מכון היצוא: ירידה של 6% בייצוא לאיחוד האירופי במארס-אפריל

הסתכם בממוצע ב-973 מיליון דולר לחודש, לעומת ממוצע חודשי של למעלה ממיליארד דולר בינואר-פברואר ■ זוהי הירידה הדו-חודשית הראשונה מתחילת ההתאוששות בייצוא לאיחוד האירופי באפריל-מאי 2009‏

סימנים ראשונים להשלכות משבר האירו על הייצוא לאיחוד האירופי. עפ"י ניתוח של מכון הייצוא לנתונים של הלמ"ס, נרשמה ירידה של 6% בייצוא לאיחוד האירופי בחודשים מארס-אפריל 2010.

‏מניתוח נתוני ייצוא, מנוכי עונתיות בחודשים מארס-אפריל, עולה כי בעוד שייצוא הסחורות ללא יהלומים לאסיה ולארה"ב עלה, חלה ירידה של 6% בייצוא לאיחוד האירופי שהסתכם בממוצע ב-973 מיליון דולר לחודש, לעומת ממוצע חודשי של למעלה ממיליארד דולר בחודשים ינואר-פברואר 2010. ‏

זוהי הירידה הדו-חודשית הראשונה שנרשמה מאז תחילת ההתאוששות בייצוא לאיחוד האירופי בחודשים אפריל-מאי 2009. כך מסר אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא, בהתבסס על ניתוח היחידה הכלכלית במכון.

‏לדברי חפץ, נתונים אלה מהווים אינדיקציה ראשונית להשלכות המשבר על הייצוא הישראלי לאיחוד האירופי. עוד לדבריו, למרות העובדה שמשלוחי הייצוא בהווה הם פועל יוצא של הסכמים שנחתמו בעבר, ההערכה במכון הייצוא היא שהתחזקות המשמעותית של השקל מול האירו וההאטה המשמעותית בפעילות הכלכלית באירופה יתנו את אותותיהם על היקפי הייצוא לאיחוד האירופי בחודשים הבאים ובעיקר במהלך 2011.‏

גידול בייצוא לארה"ב

במכון הייצוא מציינים כי יצוא הסחורות הממוצע ללא יהלומים לארה"ב בחודשים מארס-אפריל 2010 הסתכם בכמיליארד דולר, גידול של 12% לעומת ממוצע חודשים ינואר-פברואר 2010 בהם הסתכם הייצוא ב-966 מיליון דולר.

‏הייצוא לאסיה בחודשים מארס-אפריל עלה ב-15% והגיע ל-820 מיליון דולר בממוצע חודשי, לעומת 714 מיליון דולר בחודשים ינואר-פברואר 2010, ו-90 מיליון דולר בנובמבר-דצמבר 2009. העלייה בייצוא לאסיה הסתכמה ב-83% לעומת ממוצע החודשים מארס- אפריל 2009.

‏עוד מסר חפץ כי מסקר שערך מכון הייצוא בין 90 יצואנים המייצאים לאיחוד האירופי התברר כי כ-50% מהיצואנים שוקלים שווקים חלופיים לאיחוד האירופי, מתוכם 31% ציינו את ארה"ב, 28% ציינו את המזרח הרחוק, 9% ציינו את אמריקה הלטינית ו-13% ציינו את מזרח אירופה ומדינות ברית המועצות לשעבר.