גיא-רון: אם חוק שאמה יעבור - אשקול להתמודד לראש ועד מחוז ת"א

‎‎החוק, שאושר אמש לקריאה ראשונה, מגדיל את כוחו של מחוז ת"א במוסדות הלשכה‏ ■ כיום עומד עו"ד דורון ברזילי בראש ועד מחוז ת"א ■ ראש הלשכה, יורי גיא-רון: "אוכל לנצח את ברזילי במחוז - ולשלוט על הלשכה דרך המחוז"

‎‎‏"אם חוק שאמה יעבור - אשקול להתמודד על ראשות ועד מחוז תל-אביב" - כך אומר ל"גלובס" ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, בעקבות החלטת ועדת החוקה של הכנסת אתמול (ג') לאשר לקריאה ראשונה את הצעת החוק לשינוי מבנה מוסדות הלשכה ולמתן ייצוג למחוזות בגופים הארציים בלשכה לפי גודלם.

הצעת החוק, אם תתקבל, תעביר את כוח השליטה במוסדות המרכזיים של הלשכה לידי ועד מחוז תל-אביב, שבו רשומים 30 אלף מתוך 46 אלף עורכי הדין בישראל.

‏גיא-רון טרם הודיע אם בכוונתו להתמודד על קדנציה נוספת בראשות לשכת עורכי הדין, בבחירות למוסדות הלשכה שיתקיימו ביולי 2011. בשיחה עם "גלובס" אמר גיא-רון כי טרם קיבל החלטה בנושא, ואולם אם יתקבל החוק, שיעביר את השליטה במוסדות הלשכה לידי ועד מחוז תל-אביב - הוא אינו שולל את האפשרות שיתמודד על ראשות ועד המחוז, שבראשו מכהן כיום עו"ד דורון ברזילי.

"ברזילי התמודד מטעמי בבחירות ב-2007", אמר גיא-רון. "אוכל לנצח אותו במחוז, ולשלוט על הלשכה דרך המחוז".

‏‎‎‏"פגיעה בפריפריה"

‏‎‎עם זאת, גיא-רון נותר איתן בהתנגדותו לחוק לשינוי הרכב מוסדות הלשכה המרכזיים - המועצה הארצית (הגוף המחוקק) והוועד המרכזי (הגוף המבצע), שאותו יזם ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), ולדבריו מדובר בחוק שיסב נזק ללשכה.

יובהר כי בישיבת ועדת החוקה אתמול גיא-רון לא אמר כי אם יתקבל החוק - המשמעות היא שמשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, שאחד ממייסדיו הוא שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, יקבע מי יהיו נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

כמו כן, יובהר כי גיא-רון אף לא נקב בביטוי "מדינת תל-אביב" כדי לתאר את הכוח המוגזם שיהיה למחוז תל-אביב בלשכה לעומת יתר מחוזות הפריפריה - את הביטוי הזה השמיע עו"ד דני אליגון, ראש ועד מחוז דרום, שהשתתף בדיון.

גם בנייר עמדה שהעביר אליגון לוועדה צוין כי "משמעות הצעת החוק היא דחיקת מעמדם של עורכי הדין מאזורי הפריפריה והעברת כל מוקד ההשפעה לנציגי עורכי הדין מאזור תל-אביב והמרכז, היא 'מדינת תל-אביב'".

עם זאת, גיא-רון אמר כי בהצעת החוק גלומה פגיעה בפריפריה וסיכון שזו תנותק מהמוסדות הארציים של הלשכה.

ייצוג דמוקרטי

‏‎‎אחד הטיעונים שהשמיע ראש הלשכה במהלך הדיון הסוער בוועדת החוקה אתמול, היה כי הצעת החוק הזו גובשה מבלי להיוועץ עם ראשי הלשכה ולשמוע את עמדתם.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), הרים את הכפפה - והבטיח כי לאחר שהצעת החוק תאושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, במסגרת דיוני ההכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדה, הוא ייפגש עם נציגי הלשכה - ראש הלשכה ונציגי המחוזות - ויאזין למכלול הטענות שלהם בנוגע להצעת החוק.

"ממה ששמעתי אתמול", אומר ח"כ רותם ל"גלובס", "אין לאנשי הלשכה טענות מהותיות נגד הצעת החוק, אלא רק על כך שלא דיברו איתם. אני לא חייב להיוועץ עמם, אבל אשב איתם כדי לשמוע את דעותיהם. אני אוהב לשמוע דעות של אחרים, כדי שהחקיקה תהיה חקיקה טובה. כל עוד לא שמעתי טענות רציניות מצידם - לדעתי מבחינה דמוקרטית הייצוג בלשכה צריך להיות לפי גודל המחוז".

לדברי רותם, "לטענות בדבר פגיעה בפריפריה אין כל בסיס או יסוד. הלשכה לא דואגת לתושבים בפריפריה וגם לא לעורכי הדין שם. אני מסכים שצריך ייצוג נפרד לעורכי דין צעירים, כי יש להם בעיות ייחודיות כמו שכר הוגן ושעות נוספות, והלשכה לא עוסקת בזה. גם הטענה שמשרדו של נאמן ישפיע על בחירת נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים היא טענת הבל, משום שאם ישתתפו אלפי עורכי דין בבחירות, לא תהיה למשרד כזה או אחר שום השפעה. נאמן, בתפקידו כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, עד היום נמנע מלהציע מועמדים משלו, הוא שומר על מרחק".