ביהמ"ש: תוגש לארה"ב בקשה לחיקור דין של מדענים מחברת מרק

ההחלטה התקדימית התקבלה ע"י השופטת דרורה פלפל במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת התרופות מרק בטענה כי היא הסתירה את העובדה שתרופת הויוקס עלולה לגרום להתקף לב ולשבץ

בהתבסס על החוק לעזרה משפטית בין מדינות, בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה ליועץ המשפטי לממשלה להגיש לארה"ב בקשה לחיקור דין באמצעות מערכת טלוויזיה סגורה לשני מדענים, עובדים לשעבר של חברת התרופות Merck Sharp & Dohme.

ההחלטה התקדימית התקבלה על-ידי השופטת ד"ר דרורה פלפל במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת התרופות, בטענה כי היא הסתירה את העובדה שתרופת הויוקס, המיועדת לטיפול אנטי-דלקתי, עלולה לגרום להתקף לב ולשבץ.

באמצעות עוה"ד ד"ר אבי וינרוט ואמיר לוקשינסקי -גל ממשרד י.וינרוט, טענו התובעים הייצוגיים כי הודעות דואר אלקטרוני של המדענים מוכיחות כי החברה ידעה על הסיכונים שטומנת בחובה תרופת הויוקס.

התובעים ביקשו להזמין את המדענים לעדות. המדענים מצדם סירבו למסור את עדותם, ולכן הוגשה בקשת התובעים לגבות מהם עדות בארה"ב.

החלטתה של פלפל לאשר את הבקשה נחשבת תקדימית, מכיוון שבעבר השימוש בסעיפי החוק לעזרה משפטית בין מדינות, המאפשרים הגשת בקשה לחיקור, דין נעשה בהליכים פליליים - ואילו במקרה זה מדובר בהליך אזרחי.

במסגרת ההחלטה לקבל את הבקשה לחיקור דין כתבה השופטת: "עדותם של העדים הפוטנציאליים רלוונטית לשאלות השנויות במחלוקת, וזכות הציבור לדעת כיצד שווקה התרופה בדרך ששווקה".

יצוין כי לאחר תקופת שיווק וייצור קצרה, הסירה חברת Merck Sharp & Dohme את תרופת הויוקס מהמדפים. (ת"א 2349/04).