ביקורת התזמורת

התזמורות הסימפוניות פרסמו את התוכניות שלהן לעונת 2010-2011, וסקירה זו מציעה לכם מדריך לבחירת המנוי או המופעים המתאימים לכם. איפה תפגשו את השמות הנוצצים ביותר, היכן תאזינו למלחינים ישראלים המצליחים בעולם, ואיפה תימנעו מנגן החצוצרה שמחכה לכם ביציאה

התזמורת הפילהרמונית הישראלית

למרות אולם הבית

הפילהרמונית מציגה עונה יפה מאוד, שמעיבות עליה רק שלוש בעיות. ראשונה - מצבו המזעזע של אולם הבית שלה, היכל התרבות בת"א, שפשוט לא נעים לבקר בו. שנייה - צורך בשיפור בחטיבת כלי הנשיפה ממתכת של התזמורת. ושלישית, שנכונה לכל הקונצרטים בתל-אביב ולא רק לפילהרמונית, נגינתם הבלתי נסבלת של החאפרים הזייפנים ביציאה מהאולם, שמוחקת תוך שנייה גם את החוויה המוזיקלית הנשגבת ביותר.

שמות גדולים:


מחווה למהלר. מוטי

הפילהרמונית תארח בעונה הבאה, כרגיל, לא מעט שמות נוצצים. הבולטים ביותר בעונה הבאה הם דניאל ברנבוים, שינגן וינצח על חמשת הקונצ'רטי לפסנתר מאת בטהובן; המנצח האיטלקי הגדול ריקרדו מוטי (Muti); זמרת הסופרן הנפלאה רנה פלמינג; הבריטון פייטרו ספניולי, אולי ה"פיגארו" המוצלח ביותר כיום, שישיר תפקיד זה בהפקת "הספר מסוויליה"; זמרת המצו-סופרן השוודית הנהדרת אן-סופי פון אוטר (von otter); זמר הבריטון תומאס קווסטהוף, שהתברג לצמרת העולמית למרות נכותו הקשה; זמרת הסופרן המעולה רות ציזאק; הפסנתרנים ניקולאי לוגנסקי, יפים (Yefim) ברונפמן ואנדרש שיף; הכנרים ניקולאי זניידר, יוליאן רחלין, ודים רפין (Repin) וגדעון קרמר; ויש עוד הרבה. הופעת הבכורה המסקרנת ביותר העונה תהיה של המנצח הצעיר דיאגו מתיאוס, מיוצאי ה"סיסטמה" של ונצואלה, שהתפרסמה בזכות גוסטבו דודאמל אהוב הקהל. דודאמל עצמו, למרבה הצער, לא יבוא לפילהרמונית גם העונה.

הרפרטואר:

הפילהרמונית ממשיכה ללכת על קו רפרטוארי דק. מצד אחד היא מנסה לשמור על הקהל הוותיק והשמרן, וכך נשמע בפעם האלף את הקונצ'רטי לכינור של בטהובן וברוך (Bruch), את הסימפוניה השישית של צ'ייקובסקי וכדומה. מצד שני יש גם ניסיונות נועזים לשלב מוזיקה מודרנית, כולל קונצרט שיוקדש במלואו ל"שירי גורה" (Gurre Lieder) מאת ארנולד שנברג. מהיכרותי עם קהל הפילהרמונית, לא אופתע אם תירשם במהלכה נהירה אל מחוץ לאולם. עוד יבוצעו השנה מספר ביצועי בכורה ליצירות של מלחינים ישראלים. בכל מקרה, הדגש הכללי העונה ממשיך להיות על מוזיקה נגישה וקליטה.

