תחרות לבנקים בישראל: סיטי בוחן הרחבת הפעילות בארץ

הבנק בוחן הרחבת הפעילות הבנקאית וכניסה לקמעונות‏ ■ בכירים באוצר הביעו סיפוק מהכוונה של סיטי, שכן תחרות נוספת בתחום הבנקאות בישראל וכניסה של שחקן זר וגדול, תוזיל הפעילות לצרכנים

בנק סיטיגרופ בוחן הרחבת הפעילות הבנקאית בישראל וכניסה לתחום הקמעונות. בפגישה שקיים שר האוצר, יובל שטייניץ, במהלך ביקורו בהונג קונג, עם מנכ"ל בנק סיטי אסיה, שירין אפטה, דנו השניים בהרחבת הפעילות הבנקאית בישראל ובדומיננטיות של הבנקים המקומיים בישראל. אולם הרושם הוא כי הבנק הגדול בעולם, שלו למעלה מ-200 מיליון לקוחות, יוכל היום לפתח גם פעילות בנקאית קמעונאית בישראל.

בין היתר, עלתה האפשרות לנצל את הידע הטכנולוגי הישראלי לצורך מתן שירותים בפעילות פיננסית בינלאומית. אם אכן יקרה הדבר, מדובר בתחרות משמעותית לבנקים הגדולים בישראל, פועלים ולאומי. בכירים באוצר הביעו סיפוק מהכוונה של סיטי, שכן תחרות בתחום הבנקאות בישראל וכניסה של שחקן זר וגדול לשוק זה, תוזיל את הפעילות לצרכנים הישראלים.‏

מוקדם יותר נפגש שר האוצר עם שרת המסחר של הונג קונג ריטה לואו, שם עלו רעיונות לשיתוף פעולה פורה בתחומי המחקר והפיתוח. בעוד כחודשיים תגיע השרה לואו לישראל בראשות משלחת, מלווה באנשי עסקים וממשל, במטרה לקדם את האינטרסים הכלכליים המשותפים, ובראשם ניצול היזמות והחדשנות הישראלית לקידום פרויקטים בין שתי המדינות. בפגישה נכחו גם סגן שר האוצר, איציק כהן, ומנכ"ל משרד האוצר חיים שני.

במהלך הפגישה אמר שטייניץ כי יפעל להפוך את ישראל למרכז טכנולוגי לבנקאות ושירותים פיננסיים. שר האוצר אמר, כי מדובר בתחום שהיקפו כיום עומד על 250 מיליארד דולר ולכן במהלך ביקורו בהונג קונג ובסין ישים דגש על פגישות עם נציגי הבנקים. "היום יותר מתמיד, צריך לתקוע יתד גם במזרח, ובעיקר בסין, לנוכח מה שקורה במערב", אמר שטייניץ, "המוטו בביקור הוא לא עסקים גרידא, לא רק ייבוא וייצוא. המטרה היא לתקוע יתד אמיתי כאן, כדי ליצור שיתופי פעולה ולחזק את התדמית של ישראל כמעבדה של עולם". עוד אמר שר האוצר, כי "מי שרוצה להיות בחזית, חייב ליהנות מהיוזמה והתעוזה הישראלית. המטרה היא לחזק את זה עד כדי כך שגם אם ממשלות בעולם וגם המגזר העסקי יבינו שמי שרוצה להתקדם חייב את ישראל".

ביקורו של שטייניץ הוא הביקור הראשון של שר אוצר מישראל בהונג קונג מזה 15 שנה.

יחד עם שר האוצר, מבקר בהונג קונג ובסין גם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, במטרה לבחון שיתופי פעולה כלכליים סביבתיים עם הונג קונג המתמודדת עם אתגרים סביבתיים זהים לאלה של ישראל. במפגש של השר ארדן עם מקבילו השר לאיכות הסביבה והאנרגיה בהונג קונג, אמר ארדן: "הפחתת פליטות טכנולוגיה סביבתית מתקדמת, אלו הן כבר אינן רק אפשרויות, אלא הכרח כלכלי וסביבתי".

להונג קונג וישראל יש חזון משותף של פיתוח וצמיחה סביבתית כלכלית שבאמצעותה יכולים מיזמים ישראלים המתמחים בטכנולוגיית טיפול בפסולת, אנרגיית סולרית, טיפול בהתפלת מים וכדומה, להתחיל בכניסה מאסיבית להונג קונג ודרכה לכלכלה הסינית שהיא מהכלכלות הגדולות והמפותחות בעולם".