"העלאת הריבית אינו הפתרון להתמודדות עם מחירי הנדל"ן"

ד"ר רובי נתנזון ממרכז מאקרו לכלכלה מדינית: "זהו צעד אנטי חברתי הפוגע בשכבות החלשות ובעיקר בזוגות הצעירים"

בעקבות החלטתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אתמול להעלות את הריבית במשק ב-0.25% ל-1.75% מתריע ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז "מאקרו" לכלכלה מדינית, כי החלטה זו תגרום לפגיעה חמורה עוד יותר בשוק הנדל"ן ולא תצליח לעצור את מחירי הנדל"ן הגואים.

בנוסף, הפגיעה החמורה ביותר תהיה בשכבות החלשות ובעיקר בזוגות צעירים ובסקטור העסקי. משמעות ההחלטה, על פי ד"ר נתנזון רחבה הרבה יותר ותשפיע בטווח הקצר על השכבות החלשות ומעמד הביניים, ובטווח הרחוק על מרקם החברה הישראלית הסוציו-אקונומי.

בדו"ח שנערך לאחרונה במרכז מאקרו, העוסק בשוק הנדל"ן, ונשלח לחברי הכנסת, מסביר נתנזון מהם הגורמים העיקריים למצוקת הדיור בישראל ומציע לממשלה פתרונות כיצד עליה לפעול. העלאת הריבית, טוען היום ד"ר נתנזון אינה אחת מהם.

"המהלך של נגיד בנק ישראל להעלאת הריבית לא יפתור את בעיית מחירי הנדל"ן, ובטח שלא את מצוקת הדיור בישראל. נהפוך הוא, העלאה שכזו תגרום לפגיעה רחבה בשכבות החלשות ובזוגות הצעירים. הפגיעה כאן היא כפולה; גם בצעירים שכבר רכשו דירה ומעכשיו ייאלצו לשלם כל חודש הרבה יותר, וגם בצעירים שרצונם לרכוש דירה, אולם בגלל העלאת הריבית לא יתאפשר להם."

בדו"ח שהוגש לחברי הכנסת המליץ מרכז מאקרו כי על הממשלה לפעול להקצאת קרקעות נוספות לפיתוח בדגש על מגורים, במקביל נדרש להשלים את הרפורמה בהליכי התכנון והבנייה כדי להאיץ ולהקל על הקבלנים והיזמים בפיתוח ובבניית פרויקטים חדשים. את כל הפעולות הללו יש לבצע בשקיפות מוחלטת ותוך כדי שיתוף פעולה עם היזמים והקבלנים כדי להוריד את חששותיהם מרמות המחירים העתידיות.

נוסף על כך יש לשקול הזרמת תמריצים או בניית מערכת ערבויות כדי לעודד את היזמים ולהוריד את רמות הסיכון אותן הם לוקחים בפרויקטים של בנייה למגורים. ד"ר נתנזון מוסיף כי: "ההחלטה להעלות את הריבית הפתיעה במיוחד, הנפגעים העיקריים יהיו השכבות החלשות והזוגות הצעירים. רוב המדינות המפותחות בעולם המערבי לא העלו הריבית, ואינני מבין את המהלך. אם נגיד בנק ישראל רוצה לסייע למתן את הזינוק במחירי הדירות, עליו לפנות לגורמים הרלוונטיים בממשלה ולפעול בדרכים אחרות. העלאת הריבית אינה תחליף לחובת המדינה להגדיל היצע הדירות כדי לפתור את בעיית המחירים הגואים בשוק הנדל"ן".