בין שיאי העונה הצפויים ניתן למנות את האופרה "הספר מסוויליה" מאת רוסיני בביצוע קונצרטי, בניצוחו של רוברטו אבדו ועם סוללת זמרים מצוינים. התזמון לאופרה די אומלל, כיוון שהיא עלתה בעונה הנוכחית באופרה הישראלית. העונה יהיה בפילהרמונית גם הרבה מהלר לרגל מאה שנה למותו: "שירי ריקרט" המקסימים בביצועה של אן-סופי פון אוטר, "שירים על מות ילדים" עם תומס קווסטהוף, סימפוניה מס' 5 עם זובין מהטה, וסימפוניה מס' 2 המונומנטלית ("התחייה") בניצוח הרברט בלומשטדט. עוד מחווה למהלר תהיה עם קונצרט בניצוחו של ריקרדו מוטי האהוב, שבו תנוגן תוכנית זהה לזו שעליה ניצח מהלר בקונצרט האחרון בחייו.

העונה תבוצע גם שורת תוכניות יפות לפסנתר, עם פסנתרנים מובילים כמו ניקולאי לוגנסקי, גרהרד אופיץ, יפים ברונפמן, פאזיל סאי ואנדרש שיף. עוד בולטים קונצרט עם החלילן ג'יימס גאלווי, ותוכנית בה תבצע להקת המחול של עידו תדמור את ה"בולרו" מאת רוול בניצוחו של זובין מהטה.

שורה תחתונה:

הפילהרמונית מציעה איכות ביצועית ללא תחרות ורשימה מכובדת של אורחים גדולי עולם, אך כל עוד לא תזכה באולם ראוי ולא תפתור את בעיית הנגנים מחריבי השמחה בחוץ - הקהל נדון לחוויה לא מושלמת.

מחירים:

החל מ-450 שקל למנוי מתחילים בסדרת הג'ינס ועד 3,523 שקל למקומות הטובים ביותר בסדרת הגאלה.

אתר התזמורת: www.ipo.co.il

התזמורת הסימפונית ראשון לציון

רק מנצחים ישראלים


אתגר ניצוחי. מינץ

התזמורת הסימפונית ראשון לציון השתפרה פלאים בשנים האחרונות, תודות לשני גורמים. הראשון - שיבוצה הקבוע כתזמורת האופרה, מהלך שאיפשר לה לעבוד עם מנצחים מצוינים ולהגמיש מאוד את יכולותיה. השני - עבודתו המסורה של מנהלה המוזיקלי, דן אטינגר, שעושה במקביל קריירה מסחררת באירופה וביפן.

ברמתה הנוכחית, ועם מנצח טוב על הדוכן, התזמורת של ראשון יכולה להגיע לתוצאות מוזיקליות מלהיבות ממש.

שמות גדולים:

הסימפונית ראשל"צ הולכת השנה על קונספט יוצא דופן - עונה על טהרת האמנים הישראלים, שלחלקם קריירה מזהירה גם בחו"ל.

עיון ברשימת השמות מראה שהיא כוללת מוזיקאים בעלי שיעור קומה עולמי: המנצח דן אטינגר, הכנר גיא בראונשטיין (כנר ראשון בפילהרמונית של ברלין), המנצח והצ'מבליסט הבינלאומי שלו עד-אל, המנצח והכנר שלמה מינץ, זמרת הסופרן גל ג'יימס, הוויולן גיא בן-ציוני ואחרים. זו יוזמה נהדרת של התזמורת, שמאפשרת חשיפה שיטתית של כמה מהמוזיקאים הגדולים שיצאו מישראל בשנים האחרונות.

בולט בהיעדרו מהרשימה רק המנצח אשר פיש, ככל הנראה על רקע הופעתו בעונה הבאה בפילהרמונית, שלא אוהבת לחלוק את האורחים שלה עם אחרים.

הרפרטואר:

שילוב סביר של שמרנות קלאסית-רומנטית עם מוזיקה מודרנית, עם נטייה ברורה למוזיקה נגישה ולא קשה מדי. שיא העונה יהיה, ככל הנראה, עם סימפוניה מס' 2 ("התחייה") של מהלר, שתבוצע כזכור גם בפילהרמונית. בראשון לציון ינצח עליה דן אטינגר.

מסקרן גם הקונצרט בניצוחו של שלו עד-אל, שישלב בין היידן, מהלר ("שירי ריקרט"), בוקריני ויוסופוב. עוד יהיה מעניין לראות את שלמה מינץ, שייקח על עצמו אתגר גדול כמנצח עם הסימפוניה התשיעית הקשה של שוסטקוביץ'.

