היצוא הטורקי ירוויח כ-30 מיליון דולר ממכרז הליסינג של צה"ל

במסגרת מכרז הליסינג צה"ל צפוי להצטייד בכ-4,000-4,500 רכבי יונדאי, רובם מתוצרת טורקיה ■ גורם ביטחוני: לא נחרים את כלי הרכב תוצרת טורקיה כדי "לא לחמם עוד יותר את מערכת היחסים המתוחה"

מבדיקת "גלובס" עולה כי עיקר רכבי הליסינג, שיסופקו לקצינים בדרגת סגן אלוף (כ-3,000 כלי רכב) הם מדגם יונדאי "אקסנט" שמיוצרת במפעל "איזמיט" של יונדאי במערב טורקיה. שווי כלי הרכב לייצוא, לפני מיסים, מוערך בכ-22-25 מיליון דולר.

גם הזוכה המרכזית במכרז רכבי הרס"נים, יונדאי I20, תגיע בקרוב מהמפעל של יונדאי בטורקיה, שאליו הועבר לאחרונה הייצור מהודו בעקבות תנאי המס הנוחים בטורקיה.

העיתונות הטורקית מסרה החודש כי פס הייצור החדש הוקם בהשקעה של כ-75 מיליון דולר והוא יעסיק כ-1,000 עובדים. עיקר כלי הרכב מיועדים לייצוא לאירופה. ההיקף הכספי של כלי הרכב מסוג זה, שיסופקו לצה"ל, הוא כ-6-8 מיליון דולר לפני מסים אם ייתכן שלפחות כלי הרכב יהיו עדיין מהמלאי, שיוצר בהודו.

מקור מקורב לצה"ל העריך כי למרות הייצוגיות של רכבי הקצינים, מערכת הביטחון לא תחרים בגלוי את כלי הרכב הללו בשל מוצאם הטורקי כדי "לא לחמם עוד יותר את מערכת היחסים עם טורקיה".