נשיא ביה"ד הארצי סטיב אדלר מקדים את פרישתו; נילי ארד תחליפו

אדלר הקדים את פרישתו לנובמבר כדי לאפשר לארד לעמוד במגבלת החוק הנוגעת לגילה לצורך מינויה‏ לנשיאה הבאה

‎‎נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, מקדים לפרוש מתפקידו כדי לאפשר לסגניתו, השופטת נילי ארד, להתמנות לנשיאה הבאה.

אתמול (א') הודיע אדלר לשר המשפטים, יעקב נאמן, ולנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, על פרישתו מהכהונה החל מה-15 בנובמבר.

"הנני מודה על הזכות שניתנה לי לכהן משך כ-35 שנה במערכת המשפט בישראל, כשופט בית דין אזורי, כשופט ראשי של בית דין אזורי, כשופט בית הדין הארצי, כסגן נשיא בית דין הארצי וכנשיא בית הדין הארצי לעבודה", כתב אדלר במכתב הפרישה.

לאדלר ימלאו בפברואר הקרוב 70, גיל הפרישה הרשמי לשופטים, ולכן הוא יכול היה להמשיך לכהן בתפקידו עד מועד זה. אלא שהגבלה אחרת בחוק ורצונו של אדלר לאפשר לארד להתמנות במקומו גרמו לו להקדים את הפרישה ב-3 חודשים.

מדובר במגבלה הקובעת כי לתפקיד הנשיא יכול להתמנות רק מי שיוכל לכהן בתפקיד במשך 3 שנים לפחות. מכיוון שלשופטת ארד ימלאו 67 בחודש דצמבר הקרוב ,הקדים אדלר את פרישתו לנובמבר, וכך יתאפשר לארד להתמנות לנשיאה תחתיו.

‏‎‎אדלר כיהן בתפקידו כנשיא בית הדין הארצי מאז ספטמבר 1997 ופעמים רבות הופנתה כלפיו ביקורת על כך שהוא נוקט בגישה אקטיביסטית ומוביל בפסיקותיו מדיניות שיפוטית חברתית הנוטה לטובת העובדים. זאת, בניגוד לנשיא שקדם לו, השופט מנחם גולדברג ז"ל, שנהגו לייחס לו נטייה לטובת המעבידים.

סבב מינויים

‏מינוי חשוב נוסף צפוי להיות בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. הנשיאה עליה פוגל עומדת לפרוש מתפקידה, ונשיא בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, השופט מיכאל שפיצר, צפוי להתמנות לתפקיד במקומה.

במקומו של שפיצר יתמנה לנשיא בבאר-שבע השופט אילן סופר. לאור מעברו הצפוי של הנשיא שפיצר מבית הדין לעבודה בבאר-שבע לבית הדין לעבודה בתל-אביב, צפוי נשיא בית הדין לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, שהתמודד מול שפיצר על התפקיד בתל-אביב, להודיע על פרישה.‏‎‎‏

מהלך דומה בעליון?

גם בבית המשפט העליון אפשרי מהלך דומה לזה שבו נקט אדלר. בשנת 2012, במועד פרישתה של הנשיאה דורית ביניש, יחסרו לשופט אשר גרוניס מספר חודשים בודדים לפי החוק כדי שימונה לתפקיד הנשיא.

רק אם ביניש תעשה כמעשה אדלר ותקדים את פרישתה במספר חודשים - יתאפשר לשופט גרוניס להתמנות כנשיא. אם ביניש לא תקדים את פרישתה - צפויה להתמנות לתפקיד הנשיאה השופטת מרים נאור.