פרשת התלמידות מעמנואל: ההורים עשויים להישלח למאסר

בג"ץ: הורים לילדות מביה"ס "בית יעקב", שלא יעבירו עד מחר התחייבות למלא את פסק הדין המורה לאחד בין מגמת הילדות האשכנזיות לבין הילדות יוצאות עדות המזרח - יישלחו למאסר למשך שבועיים בגין ביזיון בית המשפט

הורים לילדות מבית-הספר "בית יעקב" ביישוב עמנואל, שלא יעבירו עד מחר (ד') לבית המשפט העליון כתב התחייבות למלא אחר הוראות פסק הדין מחודש אוגוסט 2009, שבו הורה בג"ץ לאחד בין מגמת הילדות האשכנזיות לבין הילדות יוצאות עדות המזרח - יישלחו למאסר למשך שבועיים החל ממחרתיים - כך החליטו אחר-הצהריים (ג') שופטי בג"ץ אדמונד לוי, עדנה ארבל וחנן מלצר, בעקבות הדיון הבוקר בבקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט שהתקיים בבית המשפט העליון.

עוד קבעו השופטים כי אם ההפרה תימשך - ישקול משרד החינוך לבטל את התמיכה הכספית הניתנת לכלל מוסדות "מרכז החינוך העצמאי" של יהדות התורה.

בהחלטה קודמת שקיבלו השופטים, נקבע כי על ההורים הכלולים ברשימה שצורפה להחלטה, ושנותרה חסויה, להצהיר על מחויבותם למלא אחר פסק הדין, ועוד נקבע כי בגין כל יום שבו לא ימלאו אחר ההוראות, ישלם כל הורה קנס בסך של 400 שקל ליום.

ואולם, עד עתה לא פעלה המדינה לגביית הקנסות הללו, לא בדרך של אכיפה ולא בדרך של צווי מאסר.

ההורים הודיעו הבוקר לבית המשפט כי פסק הדין לא אושר על-ידי הסמכות הדתית שלה הם נשמעים, דבר שעורר את זעמו של השופט אדמונד לוי.

"עומדים אנו במצב של הפרה נמשכת של פסק הדין מצד ההורים", כתבו השופטים בהחלטתם. "אין צורך לומר כי פסק דיננו איננו כפוף, או מותנה, באישור של גורם חיצוני כלשהו. אמצעי האכיפה שהפעלנו עד כה לא הביאו למימוש פסק הדין, ולפיכך הננו נדרשים לכפות את פסק הדין גם בדרך של צווי מאסר".

מלבד ההודעה להורים על שליחתם למאסר אם לא יודיעו על נכונותם למלא אחר פסק הדין, קבעו השופטים כי גם מורות בית-הספר כפופות להנחיות בית המשפט, וכי המדינה תיערך לגביית כל הקנסות שהוטלו עד עתה על מרכז החינוך העצמאי ועל ההורים.

עוד נקבע כי משרד החינוך והמועצה המקומית עמנואל ישקלו את התניית המשך התמיכה הכספית הניתנת למוסדות המאוגדים במסגרת מרכז החינוך העצמאי או קשורים אליו - בקיום פסק הדין.