רוב בוועדת הכנסת לשלילת זכויות חברת הכנסת חנין זועבי

זאת לאור הסיוע שהעניקה לכאורה למשט לעזה ■ הוועדה תקרא לחקירת מקבלי ההחלטות ולהקמת ועדת חקירה פנימית בראשות מבקר המדינה ■ ח"כ מיכאל בן-ארי פתח שמפניה בתום הדיון ■ ח"כ דב חנין: "יש כאן ניסיון להשתקה"

מספר ימים לאחר הדיון הסוער בכנסת שכמעט הגיעה לכדי הרמת ידיים בכנסת אודות המשט לעזה, התכנסה היום (ב') ועדת הכנסת לדון בהסרת החסינות של חברת הכנסת חנין זועבי, זאת לאור הסיוע שהעניקה לכאורה למשט לעזה.

ברוב של שבעה בעד מול מתנגד אחד יישללו 3 זכויות יתר המוקנות לחברת הכנסת מחוק החסינות. הצעת החוק של ח"כ מיכאל בן-ארי תעלה לדיון במליאת הכנסת וככל הנראה תעמוד גם למבחן בג"ץ. ח"כ בן-ארי פתח בקבוק שמפניה בתום הדיון. הוועדה תקרא לחקירת מקבלי ההחלטות והקמת ועדת חקירה פנימית בראשות מבקר המדינה.

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש) תקף בחריפות את אופן ניהול הדיון בעניין חברי הכנסת הערבים בוועדת הכנסת. לדבריו: "גם במשפט שדה ישנה הפרדה בין תפקיד השופט לתפקיד הקטגור. אך בוועדה לקח על עצמו ח"כ יריב לוין את שני התפקידים והוא ממלא בהזדהות גמורה את תפקיד הקטגור וגם את תפקיד היו"ר. שאלותיי הלגיטימיות בעניין זה לא נענות ותגובתו היחידה של היו"ר הייתה להוציא אותי מהדיון פעם אחר פעם. ניסיון כזה להשתקה לא מרפה את חומרת העניין".

"אני קורא להפסיק את הדיונים בוועדת הכנסת ולבחון את כל אופן התייחסות הכנסת לחברי הכנסת הערבים בימים מסוכנים אלה של התלהמות והסתה".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) האשים את זועבי כי עלתה בכוונה תחילה על האוניה היחידה שהתעמתה עם כוחות צה"ל, ודרש לבדוק את הקשר בין הממנים את האוניה לבין זועבי.

במהלך הדיון אמרה ח"כ שמאלוב ברקוביץ' (קדימה): "גב' חנין זועבי לא באה לוועדת הכנסת לדיון העוסק בעיניינה, והעדיפה לשלוח במקומה כמה דמויות מוכרות בתור 'עורכי דין' - כמו דב חנין, אילן גילאון, ניצן הורוביץ ואחרים. לשמחתנו גם בתחום עריכת דין הם לא מצטיינים".

ח"כ שמאלוב ברקוביץ המשיכה ואמרה כי: "העברתי לפני כשבוע פנייה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שיבחן את האפשרויות העומדות בפניו על מנת להביא לשלילת זכויותייה, שלילת חסינותה והעמדה לדין."

בעניין חברי הכנסת הערבים שנסעו ללוב, אמרה ח"כ שמאלוב ברקוביץ': "ייתכן כי חברי הכנסת יצאו בכלל להכשרה בחינוך מיני, כי על פי הפרסומים, קדאפי אמר לח"כים הערבים כי הפצצת אטום הכי גדולה היא לעשות יותר ילדים... "

לבסוף, אמרה ח"כ שמאלוב ברקוביץ': "אני מבקשת את הוועדה הנכבדת לחקור האם העובדה שלוב סיפקה את מטוסו הפרטי של קדאפי, אינה מצביעה על עבירה על החוק. במידה שיסתבר כי חברת הכנסת ביצעה עבירה פלילית, אני מצפה מהוועדה להביא לשלילת חסינותה, או פשוט להוציא את מפלגתה אל מחוץ לחוק".

בראיון לתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל, אמר יריב לוין, יו"ר הוועדה: "זועבי בגדה במדינת ישראל - יש להעמידה לדין".

ביום ד' האחרון נשאה ח"כ זועבי שהשתתפה במשט נאום בכנסת בו אמרה "בעיני זו מצווה פוליטית מוסרית. אני אגיד כל מילה שאני רוצה להגיד. זו קריאה לעזור ל-1.5 מיליון איש. המצור הוא לא חוקי לא אנושי ולא לגיטימי. כל פוליטיקאי שיש לו עמדה מוסרית מתנגד למצור".

במהלך הדיון היו הפרעות רבות ויו"ר הכנסת הוציא מהמליאה חברי כנסת רבים אשר הפריעו לדיון התקין. בנוסף, ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר עם סיום דבריה של זועבי: "אני מציע לבדוק שאין עליה סכין". בין זועבי לחסון התפתחה תגרה ואנשי ביטחון נאלצו להפריד ביניהם. לפני כן, ח"כ אנסטסיה מיכאלי רדפה אחרי זועבי וניסתה למנוע ממנה לנאום. ח"כ מירי רגב קיללה אותה טרם דבריה.

כזכור, רק אתמול (א') דנה ועדת השרים לענייני חקיקה ב"חוק זועבי" שיזם ח"כ דני דנון (ליכוד). לפי ההצעה, הכנסת תוכל להדיח חבר כנסת מכהן, אם יפנו בבקשה שכזו שליש מחברי הכנסת והיא תאושר על ידי 80 ח"כים לפחות. הוועדה החליטה בסופו של דבר להעביר את הנושא לדיון בהנהלת הקואליציה.

"הדרישה של יו"ר הוועדה בשם סיעת קדימה היא פוליטית"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, האשים את חסון כי הדיון בוועדה נועד אך ורק כדי לנגח את מקבלי ההחלטות. "ברור כשמש שהדרישה של יו"ר הוועדה בשם סיעת קדימה היא פוליטית. אתם מחפשים את ראשם של ראש הממשלה שר הביטחון וכל מי שהיה קשור באירוע, אתם יודעים טוב מאוד שאנחנו נמצאים בשיאו של מאבק, מדובר באירוע מתגלגל מרמרה היא פיגוע טרור, אני תוהה אם מבקר המדינה היה מבקש מחיילי צהל לחקור אירועי טרור אחרים", אמר. "זוהי ישיבה פוליטית ואני מצטער שהמבקר משתתף בה", הוסיף.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יואל חסון: "לפעמים ביקורת מיידית ודחופה היא נדרשת, כאשר אין החלטה אחרת על בדיקה. מבקר המדינה הוא מוסד ביקורת ראוי שבא כדי לשפר ולייעל. המבקר זה לא עונש וביקורת אינה קנס. חשוב להדגיש, שבדיקה פנימית אף עשויה להוריד את המתח ואת הלחץ הבינלאומי. אם יש צורך שנבחרי ציבור ייחקרו כדי למנוע מצב שחיילי צה"ל ייחקרו - אזי זהו מחיר שראוי שנשלם.

ח"כ חסון הוסיף: "אנחנו מתחילים תהליך שלא יסתיים היום, שבו הכנסת מובילה מהלך של בדיקה".

מבקר המדינה ציין כי הממשלה צריכה להפעיל את שיקול דעתה, צריך לאפשר לממשלה תוך כמה ימים להשליםאת עמדתה בנושא זה ולחדש את הדין לגבי מהות הגוף שצריך לבדוק. אם תבקשו שאחקור, אשקול את הדבר.