מבחן דרכים: ב.מ.וו 3 מודל 2010 - הדריפטינג של הלמוט

חשנו את הדם קופא בעורקינו. נלכדנו בידיו של שוטר תנועה. אויבו המושבע והנצחי של כל נהג, כידוע לכל אוחז-הגה ישראלי, מוביל אותנו למבחן הנהיגה בגרסאות הקבריולה והקופה מודל 2010 של ב.מ.וו 3 ■ דממה כבדה השתררה בלימוזינה. אפילו השלג נעשה סמיך יותר

ירד שלג. די מפתיע שירד שלג. הלא החורף כבר היה מאחורינו. ובכל-זאת ירד שלג. מה לעשות.

האיש שבישר לנו על רדת שלג, היה הנהג ההדור והמנומס שהוביל אותנו אל אתר ההשקה. "יורד שלג", הוא הכריז באנגלית מגורמנת היטב, כשבא לאוספנו מהמלון.

נאנחנו. שלג אינו בשורה מרנינה במיוחד למי שהרחיק עד בוואריה כדי להתרשם כדבעי מהב.מ.וו 335i - מכונית קבריולה גלוית-ראש ופרוצה לכל רוח.

הנהג שלנו (שייקרא להלן "הלמוט") פצח בשיחת חולין. הוא סיפר לנו שהובלת עיתונאים ישראליים בלימוזינה מפוארת, כלל אינה מקצועו העיקרי. רק בשעותיו הפנויות הוא עושה זאת, כדי להשביח קמעה את פרנסתו. בעצם הוא שוטר. שוטר-תנועה.

חשנו את הדם קופא בעורקינו. נלכדנו בידיו של שוטר-תנועה. אויבו המושבע והנצחי של כל נהג, כידוע לכל אוחז-הגה ישראלי, מוביל אותנו לאי-שם. דממה כבדה השתררה בלימוזינה. אפילו השלג נעשה סמיך יותר.

"שלג זה טוב!" הכריז פתאום הלמוט בחיוך גדול, ונדמה היה לי שהבחנתי בשמץ קטנטן של קינאה מבליח בעיניו.

שתקנו. רצינו מאוד להבין מה הדיצה הזאת שנפלה עליו למראה האבקה הלבנה והחלקלה שנפלה עלינו מהשמיים. אבל שתקנו. אינסטינקט החיה הניצודה שתמיד ניעור בנו במחיצתם של שוטרי-תנועה, שלח אותנו להתכווץ בפינה ולסתום את הפה. אך לא חלפו כמה דקות, והסקרנות גברה על יצר ההישרדות.

"למה שלג זה טוב?" שאלנו בנימוס כנוע, וכבר הכנו את הרישיונות להצגה.

"כי בשלג אפשר לעשות דריפטינג", זרח שוטר-התנועה, והקנאה בעיניו הלכה והעמיקה. בעינינו הלכה והעמיקה תדהמה מוחלטת; שוטר הממליץ על דריפטינג? שוטר שבכלל יודע מה זה דריפטינג? שוטר שהיה שש להתחלף עמנו ולצאת בעצמו למחול דריפטינג משכר בשלג המכסה את כבישי ארצו? מה הולך פה?

עוד אנחנו נדהמים והלמוט פצח בהסבר מפורט (ומדויק) איך מבטלים את מערכת בקרת-היציבות, כדי לאפשר לגלגלים האחוריים לשגר את המכונית להיגוי-יתר מלהיב ולאותה החלקה משובבת הקרויה "דריפטינג".

"אבל אתה שוטר", מלמלנו בזהירות, חופנים ס*ט*יפ*ה של שטרות-אירו כדי לשלם את הרפורט הצפוי על התחצפות, "איך זה שאתה ממליץ לנו על דריפטינג?".

ארשת נעלבת הפציעה על פניו של הלמוט. "דריפטינג זה לא דבר אסור! מותר לעשות דריפטינג. צריך רק לדעת איך...". וכדי לאשש עוד יותר את קביעתו, הוא הוסיף: "וגם ווילי (Wheelie - רכיבה על אופנוע עם גלגל קדמי מונף באוויר) מותר!".

המשכנו לדון עמו בעניינים שברומו של העולם המוטורי, וללא היסוס הייתי מזמין את השוטר הלמוט לבוא לישראל ולהעניק למשטרת התנועה הישראלית סידרת הרצאות על תפקיד השוטר, על אכיפה ועל חינוך, על תרבות מוטורית ועל דריפטינג.

חידוד הקלסתר

בינתיים הגענו למקום ההשקה. מבעד לשערי האולם הגדול ניבט אלינו הצמד החדש: ב.מ.וו סידרה 3 קבריולה וקופ**ה. במבט ראשון קשה היה להבחין בשינויי עיצוב כלשהם. השתיים נראו כמו... כמו... כמו ב.מ.וו סידרה 3.

רק במבט שני ושלישי זיהינו כמה עדכונים עדינים. שינוי-מה בממדי החרטום, גריל "הכליות" קצת שטוח יותר, עיצוב חדש של פנסי החזית והאחור, עידון של המראות, ועוד כמה אבחות דקות שתכליתן לחדד את הצדודית ואת הקלסתר.

ניכר היה בכל הקוסמטיקה הזאת שהיא בוצעה בהליכה זהירה על קצות האצבעות כדי לא לעורר את חמת הלקוחות, אך בכל-זאת לחדש ולרענן קמעה את המוצר.

כמעט מיותר לומר שגם עיצוב הפנים - בוודאי ב-335i שהיא השפיץ העליון של הסדרה - הוא לעילא ולעילא. גם בחזותו, גם בנוחיותו, גם ביעילותו.

