גפני: "מס' משפחות שולטות במשק והתקשורת שלהן; אני מפחד"

(עדכון) - דיון סוער בוועדת הכספים על הריכוזיות במשק ■ דורשים מנתניהו: ועדה ציבורית לבחינת הנושא או שנקדם הצעות חוק פרטיות ■ שלי יחימוביץ': "יש ממה לפחד" ■ ח''כ מירי רגב: "זה לא משפחות פשע"

"ישנה קבוצה מאוד קטנה של אנשים שיש להם בעלות על רוב המשק. יום אחד, המדינה יוצאת מהתמונה ומי שמנהל את המדינה זה המשפחות הללו כי כל החלטה שלהן יכולה לגרום לזעזוע כולל. גם לא יהיה אפשר לבקר אותם כי גם התקשורת בידיים של אותן משפחות. אני ממש מפחד". כך אמר יו''ר ועדת הכספים, משה גפני בדיון שני שהתקיים היום (ב') סביב סוגיית הריכוזיות במשק.

"מה שאמרת בלשון עתיד כבר קיים בלשון הווה", הוסיף חיים אורון ממרצ, יוזם הדיון. "אתה ממש לא פרנואיד. יש לך ממה לפחד", הוסיפה ח''כ שלי יחימוביץ'.

ח''כ מירי רגב מהליכוד קטעה את רצף הדברים ואמרה: "זה לא משפחות פשע. גם זה צריכים לזכור". יחימוביץ' השיבה: "זה מצב יותר חמור מעבריינות, כי שם יש עונשים וכולם יודעים שמדובר בסטייה חברתית. כאן מדובר בנגע שהוא חלק מהמבנה הכלכלי והמוסרי של מדינת ישראל ולכן זה דבר הרבה יותר חמור".

אורון הציע כי הסוגיה תטופל בוועדה ממשלתית בה ישתתפו רגולטורים לשעבר ואנשי אקדמיה, "אך כמובן לא בעלי עניין". אורון ציין גם כי הוא פנה למנכ''ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, אשר הבטיח כי הטיפול יגיע בקרוב".

הלחץ עובר לממשלה

מנגד, יחימוביץ' דחתה את הצעת הקמת ועדה ממשלתית. לדבריה, "ועדה ציבורית מעוררת בי חששות. מה שמטריד אותי זה שהוועדה הזו תדון עד קץ הימים והיא תשים לנו מקלות בגלגלים. אני כבר רואה מה קרה ב'וועדה הממשלתית להנצחת שכר הבכירים הגבוה במשק' בראשות יעקב נאמן. אני רואה שגם כאן זו תהיה הטכניקה. אנו מסרסים את עצמינו. יש לוועדת הכספים מספיק כוח ואמצעים לקיים ולעשות דיון על הצעות חוק קונקרטיות. אסור להעביר את הטיפול לוועדות ערטילאיות".

גפני הציע פשרה לפיה ועדת הכספים תיתן לממשלה לטפל בעניין ולהקים ועדה ציבורית. אם אחרי הפגרה בכנסת לא יהיה שינוי, אז ועדת הכספים תצטרף להצעת החוק הפרטיות ותמשיך לבד בטיפול.

"אנו מכירים את הממשלה - היא עצלנית ופחדנית על פי רוב. הן פוחדות לקבל החלטות. ניתן לה הזדמנות; אולי עד אז, בניגוד למה שאנו חוששים, היא תעשה משהו", אמר גפני.

הוא הבטיח כי אם הממשלה תטפל בנושא בצורה ראויה אחרי הפגרה "נלך איתם. אך אם נמשיך לראות מציאות שאף אחד לא מטפל - נלך למסלול שלנו". הצעתו של גפני התקבלה פה אחד אך ח''כ יחימוביץ' לא הצביעה.