניסה שטיינמץ להנפיק בשוק ההון הבריטי לפני כמעט שלוש שנים לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. Cunico היא בעלת מכרות של ניקל בחבל הבלקן ומכרות של נחושת וקובלט בזמביה. פעילות נוספת היא של החברה הבת BSG אנרגיה (המבצעת פרויקטים של נפט, גז ואנרגיה מתחדשת ברוסיה ובניגריה), החברה הבת Koidu (כריית יהלומים בסיירה לאונה) וכן החברה הבת Baku Steel (בעלת מפעל פלדה באזרבייג'אן).

למרות פעילויות מצליחות אלו, שטיינמץ רושם לחובתו גם כמה כישלונות מלבד הכישלון המהדהד של הנפקת האג"ח של סקורפיו נדל"ן (ראו מסגרת). שתיים מהחברות בקבוצה - בייטמן הנדסה ובייטמן ליטווין - הונפקו בשוק ההון הבריטי בהצלחה יתרה אך נמחקו בשנה האחרונה מהמסחר לאחר שגייסו עשרות מיליוני דולרים ואיבדו עשרות אחוזים משוויין.

בנוסף, שטיינמץ הנפיק בשוק ההון הבריטי חברת כרייה אחרת שבבעלותו - ניקנור - ומאוחר יותר מיזג אותה בעסקת מניות עם העמיתה הקנדית Katanga. זו האחרונה נסחרת כיום לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר בעוד שהשווי שנקבע לחברת הממוזגת ברגע ההודעה על העסקה עמד על 3.3 מיליארד דולר.

כישלונות אלו הם שדחפו גם את BSGR עצמה לסוג של הסדר אג"ח.

כזכור, היקף פעילותו של שטיינמץ נחשף לפני כשלוש שנים כאשר TMI - חברת בת של BSGR - החליטה לנצל את הגאות בשוק ההון הישראלי (רגע לפני פרוץ משבר האשראי) - וגייסה 1.2 מיליארד שקל בהנפקה של אג"ח לגופים מוסדיים בארץ. עם פרוץ המשבר, וירידת ערכן של החברות הכלולות בחברת TMI, ירד דירוג האג"ח של החברה לרמה של CCC (אג"ח זבל) ושטיינמץ נאלץ להכניס את היד לכיס ולרכוש בחזרה את האג"ח כשהוא מזרים 330 מיליון דולר לשם ביצוע המהלך.

עכשיו נותר לראות אם שטיינמץ יעשה מה שחלק ניכר מקהיליית שוק ההון המקומית מצפה ממנו - להיעזר בתזרים המזומנים מהעסקה הנוכחית כדי לסייע לזרוע הנדל"ן המקרטעת שבבעלותו.

בישראל: חוב של 571 מ' ש' לבעלי האג"ח סקורפיו

על עסקת הענק לעיל מעיבים קשיי הנזילות שאליהם נקלעה חברה אחרת שבבעלות שטיינמץ - סקורפיו - המרכזת את פעילותו בתחום הנדל"ן למגורים ונדל"ן מניב במזרח אירופה, בעיקר במדינות דוגמת רומניה, אוקראינה ורוסיה. סקורפיו, כזכור, היא אחת מעשרות חברות שמנסות בימים אלו להגיע להסדר מול בעלי האג"ח.

לפני כשלוש שנים, בימי הגאות של שוק החוב הישראלי, גייסה סקורפיו 516 מיליון שקל במסגרת הנפקת אג"ח אך עד מהרה חבט משבר האשראי בפעילותה, הפיל את שווי האג"ח, גרם לרואי החשבון להצמיד לדו"חותיה הערת "עסק חי" ואילץ את החברה לנהל דין ודברים מול בעלי האג"ח. כחלק מקשיי הנזילות שאליהם נקלעה החברה, הודיעה סקורפיו ביום חמישי האחרון כי לא תוכל לפרוע את תשלום הקרן שמועד פירעונה חל ביום שישי האחרון. "החברה תמשיך במאמציה להגיע להסכמה עם מחזיקי אגרות החוב בניסיון לגבש הסדר בנוגע לפירעון תשלומי הקרן והריבית", נכתב בהודעה.

לא סתם הצמידו רואי החשבון של החברה הערת "עסק חי" לדו"חותיה. אשתקד רשמה סקורפיו הפסד נקי של 314 מיליון שקל והגירעון בהון העצמי של החברה נערם לסכום של 249 מיליון שקל.

לפי מאזני החברה, החוב לבעלי האג"ח עומד כיום על 571 מיליון שקל, ואילו חובותיה הבנקאיים של החברה (בין השאר לבנק הפועלים - המממן העיקרי של החברה) עומדים על 618 מיליון שקל. אם לא די בכך, סך ההלוואות שנטלה סקורפיו מהחברה האם עומד על 448 מיליון שקל.

המצב הרעוע של סקורפיו, כאמור, מעורר את השאלה אם ייעזר שטיינמץ בחצי מיליארד הדולר שקיבל בעסקה הנוכחית כדי להגיע להסדר עם בעלי האג"ח של סקורפיו. אם וכאשר זה יקרה, המהלך עלול לארוך זמן. סקורפיו אינה נמנית עם קבוצת BSGR אלא נמצאת בבעלות חברת ג.א.פ סקורפיו - חברה פרטית בשליטת שטיינמץ - ולכן העברת הון מקבוצת BSGR לג.א.פ כרוכה, בין השאר, בחלוקת דיבידנד לכיסו הפרטי של שטיינמץ.

הרוכשת: ענק בשווי 156 מיליארד דולר

עבור ענקית הכרייה הברזילאית Vale, רכישת השליטה בפעילות של BSGR בגינאה היא הרכישה השנייה מתחילת השנה. Vale קיבלה החלטה לצאת למסע של רכישות, בין השאר, כדי להשתלט על מאגרי עפרות הברזל הגדולים בעולם ולהרחיב את פעילותה לתחום של דשנים (זבל כימי). במסגרת זו רכשה בתחילת השנה החברה את חברת הדשנים הברזילאית Fosfertil תמורת 4 מיליארד דולר.

Vale החלה לרכוש מכרות של עפרות ברזל, זה אחרי זה, כבר לפני כעשר שנים, וכך מיצבה עצמה כאחת היצרניות המובילות בעולם של המתכת. מימון הרכישות, דרך אגב, לא היווה בעיה עבור החברה. נכון לסוף 2009 יש לחברה מזומנים ושווי השקעות לזמן קצר בגובה של 11 מיליארד דולר.

הכנסות החברה עמדו אשתקד על 23.9 מיליארד דולר (ירידה משמעותית של 38% מ-2008). הרווח הנקי של החברה עמד על 5.3 מיליארד דולר לעומת 13.2 מיליארד דולר ב-2008. למרות תוצאות אלו - פועל יוצא של המיתון העולמי - מניית Vale נסקה בשנה האחרונה בשיעור של 49%.