דרום קוריאה נלחמת בתנודתיות - מגבילה עסקאות מט"ח

בכדי לרסן את החובות הזרים קצרי המועד, הודיעו היום הרשויות בסיאול על הגבלת עסקאות המט"ח של הבנקים ■ "המטרה היא להפחית את התנודתיות של תנועות ההון שמהוות סיכון מערכתי במדינה"

דרום קוריאה הכריזה היום (א'), כפי שהיה צפוי זמן רב, על הגבלת עסקאות מט"ח של הבנקים, במטרה לרסן את החובות הזרים קצרי המועד ואת תנועות ההון התנודתיות שמסכנות את היצואנית התשיעית בגודלה בעולם.

הרשויות בסיאול, שנתקפו בהלה לנוכח התנודות החדות בשער הוון הקוריאני במהלך משבר החובות האחרון של אירופה, אותתו לשוקי ההון במשך כמה שבועות על כוונתן לפעול כדי לייצב את המטבע ולרסן את ההלוואות במט"ח.

התקנות החדשות מגבילות את יכולתם של הבנקים ומוסדות פיננסיים אחרים להיכנס לפוזיציות בחוזי מט"ח עתידיים, בעסקאות המרה של מטבעות בחו"ל ובחוזים עתידיים חסומים.

"מטרת האמצעים הללו היא להפחית את התנודתיות של תנועות ההון שמהוות סיכון מערכתי במדינה, ולא להניע את שער החליפין של המטבע לכיוון מסוים", מסרו משרד האוצר הקוריאני, שני גופי פיקוח והבנק המרכזי בהודעה משותפת.

"מערך של כלי אבטחה"

בהודעה נאמר עוד, ש"המדינה צריכה להכין 'מערך מינימלי של כלי אבטחה' שמשקף במלואו את מאפייניה המיוחדים, כמו התנודתיות הגבוהה של תנועות ההון". עוד נאמר שהצעדים החדשים משקפים גם מגמה עולמית להידוק הפיקוח על פעילות הבנקים.

ההגבלות, שייכנסו לתוקף כנראה רק באוקטובר, יחולו על בנקים מקומיים וזרים, אך מהנתונים הרשמיים עולה שהן ישפיעו מיידית בעיקר על פעילות הבנקים הזרים בקוריאה.

ההגבלה העיקרית היא שהעסקאות בחוזים עתידיים ובנגזרים לא יעלו על 50% מההון העצמי (הון המניות) של המוסדות הפיננסיים. המגבלה לבנקים זרים הועמדה על 250% מההון שלהם, מפני שהוא נמוך יחסית ועומד בממוצע על 1/30 מההון שמחזיקים המוסדות הקוריאניים.

על פי הנתונים הממשלתיים, פוזיציות המט"ח של הבנקים הזרים מהוות קצת מעל 300% מההון שלהם, ואילו החשיפה של המוסדות המקומיים עומדת על 16.5% בלבד מההון שלהם.

לבנקים ניתנה אורכה של עד שנתיים לציית לתקנות החדשות במלואן, מסרו הרשויות, כדי להרגיע את החששות שהתקנות החדשות יובילו לגידול בתנודתיות במקום להיפך, כי המוסדות יצטרכו להסתגל אליהן במהירות.

בניסיון נוסף להרגיע את השווקים מסרו הרשויות שהן יהיו מוכנות לעזור אם ההגבלות החדשות יובילו לתנודתיות מוגברת בטווח הקצר.

ציפיה להודעה

הוון הקוריאני נחלש בשבוע שעבר בציפייה להודעה על ההגבלות, אך המסחר בו נסגר ביום ו' בעלייה ל 0.4%, בסימן לכך שהמשקיעים כבר הסתגלו לחדשות.

הרשויות אמרו שכלכלת דרום קוריאה חשופה יותר לתנודות שוק מאשר כלכלות דומות אחרות, בגלל חובות חוץ גבוהים בטווח הקצר. החובות הללו מגיעים ל-60% מיתרות המט"ח במדינה - שיעור כמעט כפול ביחס לאינדונזיה או מלזיה - והם משקפים בעיקר חוסר איזון בשוק העתידי, שנובע ממכירות דולרים מוגברות על ידי מספנות ויצואנים גדולים אחרים.