עו"ד חיים משגב: "הסיכוי של נאשם לצאת מביהמ"ש בראש מורם שואף לאפס"

משגב, מבכירי הפרקליטים הפליליים, על מאבטח הרמטכ"ל ארז אפרתי: "הוא מקסים בצורה בלתי רגילה" ■ על לקוחו שי סימון, שהורשע בהריגת מיטל אהרונסון בתאונת פגע-וברח: "לדעתי השופט טעה. זה אחד הכישלונות הכי צורבים שלי"

"יש פרשייה שמאוד-מאוד כואבת לי - המשפט בנוגע לתאונת הדרכים שבה נהרגה מיטל אהרונסון. המשפט התנהל סביב הספק מי נהג ברכב. ייצגתי את החשוד שי סימון. החשוד האחר, שלום ימיני, בעל עבר פלילי, ישב על הריגה. אבל השופט קבע שהנאשם שייצגתי היה הנהג. אני חושב שטעה" - כך מספר בראיון ל"גלובס" עו"ד ד"ר חיים משגב, מבכירי הפרקליטים הפליליים בישראל.

"אני רואה בכך את אחד הכישלונות הכי צורבים שלי, שלא באשמתי", אומר משגב. "4 עדי ראייה הצביעו על ימיני - אחד מהם בנו של דודו טופז, בחור צעיר, אמיץ, שרדף אחרי הג'יפ. יומיים לאחר מכן ראה תמונה של ימיני בטלוויזיה והתקשר למשטרה: 'זה הנהג שראיתי'. במהלך המשפט הפרקליטות מתהפכת, השופט מתהפך וקובע את מה שקובע, ומטיל לטעמי עונש מפלצתי.

"היתה רשלנות, לא היה זדון. רגע אחד של איבוד עשתונות, ולמרבה הצער בחורה נהרגת. ובגלל העליהום, והקרקס התקשורתי, והארוגנטיות של השופט שאמר 'אני אקבע מי נהג', הוא הטיל עליו, על עבירת תנועה, 20 שנות מאסר.

"אני מקווה שבית המשפט העליון יתערב. זו טראומה. כי משפט פלילי עוסק בבני אדם, ומי שאוהב את המקצוע כמוני לפעמים לא נרדם בלילות. ואין תחושה יותר איומה מהתחושה שאדם שייצגת, ואתה יודע שהוא חף מפשע - מורשע".

"ארז אפרתי מקסים"

"הייתי מאוד סקרן לגבי מאבטח הרמטכ"ל ארז אפרתי שהואשם בניסיון אונס", מספר משגב. "באבו-כביר ראיתי בחור מקסים בצורה בלתי רגילה. אני יכול להתאהב בבחור כזה. זה לא עבריין מגעיל, להקיא ממנו, שאנס את הבת שלו.

"הוא מרגיש שהוא נמצא בחלום שכל רגע יתעורר ממנו. אדם שלא רק עתידו נחרב, כל עברו נחרב - הקורסים, היחידות המובחרות, קורס קצינים - בגלל מעשה שטות שלא יכול היה להסביר לעצמו. ואני מסתכל עליו ומרגיש חסר אונים. כי אני מבין שלא אוכל לסייע הרבה לאיש הזה במצוקתו העצומה, ולא אוכל להחזיר לו את עולמו שחרב עליו.

"נכון, הוא עשה דבר איום ונורא, אבל הוא לא האנס הקלאסי. הוא אמר לי: 'אם הייתי רוצה לברוח, הייתי בורח'. אני רואה את המשפחה, את ארוסתו, ואני יכול רק לעזור לו בשוליים, להוריד סעיף. השופטים לא יאמינו למתלוננת ויאמינו לו? הסיכוי שלך לצאת מבית משפט בראש מורם גם כך שואף לאפס. אין לך ברירה, אתה חייב ללכת להסדר טיעון".

עמנואל - סוגיה ערכית

"ברגע שבג"ץ, בהרשאת אהרן ברק, פתח את שעריו בפני עותרים ציבוריים - הוא עשה את עצמו חלק מהמשחק הפוליטי והתחיל להכריע בסוגיות שאינן משפטיות ובשאלות שלא מתפקידו", אומר משגב. "שופט שנבחר בגלל כישוריו בדיני קרקעות, באים אליו בסוגיית מיהו יהודי. זה שורש הרע, מכאן החלה ההידרדרות.

"פרשת עמנואל, למשל, היא סוגיה לא פשוטה, מאחר שזו לא בדיוק אפליה בין מזרחיים ללא מזרחיים. יש כאן סוגיות ערכיות - ובא העליון ומנסה לכפות על הורים ללכת על-פי דרכו. אבל מדובר באמונה דתית, הם לא הפרו שום חוק. אז חסידות לא רוצה שילמדו אצלה כאלה תלמידים - אז היא לא רוצה, ובלבד שמקיימים את חוק חינוך חובה.

"אני מקווה שהמגמה נעצרה. יש הרבה יותר ריסון, דורית ביניש הרבה יותר שקולה ומאופקת מקודמה בתפקיד - שהיה משפטן בחסד עליון אבל מגלומן לא קטן".

"האצבע של משגב"

"בראשית שנות ה-90 עלה הרעיון ללמוד משפטים גם במכללות", מספר משגב. "הייתי חבר בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, והאצבע שלי הכריעה בעד. בבחירות ללשכה שנערכו לאחר מכן הפיצו אלפי גלויות עם ציור של אצבע - וכתבו 'האצבע של משגב'.

"הכרעתי בעד המכללות, כי חשבתי שזה לא צודק ציבורית למנוע מאנשים צעירים ללמוד מה שהם רוצים אחרי שהם נותנים 3 שנים למדינה; ושלא יכול להיות שתהיה רשימה סגורה. נכון, בקהל הגדול יש גם עורכי דין עבריינים, כאלה שניסו להבריח סמים לבתי מעצר, יש עשבים שוטים. אבל אמרתי: 'השוק יעשה את שלו'.

מכללת נתניה, שם אני מרצה, מגיעים מהצפון הרחוק, ביניהם גם לא מעט בני מיעוטים, שלא היו מגיעים אלמלא הלגיטימיות שניתנה ללימודים במכללות. באחד הסמינריונים שלי, 'צדדים לעבירה', אחד התלמידים היה ח"כ משה כחלון. גם ראש עיריית בית-שמש למד אצלי.

"בדיונים פתחתי צוהר לחוקתיות של דברים וללגיטימיות של זכויות יסוד. בעקבות השיעורים, כחלון וגדעון סער יזמו הצעת חוק שעיגנה את 'ההגנה מן הצדק' - אדם שטוען שלא יהיה צודק להמשיך במשפט נגדו.

"בעיניי, זו אחת הזכויות הכי חשובות: לשופט יש זכות לבטל כתב אישום אם נפגעו לדעתו עקרונות של צדק והגינות משפטית".

* הראיון המלא עם עו"ד ד"ר חיים משגב - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".