עובדה יפסיק לפעול כשדה אלטרנטיבי לשעת חירום

החל מסוף החודש ■ כך עולה ממכתב שהפיץ באחרונה מנכ"ל רשות התעופה האזרחית גיורא רום למנהלי חברות התעופה הישראליות והזרות

החל מסוף חודש יוני תופסק פעילותו של שדה התעופה עובדה שבנגב כשדה תעופה אלטרנטיבי לנחיתת מטוסים בשעת חירום. כך עולה ממכתב שהפיץ באחרונה מנכ"ל רשות התעופה האזרחית גיורא רום למנהלי חברות התעופה הישראליות והזרות.

המשמעות בפועל: עם כניסת ההנחייה לתוקף לא יהיה בתחומי מדינת ישראל שדה תעופה אלטרנטיבי לנתב"ג. שדה תעופה אלטרנטיבי משמש לנחיתת מטוסים כאשר תנאי מזג האוויר אינם מאפשרים נחיתה בשדה התעופה המקורי, או במקרים בהם לא ניתן לנחות בשדה המקורי עקב תקלות דוגמת מטוס שניתקע על המסלול.

על פי חוקי התעופה מחוייב כל מטוס לדווח עם יציאתו מנמל המקור באיזה שדה תעופה אלטרנטיבי הוא מתעתד לנחות במקרה חירום, ולהצטייד בכמות דלק נוספת שתאפשר לו לטוס לשדה התעופה האלטרנטיבי, ושם לנחות.

ההצטידות בכמות דלק נוספת מגדילה את משקלו של המטוס ועשוייה, במקרים מסויימים, להצריך הפחתה מראש במספר הנוסעים על המטוס. החברות הישראליות, וחלק מהחברות הזרות ציינו עד כה את עובדה כשדה תעופה אלטרנטיבי. חברות אחרות דוגמת לופטהנזה הכריזה מראש על עמאן בירדן כעל שדה תעופה אלטרנטיבי.

ל"גלובס" נודע כי רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה מנסות לקדם את הפיכת שדה התעופה בנבטים לשדה התעופה האלטרנטיבי בישראל אולם עד כה לא הצליחו הרשויות להגיע להבנה עם חיל האוויר בנושא זה.יצויין כי היום מתחיל פרויקט שיפוץ המסלולים בנתב"ג , במהלכו ייסגר אחד משני המסלולים להמראות ונחיתות לתקופה של כשנתיים, וכלל הפעילות האווירית תתבצע במסלול אחד, עובדה העשוייה, תיאורטית, להגדיל את הצורך בשדה תעופה אלטרנטיבי שכן לכאורה, בכל מקרה של תקלה במטוס על מסלול ההמראה תעצר תנועת המטוסים בנתב"ג.

בתגובה להודעה טוענים בהנהלת יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) כי החלטתו של רום אינה חוקית ואינה עומדת בהוראות הבטיחות של יאטא. במכתב שהועבר לרום ממטה יאטא בג'נבה נכתב כי המהלך עליו החליט רום נוגד גם את תקנון הבטיחות של יאט"א, שמיהרה לשגר מכתב חתום מז'נבה ובו בקשה לשקול שנית את ההחלטה לסגור את נמל עובדה בנימוק כי הוא נמל עובדה הוא חיוני למעבר לנגישות הנוסעים לת"א וסגירתו תצריך את חברות התעופה לשאת דלק במשקל של 550 ק"ג.

שדה התעופה עובדה ששימש עד כה גם כשדה להמראות ונחיתות של מטוסי סילון גדולים (757) נסגר באחרונה גם להמראות ונחיתות של מטוסים אלה מאחר ואינו עומד בתקני כיבוי האש להמראות ונחיתות מטוסים כאלה.

בשנים האחרונות הגיעו מעת לעת לעובדה מטוסים כאלה שהביאו תיירים ישירות מאירופה. במקרים אלה נהגה רשות שדות התעופה לתגבר את צוות הכיבוי בעובדה אולם החל מחודש אפריל האחרון החליטה רש"ת שלא להמשיך ותגבר את מערך כיבוי האש, ובכך בפועל הופסקה הפעילות הזו.