תפנית שלילית לפנינו? מדד אמון הצרכנים ירד במאי ל-93.9 נקודות

ירידה נוספת בכוונות קניית מוצרים בני-קיימא ■ להורדת חוברת המדד

האם לאחר שנה של אופטימיות גואה מבצעים עתה משקי הבית בישראל תפנית אל עבר הקוטב הפסימי? מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, ירד במאי 2010 ב-5.2 נקודות ל-93.9 נקודות (1996 = 100), בהמשך לירידה של 4.2 נקודות באפריל ועלייה של 1.8 נקודות במארס.

הירידה במדדי מאי ואפריל משקפת את הדאגה הגוברת בציבור מפני הרעה במצב הכלכלי בעקבות המשבר התקציבי והפיננסי באירופה, החשש ממיתון גלובלי נוסף וחוסר היציבות בשווקים הפיננסיים. נציין, כי סקר המדד נערך קודם לאירועי המשט לעזה.

באשר לעוצמת ההאטה הצפויה בהתרחבות הצריכה הפרטית, הרי שזו תלויה במגמות שיאפיינו את החודשים הבאים. אם יימשכו המגמות של אפריל-מאי, הרי שההאטה בביקושי משקי הבית תהיה משמעותית לקראת סוף השנה.

סקר המדד, בעריכת מכון סמית, מגלה ירידה שלישית ברציפות בשיעור הנכונות לרכוש מוצרים בני-קיימא לרמה של 28.7% מכלל המשיבים. מאי הוא החודש הראשון מאז אוקטובר 2009 בו נופל שיעור המשיבים הנכונים לרכוש מוצרים כאלו אל מתחת לרף של 30% מהמשיבים.

התמונה הכללית המתקבלת מממצאי מדד מאי מצביעה, כאמור, על עלייה בפסימיות וירידה באמון הצרכנים. עם זאת, כדאי להדגיש שאין מדובר, לפחות לעת עתה, בקריסה של מדד אמון הצרכנים כפי שאירע בסוף 2008.

להורדת חוברת המדד