לאוהבי מוזיקה קאמרית, כדאי לשים לב לסדרה מושכת במיוחד בשם "קאמרי בצהרי שישי", עם שמונה תוכניות שונות, שמתמקדות השנה בעיקר בברהמס.

שורה תחתונה:

עונה כלל-ישראלית במובן הטוב של המילה, עם מבצעים איכותיים כחול-לבן.

הערה חשובה: למי שיכול לבחור, כדאי להעדיף את אולם התזמורת בראשון לציון על פני המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. האולם בראשון לציון נהנה מאקוסטיקה טובה בהרבה, וכך גם תוכלו לחסוך מעצמכם את כאב הראש של החצוצרן המזייף בכניסה וביציאה.

מחירים:

בסדרה הסימפונית בראשל"צ - החל מ-385 שקל לאזרח ותיק (5 קונצרטים) ועד 912 שקל למנוי חדש באולם (8 קונצרטים).

אתר התזמורת www.isorchestra.co.il

התזמורת הסימפונית חיפה

סדרת ג'אז ייחודית

הסדרה הסימפונית של התזמורת חיפה בעונה הבאה כוללת עשרה קונצרטים, שבכולם מופיע המתכון של יצירה סולנית עם תזמורת ומולה יצירה תזמורתית גדולה. על חמישה מהקונצרטים ינצח נעם שריף, מנהלה המוזיקלי של התזמורת. בנוסף תבצע התזמורת סדרה של שמונה קונצרטים בתיאטרון הצפון בקריית חיים, סדרה של שישה קונצרטים ביום שישי (בניצוחו של יוני פרחי), וסדרת מוצ"ש בת חמישה קונצרטים במרכז קריגר החדיש. עוד תימשך בעונה הבאה מסורת ה"ביג-בנד" - סדרה בת שמונה מופעי ג'אז, שזכתה לאהדת הקהל.

שמות גדולים:


סולו ישראלי. הדר

"גדולים" זה מושג יחסי. לא מדובר בכוכבים הנוצצים של עולם המוזיקה העולמי, אבל יש מוזיקאים ברמה גבוהה מאוד. הבולטים בעונה הבאה הם הקלרניטן המעולה פול מאייר, שינגן את הקונצ'רטו לקלרינט של שפוהר (Spohr); המנצחת האמריקנית ג'ואן פאלטה (Falletta), הנחשבת לאחת המנצחות המוכרות בעולם; המנצח תומס זנדרלינג (68), בנו של קורט זנדרלינג הגדול; והמנצח הישראלי ניר קברטי, שעושה חיל באירופה ובארה"ב. עוד יתארחו בעונה הבאה שניים מבני משפחתו של דניאל ברנבוים: אשתו, הפסנתרנית הלנה בשקירובה, ובנו, הכנר מיכאל ברנבוים. את המגה-סטאר של המשפחה, האב דניאל, אפשר יהיה לשמוע רק בפילהרמונית.

הרפרטואר:

גם בחיפה משלבים בין קלאסי-רומנטי מסורתי לבין יצירות מודרניות, עם העדפה ברורה למוזיקה של התקופה הרומנטית (המאה ה-19) ותחילת המאה ה-20. את המוזיקה הישראלית ייצגו שלוש יצירות: "שחורה אני ונאווה" של אלה שריף (עם הסולנית קרן הדר), ביצוע בכורה ליצירה של משה זורמן, וקונצ'רטו לכינור של נעם שריף. את שנת מהלר תחגוג התזמורת עם סימפוניית הענק מס' 2 ("התחייה"), שתבוצע כזכור גם בתזמורת ראשל"צ וגם בפילהרמונית. בחיפה ינצח על היצירה נעם שריף. בקונצרט זה יבוצע גם הקונצ'רטו מס' 4 של בטהובן לפסנתר, מה שיהפוך את הערב לאירוע מוזיקלי חגיגי במיוחד.

