לין תוקף: "חוק האריזות במתכונתו הנוכחית הוא מפלצת"

נשיא איגוד לשכות המסחר: "לא ניתן למרץ הנעורים של המשרד להגנת הסביבה לקדם חוק שיהיה בכייה לדורות ויקים בישראל משטרת אריזות"

"חוק האריזות במתכונתו הנוכחית הוא מפלצת תמנון ארוך זרועות החובקת את המגזר העסקי והשוללת את חופש ההתנהלות העסקית" אמר הבוקר (ד') אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, במושב בנושא קידום חוק האריזות בישראל במסגרת ועידת הקלינטק הבינלאומית ה- 14.

"כנציגי המגזר העסקי וכאנשים פרטיים אנו מזדהים עם מטרות החוק. השמירה על איכות הסביבה, נקיונה ושמירתה בנפשנו, אולם ראוי לעשות דברים באופן הגיוני ולא לתת למרץ הנעורים של המשרד להגנת הסביבה לשפוך את התינוק עם המים.

"אני שמח לבשר כי איגוד לשכות המסחר יחד עם התאחדות התעשיינים מעוניינים בקידום חוק אריזות אבל לא כמו זה שהוגש. הולדת החוק נעשתה בחטא כשהצעת החוק טסה כמחטף לועדת הכלכלה. ככה לא עושים חקיקה! מה שהוגש היום זו מפלצת תמנון ארוך זרועות החודר למגזר העסקי ושולל את חופש הניהול העסקי".

לדברי לין, החוק במתכונתו מצטרף למגמה מדאיגה של ממשלת ישראל לייצר עומסים בלתי הגיוניים ולא מידתיים על המגזר העסקי. למגמת דיכוי זו תהיינה תוצאות חמורות בעתיד. מבחינת המגזר העסקי יש כאן צעד נוסף בהתנהלות ממשלתית בלתי נשלטת, לא מכוונת, וחסרת ראייה מרכזית.

"החוק נבנה על הקונספציה המוטעית של חוק מחזור הצמיגים. בחוק מחזור הצמיגים דורשים מהמגזר העסקי למחזר מוצרים שכבר אינם בשליטתו. אותו יבואן שמייבא צמיגים אחראי על פי החוק ללכת ולמחזר מוצר שאינו בחזקתו ושאותו מכר לפני מספר שנים. זו שגיאה. מטילים חובה אבסולוטית שלא ניתן לקיימה.

כיצד ראוי לבנות חוק אריזות נכון? לדברי לין יש להשתית את אחריות הפרדת הפסולת על הצרכנים והמגזר העסקי, ואחריות אספקת המכלים להפרדה ופינוי פסולת על הרשות המקומית, כפי שקיים כיום. לא יהיה זה נכון להסיט את חובת הרשויות המקומיות למגזר העסקי.