לינדנשטראוס ינסה להכפיף את קק"ל לביקורת המדינה

החלטת המבקר התקבלה בהמשך לתחקירים ב"גלובס", ועל רקע ניסיונו של המבקר לבדוק את פרשת ביתו הפרטי של שר החקלאות שלום שמחון, שם ביצעה קק"ל עבודת תשתית פרטית עבור השר

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס הודיע כי בכוונתו להחיל את ביקורת מבקר המדינה על הקרן הקיימת לישראל.

קק"ל מאוגדת כחברה פרטית בע"מ, בשליטת ההסתדרות הציונית והסוכנות כמייצגי העם היהודי ("המוסדות הלאומיים"). עד כה קק"ל לא היתה כפופה לביקורת המבקר, למעט בתחום הרישוי של אגף הייעור. קק"ל מחזיקה עבור המדינה בשטח של 2.56 מיליון דונם - 13% מקרקעות מינהל מקרקעי ישראל.

הכתבה המלאה תתפרסם ביום א' הקרוב במוסף "גלובס נדל"ן".

החלטת המבקר התקבלה בהמשך לתחקירים ב"גלובס", ועל רקע ניסיונו של המבקר לבדוק את פרשת ביתו הפרטי של שר החקלאות שלום שמחון, שם ביצעה קק"ל עבודת תשתית פרטית עבור שמחון.

פרשה זו, בין השאר בגלל קושי באיסוף מלא של העובדות בקק"ל, לא נכנסה בסופו של דבר לדו"ח המבקר האחרון, שמתח ביקורת על שמחון בנושא ניגוד העניינים שלו ב"רפורמת הביצים", שלפיה יוקמו לולים תעשייתיים גדולים בגליל - בין השאר על חשבון יערות, חורש ומטעים.

משרד החקלאות משתמש בקק"ל לעקיפת חוק חובת מכרזים על-ידי כך שהמשרד מוסר לקק"ל, ללא מכרזים, עבודות תשתית בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה, וקק"ל מפעילה קבלני משנה.

ברקע החלטתו של המבקר מצויה גם העובדה ששמחון הוא המועמד לתפקיד יו"ר קק"ל.

ממשרד המבקר נמסר: "במשרד מבקר המדינה יתקיים בקרוב דיון מיוחד על החלת הביקורת על קק"ל. זאת בין השאר לאחר שהגיעו אלינו כמה פניות בנושא".

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, אמר בתגובה: "אני מברך על המגמה של המבקר ומציע שהביקורת תהיה גם על הסוכנות".