שורה תחתונה:

התזמורת הסימפונית היחידה של אזור הצפון מציעה רפרטואר מגוון ומבצעים איכותיים, וניכר המאמץ שהיא עושה לפנות לטעמים ולקהלים שונים - כולל סדרת הג'אז, שהיא ייחודית.

מחירים:

החל מ-560 שקל לסדרת מוצ"ש במרכז קריגר (5 קונצרטים) ועד 1,490 שקל לסדרה הקלאסית באודיטוריום חיפה (10 קונצרטים). על כך יש הנחות לזכאים.

אתר התזמורת: www.haifasymphony.co.il

התזמורת הסימפונית ירושלים

ממהלר ועד ברזיל

התזמורת הסימפונית ירושלים פועלת תחת הנהלה חדשה בראשות יאיר שטרן, ובשלב זה ללא מנהל מוזיקלי אחרי פרישתו של ליאון בוטשטיין. למרות התהפוכות, היא מציעה תוכנית עשירה שמשלבת מוזיקה קלאסית מסורתית, מוזיקה אתנית, מוזיקה ווקאלית ועוד.

שמות גדולים:

גם כאן המושג "גדולים" הוא יחסי מאוד, עקב המשאבים המוגבלים שעומדים לרשות התזמורת במצבה הנוכחי. למרות זאת, יש בעונה הבאה כמה שמות מוכרים היטב: המנצחים סטיבן סלואן ודוד שטרן, הכנר מקסים ונגרוב (שיופיע הפעם כמנצח), והוויולנית טבאה צימרמן, שנחשבת לאחת הטובות בתחומה בעולם.

הרפרטואר:

גם התזמורת הירושלמית חוגגת השנה את שנת מהלר, ומציעה ארבעה קונצרטים שמוקדשים ליצירותיו. בולט במיוחד קונצרט שיציג קטעים סימפוניים יוצאי דופן של מהלר, כולל הפרק "בלומינה" (Blumine) ושני פרקים מסימפוניה מס' 10, שאותה הותיר לא גמורה.

השנה יבוצעו בתזמורת מגוון יצירות ישראליות, במטרה מוצהרת לקדם מלחינים ישראלים. עוד מעניין קונצרט בדצמבר הקרוב, שעליו תנצח הברזילאית ליג'יה אמאדו. התוכנית תכלול יצירות קלאסיות של מלחינים ברזילאיים.

בעונה הבאה תמשיך הסדרה הווקאלית, שבה החדש והמסקרן מתחבק עם השחוק לעייפה. לקטגוריית ה"שחוק לעייפה" שייכים הרקוויאם של ורדי והרקוויאם הגרמני של ברהמס. התוכניות המסקרנות הן האורטוריה היפה "ישראל במצרים" של הנדל, והפקה בימתית של האופרטה "העטלף" של יוהאן שטראוס - בעברית.

סדרה מושכת במיוחד בעונה הבאה היא "מוזיקה חובקת עולם", שבה יבוצעו ארבעה קונצרטים בניצוחו של ליאון בוטשטיין. בתוארו החדש כ"מנצח אורח בר-כבוד" ינצח בוטשטיין על רפרטואר יצירתי ומלא הפתעות, שרובו מוזיקה מהמאה ה-19 וראשית המאה ה-20. בסדרה שילוב מרשים של יצירות מאת גלזונוב, רחמנינוב, סזאר פרנק, ליאונרד ברנשטיין ואחרים. אם כל תוכניות הקונצרטים בארץ היו כמו הסדרה הזו, מצבנו היה טוב.

שורה תחתונה:

למרות שהתזמורת נמצאת בתקופת מעבר, היא הצליחה להרים עונה יפה מאוד. כדאי לשים לב במיוחד לסדרה של בוטשטיין, שמוכיחה שאפשר לחרוג מהבנאליה ועדיין להשמיע מוזיקה יפה.

מחירים:

הזול ביותר הוא מנוי תלמיד לשישה קונצרטים, שעלותו 120 שקל. היקר ביותר הוא מנוי ל-13 קונצרטים ביציע, שעלותו 1,400 שקל.

אתר התזמורת: www.jso.co.il