עליות בת"א: "הירידות לא היו מפולת אלא שלב ביציאה ממשבר"

אלווריון מאבדת כ-0.1% על רקע גל הפיטורים ■ טבע עולה ב-1.5% לקראת הדו"ח מחר ■ אפריקה מתממשת: מאבדת 2.9% לאחר שאתמול היא זינקה ב-9% ■ בזק ואלווריון יפרסמו מחר את הדו"חות

הבורסה בת"א נסחרה היום (ב') בעליות שערים, והמדדים סגרו את המסחר ברמות הגבוהות של היום - לאור איתותים חיוביים מוול סטריט. הבוקר באסיה נרשמו ירידות בגלל הידוק מוניטארי נוסף בסין וגם באירופה נרשמת מגמה שלילית, אולם החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט עלו בכ-0.4%, והביאו לפתיחה חיובית מעבר לים. מחזור המסחר בשוק הסתכם בכ-1.74 מיליארד שקל.

יוון זכתה לסיוע בסך 110 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית. התשלום הראשון בסך 80 מיליארד אירו יועבר ליוון ב-19 במאי, בריבית של 5%. הסיוע ליוון מותנה ב"תוכנית צנע" שאישר הקבינט אתמול, במסגרתה תבצע ממשלת יוון קיצוצים בהיקף של 30 מיליארד אירו, קרי כ-13% מהתמ"ג שלה. ביום ו' הקרוב ייפגשו מנהיגי האיחוד האירופי לדון בהמשך שלבי הסיוע, אך עוד לפני כן - ביום ד' - מתכננים ועדי העובדים ביוון הפגנה גדולה נגד תוכנית הצנע.

ובזמן שביוון, ספרד ופורטוגל מתמודדים עם ירידה בהכנסות וגירעונות תופחים, בישראל פרסם היום משרד האוצר נתונים המראים כי הגירעון הממשלתי ממשיך לרדת. הגירעון הסתכם ב-663 מיליון שקל באפריל, לעומת 3.4 מיליארד שקל במארס ו-2.7 מיליארד שקל בפברואר. זאת, הודות לעלייה בהכנסות המדינה ממסים, שעלו ב-7% (לעומת אפריל אשתקד) והסתכמו ב-15.1 מיליארד שקל.

אך השפעת המשבר באירופה על המשק הישראלי הינה בלתי נמנעת. בנק ישראל הזכיר זאת שוב היום בעת פרסום דו"ח האינפלציה לרבעון הראשון של 2010, בו נכתב כי "אי הוודאות בעולם מגבירה את אי הוודאות בישראל - מצב המגביל את מרחב התמרון שלנו". הבנק צופה התמתנות מהירה באינפלציה ואף ירידה שלה ל-1% בחודשים הבאים.

"לא מפולת"

התגובות בשווקים למשבר יוון ולחילוץ האירופי הינן מעורבות. נוריאל רוביני, נביא הזעם שניבא את משבר האשראי, כינה את תוכנית הסיוע "הימור מסוכן שנועד לכישלון", תוך שהוא מפגין פסימיות כהרגלו. מצד שני, סבב אנליסטים בכירים שערך "גלובס" בישראל מראה כי בכירים בשוק רואים בחילוץ יוון איתות חיובי שכן הוא משגר מסר ברור: אף מדינה באירופה לא תיפול.

"אני לא חושב שהירידות הנוכחיות הן מפולת, זהו שלב בריא ביציאה ממשבר", אמר אלדד תמיר בתגובה לתיקון של מדד המעו"ף בחודש האחרון, אשר ירד ב-6.2% מהשיא. "השוק עלה בצורה מוגזמת בשנה שעברה וזה סוג של תיקון - דברים מתחילים לקבל פרופורציות. הדבר האחרון שצריך לעשות זה לנסות לתזמן את השוק. צריך לנצל את הירידות כדי לשמור על אחוזים קבועים של מניות ואג"ח - כל אחד לפי דרגת הסיכון שלו. הטעות הגדולה ביותר זה לברוח מהשוק בתקופה כזו".

ומיוון לסין. המעצמה האסיאתית מכבידה הבוקר על שוקי אסיה לאחר שאתמול היא ביצעה הידוק מוניטארי נוסף. המניות באסיה יורדות היום לשפל של כחודש. סין הורתה לבנקים המסחריים להעלות את יחס הרזרבות שהם חייבים לרתק כנגד הקצאת אשראי, בפעם השלישית בחודשיים האחרונים. זאת, על מנת לרסן את קצב מתן האשראי במדינה ולקרר את האינפלציה.

טבע: יום לפני הדו"חות

מבין המניות שבלטו היום בבורסה, אפריקה ישראל התממשה היום לאחר שזינקה אתמול ב-9% בעקבות המלצה חיובית של סיטי על מניית אפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה ישראל המרכזת את פעילותה ברוסיה. סיטי העלה את ההמלצה לאפי פיתוח ל"קנייה" מ"מכירה" והקפיץ את מחיר היעד ל-3.7 דולר מ-1.7 דולר למניה.

מניית טבע נסחרה לקראת פרסום הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2010 מחר בבוקר לפני הפתיחה. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, החברה אמורה להציג רווח נקי של 89 סנט למניה (לעומת 71 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד) ולרשום של 17.7% בהכנסות לרמה של 3.7 מיליארד דולר.

מחר יפרסמו גם בזק ואלווריון את הדו"חות הכספיים שלהן. אתר "גלובס" חשף היום כי אלווריון מפטרת כ-150 עובדים, קרי 17% מכוח העבודה שלה, וזאת לאחר הערכות בסוף השבוע כי היא תפטר רק 30-50 עובדים. הנהלת החברה עשויה להתייחס לגל הפיטורים המאסיבי בשיחת הוועידה מחר לאחר פרסום הדו"חות.

בסקטור הטכנולוגיה, אלביט מערכות ונס טכנולוגיות נסחרו בעליות לאור חוזה חדש עם משרד הביטחון. החוזה, המוערך ב-25 מיליון דולר, הינו לאספקת מערכת ניהול מידע לחיל האוויר. זהו החוזה השני של אלביט ביומיים האחרונים, לאחר שאתמול דיווחה על עסקה אחרת עם משרד הביטחון בהיקף של 50 מיליון דולר.

מניית נייס נשארת ברשימת 3 המניות המומלצות של JP מורגן לחודש מאי. הבנק האמריקני, שהמליץ על נייס גם לחודש אפריל, מציין כי הגידול בהזמנות למוצרי החברה המשיך לעלות גם ברבעון הראשון של השנה. האנליסטים מעניקים לה מחיר יעד של 38.5 דולר למניה, 21% מעל מחיר השוק. בחודש אפריל, אז היא גם הומלצה על ידי JP מורגן, הניבה נייס תשואה של 0.2% לעומת תשואה של 1.5% ב-S&P500.

[לאתר המעו"ף]