נכנעו לחזקיהו: ועדת השרים דחתה את חוק עמלות הבנקים

עמדת המפקח היתה כי הרפורמה בעמלות העו"ש שקבעה הוועדה הפרלמנטרית בשנת 2008 הינה מוצלחת ואין כל סיבה להתערבות בנושא ולכן אין לבטל את עמלות העו"ש

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה פעם נוספת את הצעת החוק המבטלת את העמלות על שירותים בסיסיים בחשבון העו"ש. הוועדה החליטה לקבל את עמדתו של בנק ישראל, המתנגד נחרצות להצעת החוק.

הצעת החוק של חברי הכנסת כרמל שאמה, דני דנון, פאינה קירשנבאום ואחרים, הקובעת כי יש לבטל את 13 עמלות הבסיס הנגבות כיום, עלתה שוב על שולחן הוועדה לאחר שלפני ארבעה חודשים התנגדו השרים להצעה והנחו את המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו לנסות לקדם את הנושא בהידברות, ולא באמצעות חקיקה.

במהלך ארבעת החודשים האחרונים נפגש חזקיהו עם המועצה לצרכנות ופעמיים עם איגוד הבנקים. עמדת המפקח היתה כי הרפורמה בעמלות העו"ש שקבעה הוועדה הפרלמנטרית בשנת 2008 הינה מוצלחת ואין כל סיבה להתערבות בנושא ולכן אין לבטל את עמלות העו"ש. על אף בקשות המועצה לצרכנות, המפקח ואנשיו סירבו לבדוק כל עמדה שונה מעמדתם.

במקביל, ניסו כמה חברי כנסת להיפגש עם איגוד הבנקים במטרה למצוא פתרון. נציגי הבנקים חזרו על עמדותיהם השוללות באופן מוחלט וגורף את ההצעה של חברי הכנסת לביטול עמלות העו"ש.

בניסיון לקדם את ההידברות ולגשר על חילוקי הדעות העקרוניים, ביקשה המועצה לצרכנות מאיגוד הבנקים שיסכימו לעיקרון צרכני בסיסי אחד בלבד, הקובע כי אין להרוויח פעמיים על חשבון הצרכן. נוסח העיקרון היה ,בנק לא יגבה תשלום עבור הפעולות הבסיסיות בחשבון העו"ש שעליו הוא מרוויח בדרך אחרת". הבנקים דחו את ההצעה למרות שהמועצה היתה מוכנה לראות בכך פשרה.