שידוך משמיים

אך החידוש המסעיר באמת הסתתר מתחת למכסה המנוע. שם שכנה גרסה מעודכנת ומשופרת של מנוע ששת הבוכנות הטו*רי של ב.מ.וו: 3 ליטרים של נפח חברו למגדש-טורבו כפול, להזרקת דלק מתוחכמת ולמערכת ניהול שסתומים משתנה, כדי ליצור יחדיו מנוע הדורש מילון סופרלטיבים חדש כדי לדייק בתיאור מעלותיו. 306 כ"ס ו-40 קג"מ של מומנט מספרים רק את חלקו הקטן של הסיפור. החפץ לדעת קצת יותר, צריך להעיף מבט בעקומת המומנט של המנוע הזה. הוא יגלה גרף שכמותו כנראה לא ראה מעולם. קו ישר כסרגל משתרע שם על מלוא תחום שבין 1,200 ל-5,000 סל"ד. 40 קג"מים מלאים של מומנט, ללא סטייה קלה שבקלות, ניצבים לפקודת רגלו הימנית של הנהג לכל אורך הקשת שבין סל"ד-סרק (כמעט) ועד לקצה העליון של ההספק (כמעט). לא יאומן.

ואכן, די בחמש דקות נהיגה כדי לקלוט עד כמה המנוע הזה מופלא. ודי בכמה קילומטרים של נהיגה, כדי לחוש עד כמה החיבור בין המנוע הזה למכונית הזאת, הוא שידוך משמיים. בין המנוע לגלגלים שוכן עוד חידוש: תיבת הילוכים כפולת מצמדים (DSG) בת 7 הילוכים. וגם היא - כך נראה - עושה את מלאכתה על הצד הטוב ביותר. וכך שוטטנו לנו בביטחון מוחלט, ובמהירויות די מסחררות, על כבישי בוואריה המושלגים, פותחים וסוגרים לסירוגין את הגג הקשיח, נהנים מכל דקה ומכל פנייה, וצוהלים כילדים כשפתיתים חצופים מצאו את דרכם אל מעמקי צווארונינו.

מותר אפוא לסכם: ה-335i, גם הקבריולה וגם הקופ**ה, מדויקת כמכשיר מעבדה, מענגת עד כדי מבוכה, וגדושה עד לאוזניה באופי, בכריזמה ובנוכחות. היא מאותן מכוניות נדירות שזכו בלידתן למגע של קסם.

אה, כן. שלא אשכח. גם הספקנו לעשות כמצוותו של הלמוט; מצאנו מגרש חניה ריק ומושלג, ניתקנו את בקרת-היציבות והעפנו את המכונית לכל צד ולכל כיוון. לקולגות כמובן נספר שהפלאנו לעשות דריפטינג מושלם. אך האמת היא שבעיקר הסתחררנו סביב הזנב של עצמנו. ובכל זאת, היה כיף.

*הכותב היה אורח ב.מ.וו בגרמניה

אינפו: ב.מ.וו. 335 קבריו
 אינפו: ב.מ.וו. 335 קבריו

מתחרות

אלפא BRERA

אלפא רומיאו BRERA
 אלפא רומיאו BRERA

BRERA היא מראה נדיר ומרהיב על כבישי ישראל. יש לה עיצוב של קופה איטלקית קלאסית, איכות ייצור גרמנית, ושלדה שיודעת לתגמל נהגים נמרצים. תא הנוסעים מרגיש איכותי, אך דחוק למדי, בעיקר מאחור. ב-460 אלף שקל מקבלים גרסת V6 אוטומטית עם 260 כ"ס שמזנקת ל-100 ב-7 שניות. יש גם גרסת 2.2 ליטר עם 185 כ"ס ב-394 אלף שקל

מרצדס E350

מרצדס E קופה
 מרצדס E קופה

E קופה הספורטיבית-אלגנטית מיובאת כרגע בגרסה אחת: E350 עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 272 כ"ס ומזניק ל-100 קמ"ש בפחות מ-7 שניות. בגרסת האבזור הרגילה היא גם נוחה למדי. המושב האחורי יכול לארח 2 מבוגרים, אך הגישה אליו דחוקה. ב-575 אלף שקל היא אחת היקרות בחבורה

אאודי A5

אאודי A5 קופה
 אאודי A5 קופה

A5 קופה נראית יותר ספורטיבית מרוב מתחרותיה לז'אנר, בעיקר במבט מאחור. יש לה תא נוסעים מרווח יחסית למקובל, איכויות ייצור מסורתיות של אאודי ומתלים ידידותיים למשתמש בגרסאות המתונות. הגרסה ההתחלתית מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו עם 211 כ"ס, שמזנקת ל-100 ב-7.3 שניות. ב-474 אלף שקל, מקבלים את גרסת 3.2 ליטר עם 265 כ"ס וזינוק של 5.9 שניות

אינפיניטי G37

אינפינטי G37
 אינפינטי G37

למצטרפת הטרייה למערך הקופה-יוקרה יש את מנוע V6 החזק בחבורה - 320 כ"ס - שמשודך לתיבה אוטומטית בת 7 מהירויות ומזניק את המכונית ב-5.9 שניות בלבד ל-100 קמ"ש. עם בסיס גלגלים של 2.85 מ' יש לה גם תא נוסעים מרווח. ב-423 מקבלים את הגרסה הרגילה וב-463 אלף מקבלים את גרסת ה"ספורט" עם היגוי אחורי ותגובות מושחזות